Jennifer De Plu, Troll, 2012, mixed media on paper, 149 x 149 cm
Jennifer De Plu neemt ons mee naar de onderbuik van een gedesintegreerde samenleving, waar bijna alleen nog brokstukken overblijven (zowel materieel als menselijk).
Met al die ontheemde resten maakt ze echter indrukwekkende picturale composities, waarin ze een groteske wereld neerzet met verscheurde figuren die menselijke en 'machinale' vormen combineren of die met het decor vergroeid lijken.
Met de titel 'TRICKSTERS' leid ze ons binnen in een bipolaire wereld waarin schijn en werkelijkheid, leugen en waarheid, hoop en wanhoop, goed en kwaad, de koning en de hofnar,... met elkaar wedijveren.
Ze toont ons haar kijk op een wereld die ook onze wereld is. Ze duwt ons met de neus op de feiten van een maatschappij waarin elke mens die erin 'gedropt' wordt, letterlijk en figuurlijk moet zien te overleven. De 'tricksters' vertegenwoordigen verschillende verschijningsvormen en betekenissen: een god, een godin, een geest, een man, een vrouw, een antropomorf dier,... . Elk op hun manier lappen ze de gewone regels aan hun laars of vertonen ze onconventioneel gedrag. Leg ook de link naar oplichter, bedrieger, commedia dell'arte, sprookjes,... en je ervaart hoe ruim en tegelijk onvatbaar het begrip wordt.
Jennifer De Plu, Wall, 2011, acrylics on canvas, 60 x 80 cm
Meteen tegenover de deur staan we oog in oog met het enige schilderij (op linnen) in deze tentoonstelling. Afgehakte lichaamsdelen staan als gigantische 'sculpturen' op een hoog gebouw in een desolaat stedelijk landschap. Een klein zwart figuurtje staat op datzelfde dak.
Ik denk in eerste instantie aan de beeldvorming bij Philip Guston, maar ook aan de taal van stripverhalen.
Verder zijn er tekeningen van 'eenzame', met zichzelf of met de omgeving vergroeide figuren in een lineaire, sterke vormgeving die zowaar sculpturaal aandoet.
De grote tekening rechts in de tweede kamer ('Troll' - zie foto bovenaan) bezit ook die vormelijke intensiteit, maar doet me tegelijk in de achtergrond denken aan de wilde penseelvoering van Willem De Kooning.
Jennifer De Plu, Collages 'Pieces for Tricksters'-ProcesWork, 2011-2012, acrylics on hardboard
Twee uitgeknipte tekeningen op het tussenstuk naar het achterzaaltje leggen de link naar de wand met de collages 'Pieces for Tricksters', geknipt uit het schetsboek van de kunstenares. Hier zitten enkele absolute pareltjes tussen.
De tegenoverliggende wand wordt ingenomen door de grote tekening (mixed media) 'X-Elle', waarin het hele vocabularium van Jennifer De Plu lijkt samen te vloeien in één aaneengesloten decor van menselijke en zakelijke vormen.
Dit is een verrassende tentoonstelling die me, ondanks de beklemmende ondertoon, toch bijzonder blij gemaakt heeft.
Jennifer De Plu
'Tricksters'
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15 B
9000 GENT
donderdag - vrijdag - zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur