Een tentoonstelling zoals Remco ROES (°1981) presenteert in de Brusselse B-Gallery is per definitie een momentopname in een 'work in progress', net zoals het leven zelf.
In 'Exercises of the man' onderzoekt hij de relaties tussen mens en omgeving aan de hand van 'acteurs' als kleine figuurtjes, posturen, 'heiligenbeelden' of geprojecteerde beelden in een decor van geassembleerde, afgedankte recuperatiematerialen. Daarbij worden nieuwe betekenissen en correlaties gecreëerd.
"Parece que busco algo, pero no busco nada", zegde de Spaanse schrijver Pio Baroja.
(Het ziet er misschien uit alsof ik vanalles zoek, maar eigenlijk zoek ik niets)
Remco Roes drukt het uit met een citaat uit het nummer 'Grundstück' van de Duitse band Einstürzende Neubauten:
"Ich suche nichts, ich raüme nur auf'
"Ich suche nichts, ich raüme nur auf'
"Ik zoek niets, ik ruim alleen op"
Remco Roes, Exercices of the man, 2013 @ B-Gallery Brussel
De elementen of 'bouwstenen' die Roes in deze tentoonstelling gebruikt, heeft hij gevonden in de kelders van de Centrale for Contemporary art, het Centrum voor Hedendaagse Kunst van de stad Brussel, waaronder ook deze B-Gallery ressorteert.
Daarmee bouwt hij sculpturale landschappen of situaties, aangevuld met beeldprojecties en audio-elementen.
De tentoonstelling kadert in zijn filosofisch, historisch en artistiek doctoraalonderzoek (Universiteit Hasselt) naar de 'Scenografie van de sublieme ruimte' en mag in die zin gelinkt worden aan een tentoonstellingsproject dat momenteel doorgaat in Galerie De Mijlpaal (Heusden-Zolder). Daar toont hij zijn samenwerking met niemand minder dan Camiel VAN BREEDAM, terwijl Renato Nicolodi de dialoog met Eduardo Chillida aangaat.
De enscenering in de B-Gallery laat zich ervaren als een veelheid van podia, waarin de verschillende 'bewoners' op diverse niveaus met hun eigen wereldje bezig zijn, maar waar niettemin openingen naar elkaar gecreëerd worden.
Hoewel deze tentoonstelling autonoom staat ten opzichte van de samenwerking met Camiel Van Breedam, dringen zich toch een aantal vergelijkingen op.
De beide kunstenaars, die duidelijk tot een andere generatie behoren, hebben raakpunten in hun artistieke praktijk. Allebei zijn ze verzamelaars van objecten met een verleden EN een toekomst. Allebei geven ze een nieuw leven aan afgedankte materialen. Terwijl Van Breedam met het gerecupereerde nieuwe, autonome kunstwerken assembleert, opteert Roes voor tijdelijke installaties en samenwerkingsverbanden tussen zijn objecten, in dialoog met de ruimte waar ze getoond worden.
Remco Roes, Exercices of the man, 2013
@ B-Gallery Brussel
In de B-Gallery is de ruimte wel heel erg specifiek, met een glazen wand aan de 'wandelzijde' van de winkelgalerie (Galerie Bortier, bekend voor zijn boeken- en prentenwinkels). Daardoor krijg je al een gedeeltelijk overzicht nog voor je binnenkomt.
Eens binnen ontmoet je links 'de man' die onafgebroken komt en gaat in de videoprojectie.
'De man' speelt tegelijk zijn eigen schaduw en de opstelling betrekt tevens de toeschouwer in de schaduwprojectie. ('The man who hid behind the shadow of a doubt?')
Verder wordt de ruimte bevolkt door de reeds eerder vermelde podia, die 'de man' in allerlei situaties of 'exercises' ten tonele voeren, van 'the man who wandered aimlessly through a field of diffuse goals in a state of complete happiness' over 'the man who tried to find the resonant frequency of his everyday life' tot 'the man who discoverd that nothing was ever the same to begin with'...
Remco Roes, Exercices of the man, 2013 @ B-Gallery Brussel
De doctorale studie van Remco Roes rond de 'Scenografie van de sublieme ruimte' loopt nog tot oktober 2015. Ongetwijfeld zullen dus nog nieuwe stappen volgen op weg naar de uiteindelijke conclusies.
'Exercises of the man'
tot 1 juni 2013
in
B-Gallery
Sint-Jansstraat 17-19
1000 BRUSSEL
woensdag tot zaterdag: 13 - 18 uur
*
Tot 30 juni loopt in Galerie De Mijlpaal (Brugstraat 45 - 3550 Heusden-Zolder) op vrijdag, zaterdag en zondag van 14 - 18 uur, de tentoonstelling... Remco Roes / Camiel Van Breedam - Renato Nicolodi / Eduardo Chillida
*
Meer info over Remco Roes
© Artspotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten