Nog voor je de galerie binnenstapt, krijg je al een idee van wat je te wachten staat. De Light Cube Art Gallery heeft zijn naam dan ook niet gestolen, want via de gigantische glazen gevel stroomt het daglicht niet alleen naar binnen, maar wordt een deel van de kunstwerken ook aan de buitenwereld toevertrouwd.
Vanaf de straatkant sta je meteen oog in oog met het grote schilderij 'Fluisteradem' van Yves VELTER in de vitrine op het gelijkvloers. Een etage hoger klieft de 'Diver' van Stéphanie LEBLON net met zijn hoofd in het water.
Achter deze twee typische schilderijen houden beide kunstenaars zich met de rest van hun collectie netjes op hun eigen terrein schuil.
Op de hoogste verdieping verwerven ze zich verder allebei een plaatsje tussen de andere kunstenaars en werken uit de vaste collectie.
Stéphanie Leblon & Yves Velter @ Light Cube Art Gallery
Nu mag ik deze beide kunstenaars toch wel vertrouwde figuren voor de lezers van WATERSCHOENEN noemen.
Hoewel ze allebei opteren voor een zeer duidelijke vorm van figuratie met mensen in de hoofdrol en bovendien een grote mate van symboliek hanteren, is de uiterlijke verschijningsvorm toch wel danig verschillend.
Ik vroeg me dan ook af hoe dat eventueel zou werken binnen één ruimte, maar blijkbaar is men dus de directe confrontatie grotendeels uit de weg gegaan door te kiezen voor aparte 'kamers'.
Dat zorgt vanzelfsprekend voor meer sereniteit in deze twee, op zichzelf toch al getourmenteerde werelden, waarin de afgebeelde 'acteurs' veeleer met innerlijke confrontaties moeten afrekenen dan dat ze klaar staan voor dialogen met figuren uit hun eigen omgeving, laat staan uit 'andere' werelden.
Yves Velter, Fading moments of understanding,
300 x 200 cm, acryl, olieverf, chinese inkt, pigment,
potlood op canvas, 2013
Bij Yves VELTER zijn de personages nochtans gul. In al hun eigen (ook picturale) soberheid laten ze het 'goud' zomaar uit hun mond stromen, geven ze hun eigen innerlijke rijkdom prijs ten voordele van de anderen (de kunstenaar 'geeft' zich onvoorwaardelijk). Maar die gulheid leidt niet noodzakelijk tot ontvankelijkheid, onderling begrip of dialoog.
Neem nu het grote schilderij 'Fading moments of understanding' (2013). Eenzaamheid en onbegrip liggen in elkaars buurt.
De kinderen spelen bij Yves Velter blijkbaar nog een aparte rol. 'Braaf' op hun stoel, de beentjes wiebelend boven de grond of onderuitgezakt om toch al de vloer te raken, lijken ze te twijfelen tussen de 'kleine' en de 'grote' wereld.
Yves Velter, L'oubli extatique - case I, 75 x 96 cm,
acryl, chinese inkt, pigment, potlood op canvas, 2013
Intussen speelt de pianist voor een dankbaar publiek...
Stéphanie Leblon, Milking, 40 x 50 cm, olie op doek, 2013
Naast de sobere, intimistische vormen en kleuren van Yves Velter presenteert Stéphanie LEBLON een gecontroleerde orgie van kleurrijke, groeiende (weliswaar in het moment vastgelegde) taferelen.
De afgelopen jaren legden we in WATERSCHOENEN samen met haar een hele weg af.
Stéphanie Leblon suggereert voortdurend beweging, zoals in de reeds vermelde 'Diver'. Soms lijkt die beweging oncontroleerbaar van buiten te komen en de personages te grazen te nemen, zoals in 'Milking', maar een andere keer neemt het peronage heel subtiel de touwtjes zelf in handen, zoals in 'Tower' of 'Ropes'. Naar het resultaat van die laatste ingrepen hebben we uiteindelijk wel het raden.
Stéphanie Leblon, Hair, 100 x 180 cm, olie op doek, 2012 (l) en
Tower, 100 x 180 cm, olie op doek, 2012 (r)
De wereld van de gotiek die haar nu al enige tijd 'omhoog' stuwt, lijkt nog niet uitgewerkt. Toch wijzen een aantal zeer recente werken ook weer erg 'down to earth', zoals 'Diver II' (gouache en potlood op papier, 2013), waarin ik overigens verwantschap met Goya durf te suggereren.
Het recente schilderij 'Mask' stelt dan weer glasheldere vragen over de scheidingslijn tussen schijn en werkelijkheid, tussen het masker en het 'ware' gelaat. De antwoorden laat ik U graag zelf geven.
*
'Witnessing the hesitation' maakt ons getuige van een artistieke boodschap over dialoog en eenzaamheid, een picturale en menselijke zoektocht omtrent twijfel en engagement.
Hoezeer de beeldvorming van deze kunstenaars ook mag verschillen, toch zoeken ze allebei een antwoord op levensvragen, met beide voeten in het heden, gekleurd door het verleden en met het oog op de toekomst.
Yves Velter & Stéphanie Leblon
'Witnessing the hesitation'
tot 25 augustus 2013
in
Light Cube Art Gallery
Sint-Martensstraat 12
9600 RONSE
vrijdag, zaterdag, zondag: 14 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten