"De actuele beeldende kunst wordt overspoeld door steeds nieuwe initiatieven van galeries, musea, kunstenaars en allerlei groepen die elk op hun manier het artistieke discours willen belichten.
Je moet over een serieus evenwichtsvermogen en stevige waterschoenen beschikken om tegen al die golven bestand te zijn.
Toch kunnen we elk nieuw initiatief alleen maar toejuichen en in de mate van het mogelijke bezoeken."
(uit 'Waterschoenen', 21 juni 2014)
Dus trokken we vorige week naar de allereerste tentoonstelling georganiseerd door het nieuwe kunstenplatform _wals_ uit Herzele.
Het nieuwe kunstenplatform wil in de Oude Pastorie van Ressegem vier tentoonstellingen per jaar organiseren.
(In juni 2014 en 2015 namen we U met 'Waterschoenen' al eens mee naar de Oude Pastorie van Ressegem (Herzele) naar aanleiding van tentoonstellingen georganiseerd door het tentoonstellingsplatform 'Arture'.
'ARTURE' staat voor de samensmelting van ART, NATURE en CULTURE en presenteert zich als 'een tentoonstellingsplatform voor hedendaagse beeldende kunst, een ontmoetingsplaats voor kunstliefhebbers, een belevingsforum voor beeldende kunst'.)
Welkom in de Oude Pastorie (Ressegem)
Het nieuwe kunstenplatform _wals_ is een initiatief van Paul LAGRING, voormalig directeur van het Kunstencentrum Netwerk Aalst, Evi BERT, content manager Museum voor Hedendaagse Kunsten Antwerpen en Yves VANPEVENAEGE, kunstenaar, in samenwerking met Jan HERMANS, cultuurbeleidscoördinator Herzele.
Karel Breugelmans
Constructie XV, 2007
Spiegelglas op cederhout
Courtesy Galerie Transit (Mechelen)
Voor de eerste tentoonstelling combineren ze het werk van twee fotografen uit Nederland, Wouter STELWAGEN en Roel BACKAERT. Hun werk bestaat onder andere uit architectuurbeelden van het nieuwe China en de voormalige Sovjetlanden. De combinatie met de architecturale beeldhouwwerken van Karel BREUGELMANS verhoogt in sterke mate de intensiteit van de getoonde oeuvres.
Karel Breugelmans, ConstructieXXVII, 2015, cederhout, aluminium
Courtesy Galerie Transit (Mechelen)
Roel Backaert, Tirana #1, C-Print & Karpacz #1, Courtesy Roel Backaert
In 2013 werd deze voormalige pastorie met een bewonderenswaardig respect voor de oorspronkelijke architectuur en interieur gerestaureerd tot een ontmoetingscentrum. Ook de tuin getuigt van een natuurlijke 'rijkdom'.
'De pastoor uit den bloeyenden wijngaerdt' van Vlaams volksschrijver Felix Timmermans kan hier best nog rondgelopen hebben. Details, zoals een glasraam met de H. Catharina, herinneren nog aan de functie van weleer en de dorpskerk staat hier vlakbij.
Wouter Stelwagen, Space 6, Ed. 2/7, inkjet op dibond
Courtesy Wouter Stelwagen
Karel BREUGELMANS (°1955) verwelkomt ons in de gang van de pastorie met een constructie in spiegelglas op cederhout (zie tweede foto hierboven). De toeschouwer krijgt door de spiegeling meteen een gefragmenteerde rol toebedeeld. Enige onwennigheid dringt zich op uit vrees om je langs die sculptuur te moeten bewegen, maar gelukkig biedt het tentoonstellingsparcours andere mogelijkheden.
Architectuur is de leidraad in deze tentoonstelling.
Zowel in de kamer links als rechts steelt Breugelmans de show, alleen of in combinatie met de al even imposante of bevreemdende gebouwen van Roel BACKAERT ((°1978).
'A room with a view' in de Oude Pastorie
In de achterkamers met zicht op de idyllische tuin focust Wouter STELWAGEN (°1977) op de ruimte tussen de torenflats ('Space').
"Het surreële licht in de fotowerken van Roel BACKAERT, de afwezigheid in het geometrische en lineaire spel van Wouter STELWAGEN in combinatie met de reflectieve constructies van Karel Breugelmans prikkelen elke blik.
Bij het zien van de indrukwekkende beelden van Wouter Stelwagen, bekruipt je onmiddellijk een gevoel van Unheimlichkeit. Tegelijk ervaar je een enorme aantrekkingskracht van het geometrische en lineaire lijnenspel in de beelden."
De twee fotografen zijn ook voor ons nieuwe ontdekkingen.
Met Karel BREUGELMANS kon U in 'Waterschoenen' reeds kennismaken naar aanleiding van zijn tentoonstelling in Netwerk Aalst: Karel Breugelmans - Constructies 1990 - 2015 (Waterschoenen 27 oktober 2015), waar toen ook zijn gelijknamig boek voorgesteld werd (i.s.m. Galerie Transit - Mechelen).
We maakten daar bovendien kennis met zijn indrukwekkende schilderijen, waarin zijn architecturale constructies de strengheid van hun sculpturale tegenhangers nu eens bewaarden dan wel lieten overgaan in een bevreemdende gloed van onbewoonbaarheid.
"Trappen, eindeloze gangen, stellingen, duistere ruimtes waar de menselijke aanwezigheid totaal onbestaande is. Het lijkt erop dat alle gebouwen of constructies in een onafgewerkte staat achtergelaten zijn. De ingenieurs zijn allang verdwenen naar andere oorden en de arbeiders hebben de werven verlaten bij gebrek aan instructies of motivatie. Het hele bouwproces leidt tot niets."
(Waterschoenen, 27 oktober 2015)
Roel Backaert, Belgrado #1, C-Print
Courtesy Roel Backaert
Op de eerste verdieping worden de dialogen tussen de kunstenaars in de verschillende kamers verdergezet.
Maar ook de zolderverdieping wacht nog op verder onderzoek.
Wouter Stelwagen, Tree, Ed. 1/7, C-print op disband
Courtesy Wouter Stelwagen
Dit aandoenlijke 'Boompje' van Wouter STELWAGEN bleef meteen op ons netvlies gebrand, misschien omwille van het sierlijke lijnenspel op de grond, het wat verfomfaaide gebladerte of het contrast met de grote architecturale constructies elders in de tentoonstelling.
Roel Backaert gaat het gesprek aan
met de zijgevel van de Oude Pastorie
Courtesy Roel Backaert
INFO KUNSTENAARS
H. Catharina bid voor ons
Architecturale en sculpturale rechtlijnigheid in de pastorale omgeving van Ressegem (Herzele) is tot 21 oktober te bezoeken, elke zaterdag en zondag van 14 tot 18 uur.
Oude Pastorie van Ressegem
Sint-Mauritsplein 9
RESSEGEM
INFO: Facebook wals herzele
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten