Drie Belgische schilders met een totaal andere beeldtaal bij elkaar brengen in één tentoonstelling lijkt (met deze affiche) een risicovolle onderneming. Wanneer je bij Galerie Tatjana Pieters binnenkomt, blijkt al snel dat je je onnodig zorgen gemaakt hebt. Mede door de geïntegreerde ophanging ontstaat er een stevige wisselwerking, terwijl elke kunstenaar toch weer in zijn eigenheid gerespecteerd en zelfs versterkt wordt.
(c) Philippe Van Snick, Walter Swennen, Damien De Lepeleire & Galerie Tatjana Pieters
De meticuleus naar vorm en kleur uitgebalanceerde werken van Philippe Van Snick (°1946) zijn een perfect tegengewicht voor de 'onaffe' speelsheid van Walter Swennen (°1946), terwijl Damien De Lepeleire (°1965) een gevecht levert met kronkelende lijnen (in zijn 'Chinese Landscapes), 'tweedimensionale' beelden (zoals de prettig-eenvoudige 'Cat of Giacometti') en materiefiguren op doek (in de 'Black Mythology'-doeken).
Bij Van Snick maakt vooral de reeks 'Perspectieven' op mij een grote indruk. De getemperde kleuren in acrylverf op katoenen canvas geven je even het gevoel dat je voor aquarellen op zeer zwaar papier staat.
(c) Philippe Van Snick, Walter Swennen, Damien De Lepeleire & Galerie Tatjana Pieters
Bij Walter Swennen moet je niet zijn voor uitgekiende strategieën of theoretische beschouwingen. Elk schilderij is wat het is: het resultaat van een zoekende, twijfelende benadering van de werkelijkheid.
Het uit de band springende doekje 'Sam' (zie foto achteraan) sluit verbazend goed aan bij het werk van Philippe Van Snick en ook met het schilderij 'Zes min vijf' op de hoek van de tegenoverstaande muur (zie bovenstaande foto) weet hij mij perfect 'in te pakken'.
Dat een tentoonstelling met drie zulke verschillende componenten tot een coherent geheel kan leiden, verbaast me na dit bezoek niet meer!
Tot 12 december 2010
bij Galerie Tatjana Pieters
Burggravenlaan 40 (2e verdieping)
9000 Gent
woensdag t.e.m. zondag van 14 tot 18 uur
(c) Walter Swennen & Galerie Tatjana Pieters
Geen opmerkingen:
Een reactie posten