Zoeken in deze blog

vrijdag 14 september 2018

KRASJ kunstbiënnale 2018 (vierde editie) in NINOVE



In 2012 had ik met WATERSCHOENEN het genoegen de geboorte van KRASJ mee te maken.
Het initiatief tot deze kunstmanifestatie kwam van beeldend kunstenaar Koen De Decker, die de Cultuurdienst van de stad Ninove en een ploeg jonge medewerkers wist te overtuigen.

In september 2012 was KRASJ 0.1 een feit met Koen De Decker als curator.
(zie onze verslagen in 'waterschoenen' van 19 augustus en 12 september 2012)

In 2014 nam Ilse Roosens de fakkel als curator over.
(ook dan brachten we verslag uit op 2 en 13 september 2014)

In 2016 was Hans Theys aan zet voor de derde editie.
(toen hadden wij onze 'waterschoenen' voor een flinke rustpauze aan de haak gehangen)

Vorige zaterdag (8 september 2018) waren we gelukkig weer van de partij bij de start van de vierde editie, waarvoor drie kunstenaars als curator optreden: Rik De Boe, Johan De Wilde en Reinhard Doubrawa.

In de begeleidende folder die elke bezoeker ontvangt, schetsen ze hun uitgangspunten en doelstellingen en krijgt U een overzichtelijk plan van de tentoonstelling. Bij Uw bezoek zal de tekst U aardig op weg zetten om het beste uit Uw 'kunstwandeling' te halen.

We citeren alvast dit gedeelte:

"In tijden die later als vroeger zullen worden aangeduid, is het eenvoudig om meer dan 60 kunstenaars samen te brengen. Dat was vroeger anders. Het lijkt alsof enige vorm van overzicht zoek is. Wie erin slaagt het aantal tentoonstellingen bij te benen is een held. KRASJ 4 gaat zich ondermeer om die reden intensief met de kijker bezighouden, meer bepaald met zijn/haar fysieke aanwezigheid en zijn/haar empatisch vermogen..."

"P.S.: Het woord KRASJ is een onomatopee uit het plaatselijke dialect en verwijst naar het geluid van een afgestreken lucifer."

(In Ninove staat een lucifer nog steeds bekend al 'krasjel'. Tussen 1884 en 1974 had Ninove overigens een bloeiende luciferindustrie.)





Het voormalige RTT-gebouw, een kluwen van kamertjes, zalen en trappen herbergt het overgrote deel van de tentoongestelde werken. Met het overzichtelijke plan en duidelijk aangebrachte teksten bij het werk van de verschillende kunstenaars leiden de curatoren ons op voortreffelijke wijze doorheen dit labyrint.
 Wij kiezen in ons verslag voor een aantal aandachtspunten, maar die kunt U ter plekke moeiteloos aanvullen met eigen ontdekkingen. Zo steunen we meteen de wens van de curatoren: "Het zou mooi zijn mocht er, los van alle clichés, een tijdelijk maar oprecht verbond tussen kunstenaar en kijker ontstaan, dat met andere woorden elk werk de verdiende aandacht krijgt zonder 'langsloopsituaties'...".



In het allereerste kamertje krijgen we meteen 'vuur-werk' door Loïc VAN ZEEBROEK (1). Met twee kleine olieverfschilderijen schetst hij twee uiteenlopende picturale realiteiten: een schijnbaar realistisch beeld van een brandend (oosters) tapijt en een quasi abstracte, tegendraads wapperende vlag. De gedateerde schouw in het midden zorgt mee voor een grandioze accrochage.


Loïc Van Zeebroek, Untitled, 2018, olie op doek
courtesy Dauwens & Beernaert Gallery


In het kamertje aan de overkant ('Geen toegang voor personen vreemd aan de dienst') vult Laura VAN (2) de sfeer van weleer wonderwel aan.


'Geen toegang voor personen vreemd aan de dienst'


Via de trap naar de eerste verdieping ontmoeten we als overburen Walter SWENNEN (3) en Carole VANDERLINDEN (4), die onlangs ook al te gast was in Ninove (Garage Neven - Vestbarm 50) en die we gisteren nog vernoemden in ons artikel over 'Rivoli Brussel' (bij Galerie Zwart Huis). Haar kleurrijke 'Façades de Kathmandu' of 'Au Galop' kunnen ons bekoren.



Façades de Katmandu, 2017, olieverf op doek, 106x42 cm


Hildebrand VAN KAMPEN (5) speelt een uitgekiend spel in de kleine 'rozenkamer' en confronteert ons zowel met het bloemetjesbehang als met Jacques Brel in zijn ronde 'Rosa Rosae Rosam'. Ik betrapte mezelf op (binnensmonds) meezingen.



Hildebrand Van Kampen, Rosa Rosae Rosam, 2000-2018,
olie op doek op paneel, cirkel diameter 43 cm


Amper één deur verder is de sfeer van een totaal andere aard. Joachim COUCKE (6) kennen we al langer van zijn constructies met elementen uit de telecommunicatie. In dit voormalige RTT-gebouw voelt hij zich dan ook perfect in zijn sas.


Joachim Coucke, The future is obsolete, 2018
Diverse materialen en afmetingen


Ook Werner CUVELIER (10) dook reeds meermaals op in 'Waterschoenen', o.a. bij Galerie De Ziener (Asse) en naar aanleiding van een grote overzichtstentoonstelling (Waterschoenen 3 december 2015) in het FelixArt Museum (Drogenbos).
Straks (14) ontdekt U ook nog zijn visie op de Gulden Snede.


Werner Cuvelier, SC.90.11 Balk, Cirkels, Ellipsen, 1990,
11-delig werk, tempera op doek, gemonteerd op paneel met doek, 362x273 cm
(SWMC - Stichting Werner en Magda Cuvelier)


De drie curatoren hebben zich met een eigen werk teruggetrokken in kamer (13).
Rik DE BOE zet 'Fontana' naar zijn hand, Reinhard DOUBRAWA toont zijn 'slakkenhand' en Johan DE WILDE propageert de kwaliteiten van zijn 'Neus'.

De installatie 'Dromen Ninove' (16) van Patricia SMITH is het zenuwcentrum van haar project tussen droom, fictie, historische gebeurtenis en voortdurende realiteit.


Patricia Smith, 'De structuren zijn onstabiel', 
detail uit project Dromen Ninove, 2018


Het 'evacuatieplan voor de kunstenaar' van Lore SMOLDERS (19) verbindt alle verdiepingen via een traphal: Artist Emergency.
Maar het is nog lang geen tijd om te ontsnappen. We worden op de tweede verdieping verwacht.

Neem tijd voor Line BOOGAERTS (21) met haar project 'Het sterrenstelsel van de ambtenaar'. Hier nodigt ze ons uit om eens door het gaatje te piepen. Straks zien we haar aan het werk in het café Sint-Annakamer.

Schijnaar afstandelijke registraties van bescheiden architecturale of huiselijke omgevingen zonder menselijke aanwezigheid kenmerken de fotografie van Griet VAN DE VELDE (22). De formaten zijn recht evenredig met de 'bescheidenheid' van de onderwerpen en vragen om kennismaking van dichtbij.



Lore Smolders, Artists Emergency, 2018


Manor GRUNEWALD (25) blijft timmeren aan de evolutie van het beeld. We leerden hem al heel vroeg kennen (zie waterschoenen 5/1/2010 - 19/12/2011 - 7/10/2013) als multidisciplinair kunstenaar, die talloze technieken door elkaar gebruikt.


Manor Grunewald, E.H.D. '(INVERSE 07 & 014), 2016,
2x 150x200 cm, olie, acryl, spuitbus, UV print, mesh op canvas


Jonathan CALLAN (25) is de auteur van een veelzijdig oeuvre, waaronder sculpturen met boeken als het hier getoonde 'Crossword'. Vorige week zagen we hem nog in 'Art on Paper' (Bozar).


Jonathan Callan, Crossword, 2018,
papier en schroeven
courtesy Galerie Martin Kudlek, Köln
courtesy Hopstreet Gallery, Brussel


We zijn inmiddels terug op het Gelijkvloers, waar we in de grote zaal verschillende werken van Wim WAUMAN (32) ontdekken. Enkele maanden geleden dook hij in Waterschoenen op (2 mei 2018) als kunstenaar en curator van de tentoonstelling WORK FLOW in Sint-Niklaas.

In een kamer even verder hebben een paar typische, filmische drieluikjes van Robert DEVRIENDT (39) een eigen plek gekregen. Ik laat ze U graag ontdekken.



Wim Wauman, Indian Summer (The Scenery),2015, 
70x55 cm, archival pigment print on fine art paper


Paul GEES (43) realiseerde zijn installatie 'Scharnier - Balk' op basis van de twee betonnen balken op de vloer van de vide tussen de twee vleugels van het gebouw. Met zijn sculptuur op schaal 1/1 hoog boven de vloer verbindt hij de twee delen van het gebouw a.h.w. 'draadloos' en denkbeeldig. 
Binnen onderzoekt hij in een grote, typische tekening (42) de begrippen spanning en evenwicht.


Paul Gees, Scharnier-Balk, 2018
Ijzer, multiplex en steen, 300x300x40 cm
Courtesy Galerie Valerie Traan, Antwerpen


Vincent DE RODER (46) hebben we reeds eerder op onze wandeling ontmoet, maar hier weet hij ons met zijn grote werk 'Moby' nog meer te bekoren.

En misschien moet U hier toch even uit de schoenen voor een bezoek aan de 'Cabane de Louis V' van zijn buurman Rudi BOGAERTS (45).


Vincent De Roder, Moby, 2018
Olie/lakverf op canvas, 250x180 cm

Onze wandeling in dit gebouw zit er bijna op. We brengen op de binnenkoer nog een groet aan Thomas BOGAERT (52-53), de twee sculpturen van Philip AGUIRRE Y OTEGUI (50) en het collectief AND MANY MORE (51).

Langs de voorgevel van het gebouw volgen we de lijn van Bart LODEWIJKS (54) en begeven ons naar de KOEPOORT, waar Helmut DICK in gigantische letters 'HIER' op de gevel geschilderd heeft, met een pijl en een kring rond een raam van dit historisch pand. Graffiti of kunst... vroeg een deel van de Ninoofse bevolking zich ongetwijfeld af. Maar lees vooral de omschrijving in de hal van de Koepoort.



Bart Lodewijks, Tekening, 2018


In de bovenzaal van de Koepoort zorgen Luc COECKELBERGHS en Rein DUFAIT (ook al geen onbekenden van deze blog) als onverwacht duo voor een welkom rustpunt.


Helmut Dick, HIER, 2018 & 2007


Bij Garage Neven heerst het constructieve minimalisme van Hans DEMEULENAERE en Marc NAGTZAAM.

In café SINT-ANNAKAMER mochten we de intensiteit vastleggen waarmee Line BOOGAERTS haar venstertekeningen realiseert. Het verhaal achter dit project kon U reeds lezen in het RTT-gebouw (21).



Line Boogaerts aan het werk in Sint-Annakamer


Andere ingrepen van Bart LODEWIJKS in het stadsbeeld (en zelfs in deelgemeente Outer) ontdekt U via het plan.

Wij wensen U een rijke wandeling in de wereld van KRASJ 2018.


KRASJ 2018 Kunstbiënnale

zaterdagen 8, 15, 22 en 29 september
zondagen 9, 16, 23 en 30 september

Open van 13 - 18 uur

Gratis toegang

RTT - Gebouw
Graanmarkt 38
9400 NINOVE



© Art Spotter / Waterschoenen


Geen opmerkingen: