Jan De Smedt van Galerie De Ziener is nog steeds een gedreven galerist die 'zijn' kunstenaars niet alleen toont en vertegenwoordigt, maar die ook steeds klaar staat om hun leven en werk te duiden.
Met Marc Maet staat hij voor een dubbele opdracht, aangezien de kunstenaar in 2000 zelf uit het leven stapte en zijn werk wellicht in bredere kringen (en zeker bij een jongere generatie) wat uit het beeld verdwenen is.
Het gele schilderij 'Ademen' in het tuinpaviljoen vormt het uitgangspunt van de tentoonstelling met dezelfde titel: 'ademen ademen ademen... of niet'. Het is zowat een samenvatting van een leven met ups en downs, van een vroege, bijzonder uitbundige erkenning als kunstenaar tot een even verregaande terugval. Het succes van de jaren tachtig bleef niet duren. Marc Maet geraakte op de achtergrond, maar bleef (ondanks de verbittering) toch in zijn atelier aan de slag.
Het boek dat in 2008 verscheen, onder impuls van zijn vrouw en de vzw Vrienden van Marc Maet, kreeg niet voor niets als titel: 'Ik woon in de schilderkunst'.
Net zoals zijn generatiegenoot en collega-kunstenaar Thierry De Cordier ooit schreef: 'Je n'ai absolument rien à voir avec le XXème siècle', was ook Marc Maet blijkbaar in de verkeerde eeuw geboren. Hij had wellicht meer voeling met de XIXe eeuw, maar kende en bewonderde ook zijn moderne klassiekers in de kunst, zoals Magritte, Picasso, Van Gogh, Broodthaers en Picabia. In zijn werk vind je overigens heel wat verwijzingen naar zijn grote voorbeelden.
Het schilderij met de tekst 'Heden ik, morgen U' verwijst naar zijn moeilijke relatie met de kunstkritiek. Terwijl hij in eerste instantie de hemel ingeprezen was, werd hij nadien doodgezwegen.
Ook zijn leven en gedachten leken zich tussen uitersten te bewegen.
Let maar op het schilderij met de opeenvolging van de woorden 'overal' en 'nergens' of dat andere werk 'Que?' waarin een doodshoofd en Mickey Mouse elkaar in wankel evenwicht houden...
'Had die aan het kruis ook grillen, twijfels of demonen of keek hij gewoon televisie ?'
Schilderen bleef voor Marc Maet tot het einde de meest efficiënte vorm van ademen. Hij kon niet zonder. Als vakman kon en durfde hij experimenteren met vormen, kleuren, beelden en woorden.
U kunt vandaag en morgen, telkens van 15 tot 18 uur nog gaan kijken bij Galerie De Ziener, Stationsstraat 55 in Asse
www.deziener.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten