Zoeken in deze blog

zondag 29 november 2020

IN DE STILTE VAN DE DINGEN... een boek van Jean DE GROOTE

 

Kathleen Ramboer die eerder dit jaar samen met Jean de Groote tentoonstelde in Gent en in 'Waterschoenen' verscheen, stuurde ons onlangs onderstaand bericht dat we op onze beurt heel graag met U delen.

Kunstenaar Jean de Groote plande een expo in De Corridor te Wetteren.
Bij de opening van deze expo zou tevens het kunstboek over zijn werk en scheppingsproces IN DE STILTE VAN DE DINGEN voorgesteld worden door kunstfilosoof prof. dr. Willem Elias die ook het voorwoord van zijn boek schreef.
Omdat expo en lezing afgeschaft zijn om de gekende redenen, stel ik jullie zelf graag zijn boek voor, een kunstboek waar ik met plezier de vormgeving van verzorgde.

Het is niet alleen een kijkboek maar vooral een boek met vele teksten van diverse auteurs.


Voor meer info zie



Het boek is te koop in de copyright bookshops van Gent en Antwerpen.
Je kan ook een mailtje sturen naar 
Jean De Groote mailadres sebastiandmorra@hotmail.com






 
'In de stilte van de dingen'


Willem Elias, Eric Bolle, Daan Rau, Edith Dove, Marc Ruyters, 
Koen Van Damme, Sebastian Morra, a.o.

Jean De Groote, 2020 

€25,00


Pagina's uit 'In de stilte van de dingen


Jean De Groote is een Belgisch kunstenaar (°1955) die werken maakt vanuit een statuut van afzondering en diepe contemplatie. Ze vertellen het verhaal van een kunstenaar die de stilte opzoekt. Een kluizenaar bijna, zoekend naar de essentie der dingen nadat ze hier op aarde na verloop van tijd hun waarde hebben verworven en daardoor een plek op zijn canvas verdiend hebben. Een stoel, een hemd, een lamp, een schoen. Gewone voorwerpen die voor de kunstenaar een speciale betekenis in zich dragen. Objecten worden dan ook weergegeven zoals ze zijn, ontdaan van enige context. Enkel het licht zelf (en de schaduw) wordt in rekening genomen omdat het geschilderde object hieraan al zijn bestaansrecht ontleent, zowel in oorsprong als organisme als in handen van de kunstenaar als ‘modelʼ. 

(naar Koen Van Damme in the ArtCouch)

De publicatie is een kijk- en leesboek waarin de werken en de processen toegelicht worden door vooraanstaande auteurs, kunstcritici, kunstfilosofen en collegae kunstenaars.

ISBN: 9789464075311
90 pagina's, geïllustreerd, 27 x 21 cm, softcover, Nederlands


Pagina's uit 'In de stilte van de dingen'



***


Art Spotter / Waterschoenen



vrijdag 27 november 2020

'SUNSET MEMORY', a book by Peter H. Waterschoot


Peter H. Waterschoot stelt een nieuw fotoboek voor.
Met woorden van Peter Verhelst. “

“Sunset Memory” is een preview van een tentoonstelling in het fotomuseum in Charleroi in 2021.

Het boek bestellen kan nu bij ARP2 Editions via onderstaande link.




http://www.peterwaterschoot.com



dinsdag 24 november 2020

BELGIAN ART PRIZE 2021 voor Els DIETVORST

 



BelgianArtPrize 2021 toegekend aan Els Dietvorst

De BelgianArtPrize is een tweejaarlijkse prijs voor hedendaagse kunst waarvoor Belgische en in België residerende kunstenaars/kunstenaressen in aanmerking komen. De prijs staat open voor alle disciplines binnen de beeldende kunsten.

De BelgianArtPrize, die sinds 1950 wordt georganiseerd, is geen prijs zonder meer, maar een stimulans voor een kunstenaar/kunstenares wiens artistieke relevantie en vernieuwende inzichten, gediversifieerde kunstpraktijk en eigen beeldtaal, op een bepaald momentum en in een bepaalde context, van betekenis kan zijn.

Voor de editie 2021 werd een grote, verscheiden groep curatoren, kunstcritici, kunsthistorici, kunstverzamelaars en -deskundigen aangeschreven om kunstenaars /kunstenaressen voor te dragen. Zij beschikken over de nodige expertise, kennis en diversiteit om de Belgische en internationale kunstscene naar waarde te schatten.


Vierentachtig nominatoren gingen in op onze vraag en konden meerdere stemmen uitbrengen. Vijf Belgische instellingen voor hedendaagse kunst (MAC’s, M HKA, MDD, KANAL en BPS22) brachten een voorkeurstem uit die rechtstreeks op de shortlist kwam te staan. Zo ontstond een eerste lijst met 238 namen. Deze die het meeste voorkwamen, eindigden op een shortlist met 23 genomineerden, die aan een onafhankelijke jury voorgelegd werd.

De juryleden van de BelgianArtPrize 2021 zijn: Joost Declercq, curator en art consultant, Olivier Gevart, kunstverzamelaar en oprichter van de non-profit kunstruimte Été 78, Brussel, Anne Pontegnie, kunstcriticus, curator en art consultant, manager van AP Office, Brussel, Hilde Teerlinck, curator van het Belgische Paviljoen op de Biennale van Venetië in 2022, algemeen directeur van de Han Nefkens Foundation en Joost Vanhaerents, ondernemer en kunstverzamelaar, mede-eigenaar van de Vanhaerents Art Collection.

Na rijp beraad stelden zij unaniem en onafhankelijk Els Dietvorst aan als laureate van de BelgianArtPrize 2021.

Verslag van de Jury

De Jury was vooral onder de indruk van de radicale manier waarop Els Dietvorst haar praktijk al sinds de jaren negentig heeft ontwikkeld en opgebouwd. Ook de coherentie tussen het oeuvre van- en de persoon Els Dietvorst zelf, imponeerde.
Wars van het klassieke, commerciële en institutionele kunstencircuit, en meteen het bewijs dat een onafhankelijk oeuvre niet enkel mogelijk is, maar dat het ook uiterst waardevol kan zijn.

De Jury is ook gevoelig voor de ‘transversaliteit’ van haar benadering, zowel in de gebruikte media (tekening, sculptuur, video's, performance, installatie, editie) als in de ruimtes waarin ze ageert en zichtbaar is (theater, openbare ruimte, tentoonstellingsruimtes, teksten,...). Ze geeft blijk van een ware onbevangenheid in haar denken, handelen en artistieke creatie.

De Jury: ‘Els Dietvorst is sociaal en empathisch bewogen en gaat op zoek naar de verhalen in haar omgeving. Haar beeldend werk refereert aan de maatschappelijke verwondering, bewustwording en de connectie tussen mensen.


Om dit gegeven te concretiseren maakt ze gebruik van verschillende media en cross overs om in dialoog te gaan. Dit resulteert in een uiterst persoonlijke beeldtaal, die vooral niet belerend wil zijn, maar die aanzet tot bewustwording en de capaciteit om de dingen anders te gaan bekijken.’


Tentoonstelling

Er komt een tentoonstelling met nieuw werk van Els Dietvorst in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel/BOZAR in de herfst van 2021 (13/10/21 – 02/01/2022).

Verder neemt de laureate van de BAP de Crowet Prijs mee naar huis, ter waarde van 20.000€. De Proximus Art Collection stelt een productiebudget ter beschikking om kunstwerk(en) te realiseren in het kader van de tentoonstelling.


Over Els Dietvorst

Els Dietvorst ( °1964, Kapellen, BE) is een beeldend kunstenaar en filmmaker die woont en werkt in Duncormick, Ierland. Ze studeerde af aan het Sint-Lucasinstituut in Antwerpen en behaalde een Master in Fine Arts aan het Sint-Lucasinstituut in Brussel.

Ze gebruikt dialoog, experiment en intuïtie als haar belangrijkste artistieke strategieën. Al sinds de jaren negentig wordt de kunstenaar bewogen door sociale kwesties als migratie, racisme en klimaatverandering. Dietvorst blikt terug op de ‘condition humaine’. Daardoor komen grote thema's als leven en dood, angst, vervreemding en verlangen, en de ‘outsider’ in haar werk aan de orde. Els Dietvorst maakt daarbij gebruik van een scala aan media: sculpturen en installaties, tekeningen, geschriften en recentelijk ook visuele installaties.

Haar werk werd getoond en gesteund door kunstinstellingen en festivals zoals het Kaaitheater, Brussel; Kunstenfestivaldesarts, Brussel; M HKA, Antwerpen; Mu.ZEE, Oostende; Moscow Biennale of Contemporary Art, Moscow en BAK, Utrecht. Verder toonde ze werk in New York, Casablanca, Londen en Wenen. In 2020 bracht het M HKA voor het eerst het oeuvre van Els Dietvorst samen in de tentoonstelling Dooltocht/A desperate quest to find a base for hope. In 2017 ontving zij de Evens Art Prize en in 2018 won ze met haar documentaire I watched the white dogs of the dawn de prijs voor antropologie en duurzame ontwikkeling op het internationale festival Jean Rouche in Parijs. Momenteel is Els Dietvorst onderzoeker aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en bereidt zij een doctoraat voor aan de Universiteit van Antwerpen met de titel Partisans of the Real.

Meer info: elsdietvorst.be




zondag 22 november 2020

Een boek van Luk Derycke & Nikolaas Demoen: PERFORM POSITION PLAY

 

NIKOLAAS DEMOEN

&

LUC DERYCKE

present



Verlag der Buchhandlung Walther und Franz König
ISBN 978-3-9608-849-6 

17 x 24 cm, 208 pages
a book about life, art, something and nothing. 
available now at the bookshop / 19 euro



Perform, Position, Play was conceived as the script for a dialogue between two actors. It holds what seems short paradigms from the world of art or the artist’s universe. Existing of three words each, following the thesis – anti thesis – synthesis model, they can be performed as civil, rational conversation. Equally composed as a sound piece, they can be performed as poetry, or rap. As a reader, they can be projected as a film or shown as a video or be published in a book. As works of art they can be printed and framed. Mixing iconic words from art history with tongue-in-cheek references , observations on daily life, and artists’ slang, the paradigms form a semantic maze with no other purpose than perform, position and play -ay -ay. 



Demoen and Derycke have had long and hybrid careers in the worlds of art and media. Their triangular serve-and-volley has both depth and freshness, melancholy and playfulness: a book of stories, each condensed in 3 words.

***

Art Spotter / Waterschoenen


vrijdag 20 november 2020

About NICOLAS VANDER BIEST by EDITH VAISBERG (Adhesivomag)

 

Edith Vaisberg 

about the artwork of

Nicolas VANDER BIEST


« There's art about art, art about life, art that's meant to be understood, and there's art that's meant for understanding life.

The work of Nicolas Vander Biest does it all... straightforward... raw.. sometimes imperfect in craft... but ALWAYS humorous.

With a background in publicity and copywrighting, Nicolas approaches every piece by conceptualizing the text first. Phrase ideas wander in his mind until a graphic solution strikes him.

Somewhere between a poet and a painter, he invites the spectator into his theories, personal opinion and (often dark) sense of humor.

Originally from Belgium, Nicolas is currently based in Mexico City.»


To learn more about his work and available pieces, contact Edith Vaisberg:

https://www.instagram.com/edithvaisb/

https://www.instagram.com/adhesivomag/


Nicolas Vander Biest
Just gain posessions
acrylic on paper, 50 X 70 cm


Nicolas Vander Biest
Mistake
acrylic on paper, 50 X 70 cm



Artspotter / Waterschoenen


woensdag 18 november 2020

TATJANA GERHARD met een editie bij de Vrienden van het S.M.A.K.


Op 19 maart 2020 namen we u in WATERSCHOENEN mee naar het Raveelmuseum voor de tentoonstelling met muurschilderingen van verschillende kunstenaars, waaronder Tatjana GERHARD

Die vernissage was doorgegaan op zondag 8 maart en nog geen week later gingen we voor het eerst in lockdown.

NU presenteert Tatjana GERHARD bij de Vrienden van het S.M.A.K. onderstaande editie.

Gerhard, Tatjana | V.W.P., 2020 
24 x 32cm, inkjetprint op Hahnemuhle Fine Art Museum Etching 350g
15 + 2 a.p.
Prijs: 225 euro | 175 euro (leden)
Reserveer uw exemplaar: info@vriendensmak.be.



In de schilderijen van Tatjana Gerhard (°1974 Zürich) staat de menselijke figuur centraal. Haar werk is bevreemdend en herkenbaar tegelijk. Het trekt aan en stoot af. De kunstenaar is niet geïnteresseerd in de perfecte, aangename buitenkant maar in wat eronder schuilgaat. Wat gaat er om in ons hoofd? En waarom gedragen we ons anders naargelang de context? Olieverf is voor Gerhard het perfecte materiaal om met deze vragen aan de slag te gaan. Haar werk ontstaat heel organisch, zonder dat ze goed weet waar het naartoe zal leiden. Soms zijn haar schilderijen speels en vol plezier, soms hebben ze eerder het karakter van een nachtmerrie.

Deze editie is gebaseerd op een originele aquareltekening. Tatjana's aquareltekening werd hoogtechnologisch ingescand en geprint op Hahnemuhle papier, op een oplage van 17 exemplaren.

De voorbije jaren heeft het medium 'aquarel' een grotere autonomie gekregen in het atelier van de kunstenaar.


De kunstenaar woont en werkt in Gent en heeft een paar werken in de S.M.A.K. collectie, zoals 'Ohne Titel’. 




2018 olieverf op doek h. 100cm x b. 81cm 2019 schenking

Het werk balanceert tussen figuratie en abstractie. De achtergrond van dit schilderij is lastig te omschrijven. Op de voorgrond kan je een gezicht herkennen, maar het valt bijna uit elkaar. Gerhard laat de natuurlijke samenhang van de verschillende lichaamsonderdelen los, om ze vervolgens samen te voegen tot een dynamisch, ietwat chaotisch geheel. Ze is geïnteresseerd in de manier waarop we beelden lezen. Wat hebben we nodig om bv. een neus als neus te herkennen? Gerhard beschouwt de menselijke figuur als vergankelijk materiaal dat vele vormen kan aannemen. De kunstenaar is niet op zoek naar een makkelijke verklaring of naar harmonie. Ze voegt bewust expliciet storende elementen toe om net spanning in haar beelden te brengen. Ze brengt ons graag in verwarring. Gerhard schildert de twijfelende mens, inclusief zijn onrust en angsten, in wilde, expressieve olieverflagen. 



Art Spotter / Waterschoenen





maandag 16 november 2020

ARTLEAD presenteert een WARME editie: 'UN GRAND AMOUR SUFFIT' (Philippe Vandenberg)

 

Philippe Vandenberg

'MOLENBEEK'

TOT 3 JANUARI 2021

in 

BOZAR

en dankzij 

artlead

VOORAL bij U thuis

***

(HART)VERWARMENDE KUNST

- een wollen deken -




Wool Blanket 

Mixed Media
160 x 200 cm / 62.99 x 78.74 inch 
in open edition
€365


BESTELLEN KAN HIER !


Art Spotter / Waterschoenen



zaterdag 14 november 2020

Nummer #6 van THE ART COUCH... een TIP met STIP van WATERSCHOENEN

 

*****************


*****************

Op 26 oktober 2020 verscheen het zesde nummer van 'TheArtCouch'.

Met drie nummers per jaar slagen ze er wonderwel in de actualiteit op te volgen en bijzonder respectvol om te gaan met diverse kunstvormen. Het woord 'elitair' staat geenszins in de woordenschat van de mensen achter het label 'TheArtCouch', maar 'kwaliteit' respecteren ze des te meer.

Die kwaliteit vertaalt zich bovendien in de presentatie van hun tijdschrift.

In het 'Woord Vooraf' van hun meest recente uitgave omschrijven Frederic De Meyer en Annelies Vanbelle hun uitgangspunten als volgt:

"Het wordt ons vaak, doch niet steeds, in dank afgenomen: TheArtCouch is een uiterst eclectisch magazine. We kiezen er doelbewust voor om open te staan voor allerhande kunst, los van het medium, de stijl, of de bekendheid van de kunstenaar."
...
"Lezers enthousiasmeren voor de beleving van kunst, hoe divers ook, is de kernmissie van TheArtCouch. Nieuwsgierigheid opwekken, een passie voor kunst aanwakkeren."

In deze verwarrende tijden, waarin het museum- en galeriewezen al voor de tweede keer de deuren moet sluiten, is een tijdschrift als TheArtCouch een zalige houvast, een bron van informatie en boeiende ontmoetingen.

Naast de gedrukte versie kan je bovendien overschakelen naar de website en de sociale media waar TheArtCouch actief is.


***

We bladeren even door het zesde nummer:

Van AANSTORMEND TALENT met o.a. Gommaar Gilliams en Joris Vanpoucke over SPOT ON ART met o.a. Honoré d'O, Hans Vandekerckhove of Sarah De Vos gaat het naar DE VISIE VAN DE VERZAMELAAR, waarin Paul & Marie-Rose Declercq-Benoot aan bod komen (hun devies: 'ART BUYERS LIVE LONGER'). EMINENCE GRISE Adriaan Raemdonck komt uitgebreid aan bod. In KUNST AAN ZET houdt Els Wuyts ons de volgende stelling voor: "Je mag je best laten leiden door wat je nog niet kent."

Hans Vandekerckhove

Paul & Marie-Rose Declercq - Benoot

In een heleboel GESPREKKEN MET KUNSTENAARS noteren we o.a. Bendt Eyckermans, Leen Vandierendonck, Ben Sledsens, Bert Huyghe, Strook of Maarten Vanden Eynde.


Leen Vandierendonck

Strook

En er is MEER... VEEL MEER !


***

Het tijdschrift kost slechts 15 € en kan besteld worden via onderstaande link:

https://www.theartcouch.be/magazine/


© Art Spotter / Waterschoenen

woensdag 11 november 2020

PARIS IMPASSE ... nieuw fotoboek van Karin BORGHOUTS

 

Op 14 december 2019 bespraken we in WATERSCHOENEN 

het boek 

'Vincent was here' van Karin BORGHOUTS.

Nu presenteren we haar NIEUWSTE UITGAVE:





PARIS IMPASSE 
Karin Borghouts 


Parijs heeft meer dan 600 doodlopende straten, impasses, cité’s, villa’s en squares. Binnen de périférique is Parijs de dichtst bevolkte stad van Europa met meer dan 20.000 inwoners per km2.

Het fotoboek Paris Impasse brengt van het eerste tot het twintigste arrondissement een 200-tal impasses in beeld. De foto’s bieden een blik op een stuk Parijs dat normaal niet wordt opgemerkt. Het boek is als een wandeling in een soort doolhof waarin je ook steeds op je stappen terug moet keren.

Fotograaf Karin Borghouts begon al in 2011 met de Parijse impasses te fotograferen. Tijdens haar wandelingen heeft ze ervaren hoe enorm groot deze stad wel is en liet ze zich graag verrassen door wat ze tegenkwam. Tijdens een artist-in-residence periode fotografeerde ze honderden doodlopende straten. Kenmerkend detail: mensen komen op haar foto’s niet in beeld. 

In 2019 nam ze samen met grafisch vormgever Jean-Michel Meyers het initiatief om van deze beeldende ervaring een boek te maken. Het prototype (of dummy) werd genomineerd voor de Luma Rencontres Dummy Book Award op Les rencontres de la Photographie in Arles Frankrijk, het belangrijkste fotofestival in Europa.


Paris Impasse © Karin Borghouts


In een impasse moet je enkel zijn als je er woont, werkt of op bezoek bent. Een impasse is een plaats van rust en stilte in de stad. Je bent op publiek terrein maar vaak voelt het privé aan. Er worden planten buiten gezet en tafels en stoelen, maar er wordt ook rommel achtergelaten en dikwijls vinden auto’s, brommers en fietsen er een parkeerplaats. Vaak is de impasse gewoon leeg. Foto’s zetten de tijd stil maar de realiteit verandert voortdurend. Zo vormt dit boek naast het beeldend onderzoek ook een document voor de toekomst én zijn ze een uitnodiging om de impasses zelf eens te gaan ontdekken.


Het boek is zopas uitgegeven door Snoeck Publishers.



Paris Impasse, 7arr. Impasse de Rapp 
© Karin Borghouts



PARIS IMPASSE 
Karin Borghouts 





26 x 19 x 3 cm 

304 blz, 225 foto’s, softcover

Concept & fotografie: Karin Borghouts

Grafische vormgeving: Jean-Michel Meyers

Introductietekst in het Nederlands, Frans en Engels: Eric Min


ISBN: 978-94-6161-648-7


Prijs: 38 euro
Speciale editie met print: 99 euro. 

Aankoop van een gesigneerd boek, met een set van 6 postkaarten gratis, speciale edities en prints ...


Het boek is vanaf 20 november 2020 ook verkrijgbaar in winkels en online en wordt in 2021 in Frankrijk verdeeld. 

Grafische vormgeving www.jeanmichelmeyers.be 



Karin Borghouts (Kapellen, 1959) studeerde schilder- en beeldhouwkunst, werkte als grafisch vormgever en ontpopte zich later tot fotograaf waarbij ze deze andere disciplines in haar fotografie integreerde. Zij is vooral bekend door haar foto’s van gebouwen en interieurs, plaatsen in de publieke ruimte en musea.
Deze worden als een scène getoond waar de menselijke figuur afwezig is. Zij werkt aan eigen projecten en vervult opdrachten voor musea, culturele instellingen, overheden, architecten en uitgevers. Het huis is haar meest beklijvende kunstproject waarin ze de verbrande interieurs van haar ouderlijk huis in beeld bracht. In 2005 ontving zij de prestigieuze foto-opdracht ‘European Eyes on Japan’. Zij was in 2012-2013 stadsfotograaf van Antwerpen. Ook brengt zij vanaf 2011 als werffotograaf de renovatie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen in beeld.

Zij heeft tal van solo- en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland en diverse publicaties op haar actief waaronder The house (of my childhood burned down and I went in to take pictures), Mijn huis dat was (met Paul de Moor) , Antwerpen Stad verbeeld en Vincent was here. 

Werken van haar bevinden zich onder andere in de collectie van de fotomusea te Antwerpen en
Charleroi, in MAS Antwerpen en STAM Gent en in de kunstcollectie van de Universiteit Antwerpen.

https://www.karinborghouts.be/about https://vimeo.com/karinborghouts/videos



zondag 8 november 2020

SALON BLANC #44 (Oostende) LIVE STREAMING



SALON BLANC #44 

Romestraat 30 - 8400 OOSTENDE
wo 11.11.2020 

'live streaming: De toevallige Ontmoeting van Donny Dostoyevsky en Kelly Ned op het Ziekbed van Mary Mallon op 11 November // 33 vrouwenreeksen ', 

Danny Devos, Anne-Mie Van Kerckhoven

16:00 — 17:00 


Anne-Mie Van Kerckhoven:

Ik wilde de maquettes tonen van mijn boek-project "33 vrouwenreeksen”. 

Het zijn vier A3 werk-boeken, liggend formaat, geprint op mijn computer, met plastic Atoma-rondjes gebonden. Dat is gemakkelijk om dingen toe te voegen en weg te halen. De vrouwenreeksen en hun uitleg werden op A3 geprint, op A4 staan al mijn teksten uit de periode van de tot stand koming van elke vrouwenreeks, alle tekstwerken die ermee te maken hebben. We zijn in mijn bureau nu volop bezig met schiften en opzoeken van originelen. Een vijfde boek is een teaser, ook op A3, liggend, die door mijn stagiaire Sean Tay is afgemaakt begin dit jaar. Het hele project startte al in 2015.

Ik wilde die vijf boeken daar leggen ter inzage en desgewenst uitleg geven aan wie iets vraagt.

Toen Salon Blanc me vroeg een van hun dagen te organiseren nodigde ik Danny Devos, die voorstelde een speciaal werk te maken voor die dag en plaats. Ik koos ervoor mijn ontwerp-boeken te tonen omdat dit het werk is waar ik op dit moment mee bezig ben. 

Voorjaar 1981, de periode waarin Danny en ik Club Moral op te richten, heb ik mijn eerste werk met vrouwenreeks gemaakt. De laatste reeks werd afgesloten wanneer ik mijn eerste retrospectieve aan het voorbereiden was. 

33

Mei 1981, Kleine Ausstellungraum in Künstlerhaus Hamburg: ik was 29 jaar en zette voor de eerste keer een set vrouwen in om een plastisch, esthetisch-theoretisch traktaat te maken. Het was onder de vorm van een installatie die reikte van het plafond, langs de muur, tot op de grond, uitwaaierend. Ik stelde in vijf rijen vijf begrippen en hun onderlinge verhoudingen voor. De titel van de installatie: Stress = (Proviand + Politik) x (Jugend + Poison). Er was een informatieblad beschikbaar waarop oa. de vijf rijen van werken werden opgelijst in kernwoorden. Ik presenteer erin de installatie als een programma dat de hersenen bestormt, een veld van informatie en associatie, een manier om de realiteit los te koppelen van de plaats waarop uw geest zich nu bevindt.

Tussen 1981 en 2015 heb ik 33 reeksen met vrouwenafbeeldingen gemaakt. Daarvoor gebruikte ik gedrukte beelden uit erotische pulp magazines tot aan de seksuele revolutie. Later kwamen daar beelden bij uit actuele tijdschriften en uit geschiedenisboeken. 

De vrouwen en hun poses die mij inspireerden herwerkte ik elke keer volgens een ander systeem. 

Terwijl ik aan een bepaalde serie werkte, filterden zich onderliggende codes uit. Spelenderwijs kwamen logische verbanden aan het licht. Door beelden te koppelen aan abstracte begrippen uit andere domeinen dan de kunst kon ik - ongestoord door kunsthistorische dogma’s - hedendaagse inhoud aan de reeksen geven. Een inhoud die dus het resultaat was van mijn samenspel tussen plastisch en ideologisch materiaal en een gekozen techniek. Eens de mogelijkheden uitgeprobeerd, kwam die bepaalde reeks vanzelf tot stilstand. Elk probleem heeft zijn eigen limieten kwa tijd en oplossingen. Het einde van zo’n cyclus bestond vrijwel altijd uit het meest perfecte werk of het meest positieve statement van de reeks. 

In 2015, 34 jaar na de eerste reeks van vrouwen en theorieën, maakte ik de laatste vrouwenreeks met de titel Ruis en Raster. Van april tot eind juli 2015 was ik bezig aan 5 kleinere tekeningen/collages op lieflijk pastelpapier. Ik gebruikte kleurpotlood en pastel, en bic-te ronddraaiende kinderrasters als orbs in de ruimte. Ik kleefde er plastic gezichtsversierinkjes voor kleine meisjes op. Als constante ben ik op elk blad begonnen met een sjabloon voor kamerwandversiering. Op de eerste twee werkjes staat heel veel tekst, de figuren zijn pin-ups. Op andere tekende ik afbeeldingen ontleend aan klassieke schilderijen. Op de laatste word ik door engelen weg gedragen, vanop de schoot van kunstenaar Hugo Roelandt, mijn vriend-mentor die toen in juli stierf. Deze serie van 5 gaat over theorievorming en statement, cultuur als moderne anesthesie. Anesthesie voor het besef dat het leven een massaorganisatie is, die taal en symbolen als geheugen plannende machines inzet. Zowel om het bestaande in stand te houden als om het nieuwe uit te proberen.

Dit telkens naar het nieuwe zoeken wordt in de neurowetenschap novelty seeking genoemd. Het schijnt verslavend te zijn.




Op woensdag 11 november zal de editie van Salon blanc enkel online doorgaan. De tijdelijke tentoonstellingsruimte zal hiervoor de besloten context zijn, maar gezien de corona-maatregelen niet toegankelijk voor live-publiek. De performance, installatie, presentatie zal gratis via live streaming te volgen zijn vanaf 16:00. 

De URL van de virtuele presentatie zal publiek gemaakt worden op volgende websites:





Voor één keer is Salon blanc een virtuele plek tussen dwaling en ontdekking, tussen AMVK en DDV, Anne-Mie Van Kerckhoven (°1951, Antwerpen) en Danny Devos (°1959, Vilvoorde). Ze werken met verschillende invalshoeken, duiken bedachtzaam en scherp in persoonlijke thema’s en schuwen de maatschappelijke reflecties niet. Installaties, filmbeelden, tekeningen zijn beeldende aanleidingen om het over moraal, representatie, taal te hebben. En ook over macht of geweld. En over het mannelijke en het vrouwelijke. Vrouw en man. X en Y en Z. 

‘Dwaal licht !’ is een multidisciplinair festival over dwalen vanuit een actuele lezing van Willem Elsschots ‘Het Dwaallicht’ en wordt georganiseerd door De Letterie. Ondanks alle inspanningen rond de nieuwe maatregelen, wordt het festival evenwel een jaartje uitgesteld… Hou de website in de gaten: dwaallicht.be


Art Spotter / Waterschoenen


donderdag 5 november 2020

Prelude: MELANCHOLY OF THE FUTURE in MDD (Deurle)

 

Wegens COVID gesloten, maar...

https://www.museumdd.be


Kasper De Vos 
Groei Mal, 2020 
Plaster cast, bister pigment, styrofoam plate, blue transport pallet, 
wooden support, rubber stretch 
variable dimensions 
Courtesy of the artist
(Private sale)


Prelude: 
Melancholy of the Future 
5.11 - 29.11.2020


Rinus Van de Velde 
Every night when I made my entrance..., 2018 
Charcoal on canvas, artist frame
300 x 360 cm 
Courtesy of the artist and Tim Van Laere Gallery
(Private sale)


Prelude: Melancholy of the Future brengt werken samen van kunstenaars die met MDD verbonden zijn, of in het verleden of in de toekomst. Deze laatste tentoonstelling in MDD - vóór de renovatie van het museum die duurt tot eind zomer 2021 - gaat in op de huidige uitdaging om te anticiperen op een toekomst terwijl het verleden onder de loep wordt genomen.

Als benefiettentoonstelling zijn alle werken in Prelude: Melancholy of the Future te koop, en dit ter ondersteuning van het museum, de deelnemende kunstenaars en, in veel gevallen, hun galerijen. 

De meeste werken zijn rechtstreeks te koop via de kunstenaars of de galerijen; een selectie wordt op de avond van 14 november door Christie’s geveild.

Dat was de planning... MAAR

Christies veiling wordt naar volgend jaar verplaatst.

Alle werken zijn wel verkrijgbaar via private sale en kunnen hier bekeken worden...




Kunstenaars
 
Ida Barbarigo, Meriem Bennani, Pierre Bismuth, Katinka Bock, Manon de Boer, Lucia Bru, Michael Dean, Edith Dekyndt, Kasper De Vos, Lieve D’hondt, David Douard, Jerónimo Elespe, Luca Frei, Ryan Gander, Anna Bella Geiger, Thomas Hirschhorn, Gary Hume, Patricia Leite, Jonathan Meese, Bjarne Melgaard, Philip Metten, Yuko Nasaka, Antonio Obá, Hans Op de Beeck, Shahpour Pouyan, Laure Prouvost, Chris Huen Sin Kan, Tal R, Magali Reus, Giangiacomo Rossetti, David TremlettRinus Van de Velde, Paul Van Hoeydonck, Atelier Van Lieshout, en Richard Venlet



David Tremlett 
Surface Construction #8 (Mexico), 2010 
Pastel on paper 
61 x 62 cm 
Courtesy of the artist and Galerie Jean Brolly
(Christie's Sale)


Art Spotter / Waterschoenen

maandag 2 november 2020

ADRIAN GHENIE ( en Peter Rogiers) bij Tim Van Laere Gallery (Antwerpen)

 

ADRIAN GHENIE 
&

(TVLG_Yard: PETER ROGIERS)



15 OCTOBER - 28 NOVEMBER 2020
verlengd tot 15 januari 2021
@ Tim van Laere Gallery
Jos Smolderenstraat 50
 2000 Antwerpen



Tim Van Laere Gallery presenteert haar vijfde solotentoonstelling van Adrian Ghenie. In deze tentoonstelling toont Ghenie negen nieuwe schilderijen en drie nieuwe houtskooltekeningen. 

Adrian Ghenie is geboren in 1977 in de Roemeense stad Baia Mare. Hij studeerde af van de Kunst en Design Universiteit van Cluj-Napoca en leeft en werkt nu zowel in Berlijn als Cluj. In 2015 werd hij geselecteerd om Roemenië te vertegenwoordigen op de 56ste Biennale van Venetië. Zijn werk maakt deel uit van belangrijke publieke collecties wereldwijd, waaronder: De Hermitage, St.-Petersburg; Museum van Hedendaagse Kunst (M HKA), Antwerpen; S.M.A.K., Gent; Tate Modern, Londen; Centre Pompidou, Parijs; Metropolitan Museum, New York; The Hammer Museum, Los Angeles; Long Museum, Shanghai; SFMOMA; en het Museum of Contemporary Art, Los Angeles.

***

OP 9 december 2010 in het S.M.A.K. en op 3 februari 2011 bij Tim Van Laere.
Op 3 februari 2014 vingen we nog een glimp van zijn werk op in Maison Particulière (Brussel) en op 12 juli 2015 namen we U mee naar de Biënnale van Venetië, waar hij in het Roemeense paviljoen (Giardini) zijn land vertegenwoordigde.

Op 20 oktober 2020 vernoemde ik de huidige presentatie als één van de tentoonstellingen die ik graag in 't echt zou zien. In deze coronatijden dringen zich evenwel enige restricties op. Maar kijk, dank zij Tim van Laere Gallery kunnen we  nu ook een online wandeling door de tentoonstelling maken...





ADRIAN GHENIE 
Untitled (After Henri Rousseau), 2020 
oil on canvas 270 x 300 cm
Courtesy Tim van Laere Gallery


Het werk van Adrian Ghenie kenmerkt zich door een ongeziene rijkdom aan picturale fragmenten met een vloeiende en hallucinerende ruimtelijke ordening die leidt naar een collageachtige samenkomst van verschillende picturale motieven, een hedonistische sensualiteit en een vernieuwende, radicale en eclectische interpretatie van de meest uiteenlopende onderwerpen. Ghenie’s diepgaande kennis van onze geschiedenis in al haar verschillende facetten maakt zich zichtbaar in de verschillende motieven: gaande van obscure verhalen uit de geschiedenis, mystieke verhalen rond profane figuren tot de mythologisering van zijn eigen figuur. Zo combineert hij aspecten uit de geschiedenis van Nazi-Duitsland met Griekse mythologie in Medusa, 2020, verweeft hij zijn eigen figuur met een kunsthistorische lading in Self-Portrait with Picassoesque Background, 2020 en herinterpreteert hij het werk van Henri Rousseau in Untitled (After Henri Rousseau), 2020. Door verschillende historische en artistieke verhalen te onderzoeken en tegelijk te ondermijnen in zijn werk, haalt Ghenie gevoelens van kwetsbaarheid, frustratie of verlangen naar de voorgrond en daagt hij ons collectief geheugen uit om ook na te denken over het menselijke aspect achter deze verhalen.


Zaalzicht Adrian Ghenie @ Tim van Laere


Adrian Ghenie combineert verschillende aspecten van de historische schilderstechnieken. Zo vertoont hij een meesterlijke beheersing van het barokke clair-obscur, maar ook van de expressieve omgang met verf die eigen is aan het abstract expressionisme. Die technische vaardigheden combineert hij met een diepgaande interesse naar de activatie van symbolische betekenissen achter bepaalde beelden. Een conceptueel component die zowel van belang was voor de Dada-beweging, als de Vlaamse primitieven en Vlaamse barokmeesters. Ghenie’s interesse in de Vlaamse geschiedenis van de schilderkunst laat verschillende sporen na in zijn werk waarbij er verschillende referenties worden gemaakt naar Pieter Breughel De Oude, Jan Van Eyck, Peter Paul Rubens, Paul De Vos en Frans Snyders. Zo haalde hij ook inspiratie bij de jachttaferelen van Vlaamse barokschilders voor Park Scene, 2020 en The Hunter 3, 2020. Ghenie heeft dan ook een grote affiniteit met Antwerpen en noemt haar “the battleground of painting”. 


(Tekst: Tim Van Laere Gallery & Art Spotter)


Art Spotter / Waterschoenen