Wie de komende dagen of weken naar Galerie S&H De Buck in Gent gaat, krijgt vanaf de straatkant geen zicht op wat zich binnen afspeelt. Enkel drie vierkante raampjes zijn uitgespaard achter het verduisterde venster.
Binnen kom je niet meteen te weten waar die donkere wereld voor staat, want je komt eerst in de centrale, klare ruimte met het werk van Stefaan VAN BIESEN.
Zijn tekeningen en aquarellen zien er uit als (weliswaar minutieus uitgevoerde) ontwerpen of situatieschetsen voor optredens, een soort toneelstukken, waarin hij klaarblijkelijk dikwijls zelf een rol speelt. Hij is duidelijk op zoek naar interactie met zijn omgeving.
(c) Stefaan Van Biesen & Galerie De Buck
Naar aanleiding van 'Coup de Ville' vorig jaar in Sint-Niklaas, richtte hij met Margot Dieleman en Eric Windey het 'performanceteam' WIT op (WIT = Warp Interventie Team). Samen duiken ze onverwacht op voor artistieke interventies in openbare ruimtes binnen en buiten. (zie Faceboekpagina WIT)
(c) Artspotter
Voor het werk van Paya GERMONPREZ achteraan in de ruimte, moeten we een grens overschrijden. Van de schitterende parketvloer bij Van Biesen stappen we over de koperen grenslijn in de wereld van een authentieke marmeren mozaïekvloer... (noblesse oblige)
De 'portretten' in pastel uit de serie 'Visite' van Paya Germonprez hebben hier hun stek gevonden. Onder het alziend oog van 'Moeder Overste' op de schouw, proberen de andere figuren zich (een beetje angstig) zo veel mogelijk aan het oog te onttrekken. De zwarte almacht van de non contrasteert fel met de frisse onschuld van de meisjesbenen met plooirokjes links van haar.
Schuilen hier nog aangename jeugdherinneringen of moeten we het veeleer in de traumatische sfeer zoeken?
Paya Germonprez is ook actief in de toegepaste kunsten, met ondermeer textielontwerp.
(c) Paya Germonprez & Galerie De Buck
In het kleine kabinet helemaal achteraan kijken een aantal sculpturen van verschillende kunstenaars uit op de foto's 'Zurück aus Amsterdam' van Jan VAN DEN ABBEEL.
Amsterdam, de filosoof Spinoza, vrouwelijke naakten en teksten spelen een al dan niet toevallig spel van betekenissen.
*
Op 25 maart ll. liet ik U in deze 'Waterschoenen' kennis maken met de kunstenares naar aanleiding van een atelierbezoek in het voormalige begijnhof hier in de buurt.. Daar kreeg ik toen al heel wat werk te zien dat nu deel uitmaakt van haar tentoonstellingsproject.
(c) Ann Decaestecker & Galerie De Buck
Centraal in de ruimte staat de installatie van witte bergen, gecombineerd met videoprojectie van subtiele lichtflitsen, opgenomen tijdens een vreemdsoortig onweer in de bergen. Laat U niet alleen door het visuele aspect inpalmen, maar neem de tijd om ook het bevreemdende auditieve element (eveneens ter plekke geregistreerd) te laten doordringen.
In één hoek loopt de projectie van haar 'water&kei'-project dat ze maakte in het kader van een Nucleo-tentoonstelling (in de Vooruit) met als uitgangspunt het A4-formaat.
In de andere hoek staat een vreemd gevormd, draaiend taksculptuurtje mooi te wezen.
De kleine vierkante ramen die de link met het licht aan de straatkant leggen, worden herhaald in de tekeningen die een spel van licht en schaduw spelen.
Vanuit deze ingekapselde wereld krijg je, door het zwarte gordijn, toch weer een gefilterd uitzicht op de rest van de galerie.
(c) Artspotter
De tentoonstelling loopt tot 30 april 2011 bij
Galerie S&H De Buck
Zuidstationstraat 25
9000 GENT
woe, don,vrij, zat.: 15 - 18 uur
en na afspraak
Geen opmerkingen:
Een reactie posten