In zijn persoonlijke website omschrijft Andres SERRANO zijn biografie eenvoudig als volgt:
"I’ve never called myself a photographer. I studied painting and sculpture and see myself as an artist with a camera. I learned everything I know about art from Marcel Duchamp who taught me that anything, including a photograph, could be a work of art."
Andres Serrano
Born in 1950 in New York. Attended Brooklyn Museum Art School, 1967-69.
Vanaf het prille begin van zijn artistieke carrière liet hij niet na heilige huisjes aan te pakken, tegen gevoelige schenen te trappen, controversiële onderwerpen op zeer directe wijze in beeld te brengen.
Geloof, geweld, sex, lichaamsvochten, machtsmisbruik, dood, racisme,... zijn thema's die hij sinds het midden van de jaren '80 bespeelt.
Zijn 'Piss Christ' is ongetwijfeld nog steeds één van zijn meest beruchte iconen.
Maar het gaat bij Serrano om meer dan puur choqueren.
Talloze series fungeren als een regelrechte aanklacht, zo ook de recente presentatie 'INFAMOUS' (Berucht, schandelijk) bij Galerie Nathalie Obadia in Brussel.
Ook in 2012 (Sacramentum, Sacred Shadows) en 2014 (Cuba) was hij hier reeds te gast en in 2016 maakte hij met 'Torture' zijn opwachting in de Parijse vestiging van Nathalie Obadia.
Andres Serrano
'Flag Face' Circa 1890 American Flag (Infamous)
2019
Pigment Print, back-mounted on dibond, wooden frame
165,8 x 140,9 cm (framed)
Edition 1/3
Titled, numbered and signed by the artist on a label stuck on the back
In gedachten keer ik terug naar de tentoonstelling 'Le jardin de la vierge' die in 1993 doorging tijdens de verbouwing van 'Old England', dat inmiddels het Brussels Muziekinstrumentenmuseum (MIM) werd. Ik herinner me de morbide, maar o zo pakkende foto's van Andres Serrano 'Rat Poison Suicide' uit de serie 'The Morgue' (1992) in combinatie met een rozentapijt van Anya Gallacio.
In 2016 was Andres Serrano te gast in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten (Brussel) voor de overzichtstentoonstelling Uncensored photographs.
Tegelijk werd ook zijn serie 'Denizens' (2015) (A denizen is a person, animal, or plant that lives or is found in a particular place) over de daklozen in de Brusselse straten getoond.
Andres Serrano weet zijn meestal cassante of scherpe boodschap telkens weer te presenteren in een uitgebalanceerde vormgeving. Esthetica en inhoud gaan een geslaagd huwelijk aan. Serrano is zeker geen moraalridder, maar weet als geen ander een aantal pijnpunten bloot te leggen.
Andres Serrano
'Black Dolls - Sandy' Vintage Rag Doll (Infamous)
2019
Pigment Print, back-mounted on dibond, wooden frame
165,8 x 140,9 cm
Edition 1/3
Titled, numbered and signed by the artist on a label stuck on the back
Met 'Infamous' graaft hij in de geschiedenis van de rassendiscriminatie in zijn thuisland Amerika, meer bepaald ten opzichte van de Afro-Amerikanen.
In zestien fotoportretten schept hij zowel de lugubere wereld van de Ku Klux Klan als de bedrieglijke onschuld van kinderspelen, kermisattracties, poppen of vintage producten die racisme 'ademen'.
In het bureau tegenover de ingang sta je meteen oog in oog met de Ku Klux Klan. Op de eerste en tweede verdieping volgen de andere, meestal heel kleurrijke beelden.
Van de Jim Crow wetten (1870) die de rassenscheiding bevestigden en de Afro-Amerikanen een officiële status als tweederangsburgers bezorgden en de officiële afschaffing ervan in 1965 ligt bijna een eeuw, maar de 'raciale stereotypen' blijven tot vandaag nazinderen.
'Met deze reeks wil Andres Serrano het sociaal en collectieve geweten van de toeschouwer bewustmaken van de alomtegenwoordigheid van de raciale hoedanigheid in de huidige beeldtaal in Amerika. Door middel van deze raciale voorwerpen vernieuwt de kunstenaar de dialoog over ras, rassenverhoudingen en racisme.'
Tot 4 januari 2020
dinsdag tot zaterdag
10 - 18 uur
in
Galerie Nathalie Obadia
Charles De Costerstraat 8
1050 BRUSSEL
*
Op de benedenverdieping maakt de galerie plaats voor andere kunstenaars uit de collectie. Wij plukten er deze kleurrijke wandsculptuur uit.
Rina Banerjee (°1963, Calcutta - India) woont en werkt in New York City en is sinds 2005 verbonden aan Galerie Nathalie Obadia.
Rina Banerjee
'Ground had risen to sprout new plant, uttered first spoken its difference from black black soil toward a white tight sky, a colored sapling winged but bashful gifted a diversity with one sharp bite of chromosomes monstrous as it devoured what it is in air and earth to live again each time different slanted time'
Media: Feathers, glass beads, glass vials, steel, wire, acrylic horn, ceramic ball and horn
160 x 110 x 85 cm
2013
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten