ROSSICONTEMPORARY
promoot sinds 2008 Belgische of in België wonende jonge kunstenaars, hoofdzakelijk in disciplines als tekenen, schilderen, sculptuur en fotografie.
De galerie in Rivoli is met zijn verschillende kleine kamers tegelijk een zeer open ruimte als een verrassend doolhof. Via de grote ramen krijg je vanuit de middengang een overzicht, maar het wordt pas echt een intieme ontdekkingstocht wanneer je via de onverwachte doorgangen op ontdekkingstocht gaat.
promoot sinds 2008 Belgische of in België wonende jonge kunstenaars, hoofdzakelijk in disciplines als tekenen, schilderen, sculptuur en fotografie.
De galerie in Rivoli is met zijn verschillende kleine kamers tegelijk een zeer open ruimte als een verrassend doolhof. Via de grote ramen krijg je vanuit de middengang een overzicht, maar het wordt pas echt een intieme ontdekkingstocht wanneer je via de onverwachte doorgangen op ontdekkingstocht gaat.
*
Onder de titel 'For the marvelous organization of living things' toont Liesbeth VAN HEUVERSWIJN in haar eerste solotentoonstelling een serie uiterst verfijnde tekeningen in grafiet op papier. Het samengaan van organische vormen en een soms strak lijnenspel geeft me hier en daar de indruk van een tegelijk florale, dan wel abstracte wereld.
Afbeeldingen van planten uit encyclopedische omgevingen liggen wel degelijk aan de basis van deze tekeningen, maar door de uitgepuurde tekentechniek wordt een en ander naar dat meer abstracte niveau getild.
Liesbeth Van Heuverswijn gaat haar oorspronkelijke onderwerpen als het ware ontmantelen om ze nadien in een artistieke compositie te gieten.
Haar toepassing van een dicht patroon van symmetrische lijnen om vormen aan de oppervlakte te brengen doet me denken aan het werk van Johan De Wilde (zie Hopstreet Gallery).
Onthou zeker dit zinnetje bij haar tentoonstelling:
"Tekenen is een spelvorm waarbij elke toevalligheid interessant kan zijn."
*
Onder de titel 'For the marvelous organization of living things' toont Liesbeth VAN HEUVERSWIJN in haar eerste solotentoonstelling een serie uiterst verfijnde tekeningen in grafiet op papier. Het samengaan van organische vormen en een soms strak lijnenspel geeft me hier en daar de indruk van een tegelijk florale, dan wel abstracte wereld.
Afbeeldingen van planten uit encyclopedische omgevingen liggen wel degelijk aan de basis van deze tekeningen, maar door de uitgepuurde tekentechniek wordt een en ander naar dat meer abstracte niveau getild.
Liesbeth Van Heuverswijn gaat haar oorspronkelijke onderwerpen als het ware ontmantelen om ze nadien in een artistieke compositie te gieten.
Haar toepassing van een dicht patroon van symmetrische lijnen om vormen aan de oppervlakte te brengen doet me denken aan het werk van Johan De Wilde (zie Hopstreet Gallery).
Onthou zeker dit zinnetje bij haar tentoonstelling:
"Tekenen is een spelvorm waarbij elke toevalligheid interessant kan zijn."
© Liesbeth Van Heuverswijn
Bert HUYGHE toont met '0123456789' een serie met 22 olieverfschilderijen van (inderdaad) de cijfers O tot 9. Series bieden hem de mogelijkheid om zijn onderwerp ten volle te onderzoeken. In de cijferschilderijen bestudeert hij ondermeer de vorm, de betekenis, het rekenkundig en taalkundig aspect.
Lijnen, vlakken, kleuren en oppervlaktewerking zijn als artistiek-technische begrippen minstens even belangrijk. Bovendien is de vorm van de doeken recht evenredig met de afgebeelde cijfers, dus alvast lang en smal voor de 1.
Hij creëert met zijn vingers in de verf 'voelbare' schilderijen, stuk voor stuk apart, maar tevens met elkaar verbonden in een logische, rekenkundige lijn.
Lijnen, vlakken, kleuren en oppervlaktewerking zijn als artistiek-technische begrippen minstens even belangrijk. Bovendien is de vorm van de doeken recht evenredig met de afgebeelde cijfers, dus alvast lang en smal voor de 1.
Hij creëert met zijn vingers in de verf 'voelbare' schilderijen, stuk voor stuk apart, maar tevens met elkaar verbonden in een logische, rekenkundige lijn.
© Bert Huyghe
Hij is niet voor het eerst te gast bij Rossicontemporary, maar weet telkens verrassend uit de hoek te komen.
Met Waterschoenen ontdekten we hem reeds in 2014 tijdens de tentoonstelling 'Coming People' in het S.M.A.K.
Toen omschreven we hem als volgt:
"Bert Huyghe(°1989) verrast maar boeit met zijn schijnbaar 'achteloze' schilderijen op diverse dragers, al lijken ze soms zichzelf geschilderd te hebben vanuit een punk-attitude.
Peil bij de balie van het museum ook eens naar zijn alternatieve muzikale kant ..."
*
De van oorsprong Franse, maar in Brussel wonende Charlotte FLAMAND toont in haar reeks 'Soleil vague' schilderijen in olieverf op staalplaten. Ook zij was hier reeds eerder te gast.
Je valt als toeschouwer binnen in haar beeldende wereld als was het een soort stripverhaal met aparte prenten, die uit verschillende contexten komen. Haar onderwerpen registreert ze via waarneming en ontdekking in haar verzameling, waar ze de nodige tijd mogen 'sudderen' alvorens ze de beelden naar een hoger niveau transponeert.
Gevoelens, relaties, literaire verwijzingen, autobiografische elementen,... bepalen mee het uiteindelijk resultaat.
Achter de meest onschuldige of eenvoudige beelden gaat een complexe wereld schuil.
*
De van oorsprong Franse, maar in Brussel wonende Charlotte FLAMAND toont in haar reeks 'Soleil vague' schilderijen in olieverf op staalplaten. Ook zij was hier reeds eerder te gast.
Je valt als toeschouwer binnen in haar beeldende wereld als was het een soort stripverhaal met aparte prenten, die uit verschillende contexten komen. Haar onderwerpen registreert ze via waarneming en ontdekking in haar verzameling, waar ze de nodige tijd mogen 'sudderen' alvorens ze de beelden naar een hoger niveau transponeert.
Gevoelens, relaties, literaire verwijzingen, autobiografische elementen,... bepalen mee het uiteindelijk resultaat.
Achter de meest onschuldige of eenvoudige beelden gaat een complexe wereld schuil.
© Charlotte Flamand
INFO VOOR UW BEZOEK:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten