In tegenstelling tot zijn vorige tentoonstellingen bij Galerie c. de vos, waarbij het bewegend beeld een hoofdrol kreeg, toont Luc GOBYN (°1963) onder de titel 'Een kruidenier van weleer' tekeningen uit de periode 1986 tot 2012.
Aanleiding voor het hele gebeuren is het feit dat hij zijn woning in het Gentse stadscentrum moet verlaten. Het was een perfecte gelegenheid om een keuze te maken uit een kwarteeuw tekeningen en schetsen en op die manier zijn eigen (picturale) geschiedenis te herbekijken.
Waar we hem uit de voorheen gepresenteerde films kennen als een gepassioneerde maar 'strenge' filmmaker, komt nu de speelse, kleurrijke tekenaar met zin voor humor naar voor.
Luc Gobyn trakteert ons op een 'Non Stop Show', getuige de neon voor het raam van de galerie.
Aanleiding voor het hele gebeuren is het feit dat hij zijn woning in het Gentse stadscentrum moet verlaten. Het was een perfecte gelegenheid om een keuze te maken uit een kwarteeuw tekeningen en schetsen en op die manier zijn eigen (picturale) geschiedenis te herbekijken.
Waar we hem uit de voorheen gepresenteerde films kennen als een gepassioneerde maar 'strenge' filmmaker, komt nu de speelse, kleurrijke tekenaar met zin voor humor naar voor.
Luc Gobyn trakteert ons op een 'Non Stop Show', getuige de neon voor het raam van de galerie.
(c) Luc Gobyn
Binnen wacht ons een opeenvolging van verhalenclusters in woord en beeld over zijn vele verblijven in landen als Spanje, Mexico of Guatemala, over ontmoetingen en herinneringen, over feestelijke momenten, maar bovenal over puur beeldend genoegen dat zich uit in vorm en kleur.
In het tuinpaviljoen neemt hij ondermeer de 'War on terrorism' van George W. Bush onder de loep in schetsen, uitgewerkte tekeningen en een neonboodschap als besluit: 'It was a clean war, George'... 'Thanks, Baby'.
Maar ook de band met de eigen (familiale en dorpse) achtergrond wordt nauwgezet in de gaten gehouden. Het huisje van nonkel Frans (?) waarvan ooit een zijgevel verplaatst werd, maar de dakgoten intact bleven, blijft in je hoofd gegrift...
Je kan het bezwaarlijk over een retrospectieve hebben, maar toch is deze tentoonstelling in hoofde van de kunstenaar een terugblik op een beeldend oeuvre dat tegelijk een verslag is van een kwarteeuw levenswijze en wereldvisie.
Let zeker ook op zijn 'gerecycleerd' schetsboek in de achterkamer en zijn 'Old Fish and the Sea' in het tussenkamertje.
*
Dat hier op de bovenverdieping tegelijk Jan VROMMAN (°1958) verschijnt, is geen toeval. Gobyn en Vromann komen oorspronkelijk uit hetzelfde dorp en werkten samen aan projecten in het speelveld van film en beeldende kunst.
'Tien formules om de duivel te bezweren' is een fictionele kortfilm uit 1997. Maar het filmpalmares van Vromman is bijzonder uitgebreid en vooral van documentaire aard. Hij is actief als filmdocent en als sociaal bewogen filmmaker. Getuige van dat laatste is zeker zijn film 'Zolang de scheepsbouwers zingen' (1999) over groei, bloei en teloorgang van de Boelwerf in Temse.
Vromman heeft als documentairemaker een bijzondere interesse voor de geschiedenis van de kleine man en voor de gedrevenheid van de kunstenaars. Bovendien is hij een begenadigd verteller, auteur van verhalen voor o.a. theater, regisseur,...
Luc Gobyn & Jan Vromman
tot 24 juni 2012
in Galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9300 AALST
vrijdag - zaterdag: 14-18 uur
zondag: 10.30-13.30 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten