Toen Magdelien zowat 9 maanden geleden in de Aalsterse Korte Zoutstraat kunst-ruimte Yemaya op de wereld zette was dat vanuit een drive om kunst dicht bij de mensen te brengen.Met de naam Yemaya koos ze voor de van oorsprong Afrikaanse godin van de zee die symbool staat voor volle overgave en vertrouwen .
Want vertrouwen had ze nodig om zich in dit project te gooien.
Na een verkeersongeluk (2004) dat haar leven fysiek en psychisch door elkaar had gegooid moest ze nog een nieuw evenwicht uitbouwen. De galerie hielp haar hierbij zodat ze nu met hart en ziel, in woord en beeld kan zeggen: "IK GEBOOR"! In haar video en met haar keramiekbeelden getuigt ze van deze nieuwe geboorte, van deze keuze voor een actief kunstenaarsschap met een verantwoordelijkheid in de maatschappij.
Op 24 en 25 mei wordt om 15 en 16 uur de video getoond in zijn unieke locatie: het verloskwartier van de huidige kunstruimte Yemaya, waar het beeld -zoals iemands levensweg- versnipperd en weerspiegeld wordt en zo de hele ruimte vult. Pas in de arbeidskamer wordt de puzzel samengevoegd.De witte kiem die op de video uit zee (Yemaya) aanspoelt, is in de materniteit tastbaar aanwezig omringd door vrouwelijke figuren en vermenigvuldigt zich: Tientallen kleine kiempjes schieten op uit het mulle zand. Heel wat mensen hebben Yemaya bevrucht in deze veilige ruimte...
Met een intens gevoel van dankbaarheid neemt Magdelien afscheid van deze locatie in de Korte Zoutstraat. Haar zwangerschap loopt hier ten einde maar Yemaya blijft springlevend en groeit krachtig. In de vorm van witte glanzende keramiek "kiemen" bvb.
De hele wereld is zwanger van iets nieuws, vindt Magdelien. Nu man en vrouw hun eigen pelgrimstocht zijn gegaan en ratio en intuïtie echt gaan samenwerken, wordt iets gloednieuws geboren, krachtiger dan ooit...als we er ons voor openstellen en voor inzetten.
Die samenwerking wil ze in de toekomst meer en meer gestalte geven. Deelnemen aan thematische groepsprojecten of er zelf organiseren is wat ze vroeger veel deed en nog steeds liefst doet.
Een eerste stap is haar deelname aan Salon Aalst. Heerlijk vindt ze het om met zijn allen samen een groter geheel te vormen. De actieve steun van de stad aalst, cc de werf en alle mede-kunsteaars was deugddoend.
Ze stelt er op drie locaties tentoon en haar werken vormen samen een groter geheel: - Vanuit de duistere gewelven van de belfortcrypte getuigen Orpheus en Eurydice als twee hoogzwangere figuren van deze nieuwe geboorte. Eurydice is bloedrood: teken van haar bevruchting door Orpheus die ze nu stralend uitdraagt in de onderwereld. Orpheus is spierwit; bevrucht door de vrouwelijke intuïtie zingt hij zijn mooiste liederen op aarde. En de keikoppen hebben hen beschermd op hun moeilijke tocht in onder -en bovenwereld.. (Keikoppen ziet Magdelien als individuen die zich een tijdje in zichzelf terugtrekken om de o zo kwetsbare kiemkracht diep in zich te beschermen, tot die sterk genoeg is om zich zelfstandig te handhaven in deze soms keiharde wereld.)
In de voortuin van het stedelijk museum begeleiden drie muzes Magdeliens wedergeboorte na haar ongeluk, toen ze stap voor stap haar geheugen en kunst-zin weer moe(s)t opbouwen. - de meeste beelden verzamelen zich nu in de Korte Zoutstraat voor de reis naar het onbekende: op 31 mei moet deze locatie ontruimd zijn. Ieder gaat zijn weg: een aantal beelden vonden bij hun kopers een nieuwe thuis en een nieuw leven. De zwangere vrouwen verhuizen naar Zwanger en co. De kiemen naar The Herborist en naar Bloemenrijk. De anderen creëren een nieuwe Yemaya-ruimte in de Wagenstraat 7 (binnen én buiten!) bij Magdelien thuis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten