Zoeken in deze blog

donderdag 22 september 2016

BESPREKING Gustaaf Vander Biest 'Notities van een flaneur' in galerie c. de vos (Aalst)



Het woordenboek omschrijft 'flaneren' in essentie als 'wandelen om te kijken en gezien te worden' of nog 'voor zijn genoegen rondslenteren'.

Charles Baudelaire gebruikte het woord 'flaneur' om de kunstenaar te karakteriseren wiens geest onafhankelijk, gepassioneerd en onpartijdig is.

De kunstenaar flaneert om te kijken en te absorberen, niet om zelf gezien te worden, althans niet meteen. Natuurlijk wil hij ooit het resultaat van zijn ontdekkingstochten aan een publiek tonen.

Gustaaf Vander Biest, Archief Canal Grande, acryl op diverse dragers
in houten ladenkast


Samen met Gustaaf Vander Biest kunt u momenteel in galerie c. de vos flaneren in tijd en ruimte. Hij presenteert er een kleine, intrigerende keuze uit zijn aquarellen en collages en legt met twee object-installaties (Archief Canal Grande - zie foto hierboven - en Venetiaans Archief) de link naar zijn werk van voor 1996, het jaar waarin hij zijn artistieke activiteiten 'on hold' zette. Toch bleef hij sindsdien in stilte doorwerken aan verschillende projecten.

Tijd en ruimte lopen in zijn aquarellen en collages door elkaar. Terwijl elk van zijn kleine aquarellen als momentopname fungeert, geven de collages dikwijls een beeld van met elkaar converserende of botsende tijdsgeesten . Gedurende zijn wandelingen in Venetië, Lissabon, Aalst, Tenerife, ... ontdekt hij plekken 'achter de schermen', waar verval, invloed van de tijd, menselijke ingrepen of toevallige elementen een soort geschiedenis creëren. Die 'petite histoire' registreert hij als een artistiek archeoloog met zin voor sfeer en detail. Hij koestert l'envers du décor.


Gustaaf Vander Biest
The guardian of the rusty door
aquarel


In zijn ambachtelijk gemaakte, papieren collages ontstaan nieuwe werelden in een mix van grote en kleine geschiedenis of een portie nostalgie. Hij projecteert er de menselijke angsten en verlangens in een wereld waar Eros en Thanatos elkaar al talloze eeuwen in wankel evenwicht houden. Soms werkt hij met postkaarten uit de eerste wereldoorlog als basis voor  doordachte toevoegingen, zoals in 'Eterna Seduccion' en 'War of the birds'. Andere werken worden samengesteld met oude bladen (die al een eigen kleine of persoonlijke geschiedenis meedragen) en nieuwe toevoegingen zoals in 'Les verbes défectifs'. En er is meer...



Gustaaf Vander Biest, collages (v.l.n.r)
Come as you are, Avonturen in Bourgondië, Oh baby don't cry


Gustaaf Vander Biest gaat voor kleine formaten met uitgepuurde inhoud. Hij is een verteller van korte verhalen, die zich niettemin feilloos laten bundelen onder de noemer 'Notities van een flaneur'.
In de aquarellen laat zich dat voelen in de gelaagde opbouw met oog voor detail. In de collages zorgt de samensmelting van oude en nieuwe bladen en prenten voor een nieuwe kijk op de geschiedenis.

Neem daarbij ook nog zijn project 'painted pins', draagbare miniatuur-schilderijtjes (acryl op hout) met ondermeer de reeks 'Ceci n'est pas...', waarin hij iconen uit de kunstgeschiedenis reconstrueert. 


Gustaaf Vander Biest
Ceci n'est pas un Munch
Painted pin, 4,5 X 4,5 cm
acryl op hout


tot 15 oktober 2016
in
galerie c. de vos
oude gentiaan 295-297
9300 aalst

vrijdag en zaterdag: 14-18 uur
zondag: 11-15 uur



© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: