Zoeken in deze blog

vrijdag 4 juni 2021

Bart DE ZUTTER in Galerie DE ZIENER (Asse)

 

Volle-Leegte, Wit-Gekleurd 


tentoonstelling van 

Bart De Zutter 

in 

galerie De Ziener




Bart De Zutter, Volle leegte, Notelaar - metaaldraad


Precies twee jaar geleden konden we in Waterschoenen een sculptuur van Bart Zutter en een schilderij van Maurice Wyckaert samen in beeld brengen, twee specifieke benaderingen van de natuur. Een werk in brons zoals 'Gevleugeld - Cornus' ziet Bart De Zutter in principe in de buitenlucht, maar ook toen op dat zoldertje van De Ziener was het van een ongeziene beeldende en poëtische kracht.
De huid van pas gegoten brons benadert (zo verzekert de kunstenaar ons) in zeer hoge mate die van hout.

Vorige zondag mochten we gaan proeven van zijn solotentoonstelling, waarin hout de hoofdrol speelt. 
Voor hem is hout het meest voor de hand liggend materiaal en dan nog het liefst in zijn meest basale vorm: een tak, een stam. Die dragen al meteen een sculpturale waarde in zich. Een paar stappen verder kan een stam ook een plank worden als drager voor een schilderij of een 'stok', een 'lat' als basis voor een sculptuur.

Bart De Zutter is een wandelaar, observator, verzamelaar van natuurlijke houten objecten. Hij brengt ze naar zijn atelier, waar ze wachten op het ultieme moment waarop de kunstenaar ze in hun juiste context ziet. Na diverse processen van bekijken, inschatten, ontdekken, berekenen, schetsen en tenslotte bewerken, bereikt de kunstenaar het resultaat dat u in de galerie te zien krijgt.


Bart De Zutter, Sculptuur, 2021
Bewerkt hout, ca.100x20x10 cm,
ca. 100x20x30 cm, ca. 100x18x25 cm


In zijn werk heeft de natuur nog niets aan kracht ingeboet, maar is er ook cultuur aan toegevoegd. Noem het een 'upgrade' of denk maar aan dat zinnetje uit een oud boek over kunst dat ik onlangs op mijn instagrampagina (de spelling is van 1941) toonde en dat eindigt als volgt: 

'Dat nieuwe was een kunstwerk.'

Meteen vooraan in de galerie hangt die grote tak waarin tussen de twijgen geometrische vormen afgebakend zijn (zie bovenste foto). Op de tafel ervoor liggen houten elementen die daarmee perfect overeenstemmen.
Bart De Zutter deocumenteert hier meteen een aantal aloude principes over de beeldhouwkunst: gesloten en open, ruimte-innemend en ruimte-omschrijvend, het herleiden van natuurlijke tot geometrische vormen,... van LEEG naar VOL.



Bart De Zutter, Mantel, 2020,
Bewerkt hout, 3x110x30cm, diepte 10 cm
(vierde deel dat perfect hierin past, hangt vlakbij)


In het tuinpaviljoen laat ik me moeiteloos verleiden door de sculpturale combinatie 'Mantel', waarin vier houten elementen een afzonderlijk bestaan leiden, maar zich niettemin feilloos tot één geheel kunnen samenvoegen. (zie foto hierboven - het vierde element hangt voorbij de hoek links). Hier toont de kunstenaar al zijn ambachtelijke verworvenheden. De bewerkte onderdelen kunnen opnieuw samengevoegd worden tot een (schijnbaar) natuurlijk geheel, de oorspronkelijke tak.

De samenspraak tussen de 'Sculptuur' bestaande uit drie delen met wit bovenvlak (zie tweede foto hierboven) en het schilderij 'Raam op het zuiden' (2020), bestaande uit vier panelen is méér dan één blik waard. De kruisvorm in dat werk vind je ook terug in de lijst 'gouden kooi', een samenstelling van 56 geplooide en beschilderde wikkels, vooraan in de galerie. onwillekeurig dacht ik er de alliteratie 'De Witte Wikkels' bij, maar neen... dit is geen verhaal van Suske en Wiske.

Hout als drager voor een schilderij, van wit naar kleur, vind ik met verve terug in het schilderij 'Zicht' (2019), maar dat had u daarstraks in het tuinpaviljoen al gezien.
 
En natuurlijk is er meer.
Ga het ontdekken !

Stationsstraat 55
1730 ASSE

vrijdag t.e.m. zondag
15 - 18 uur

of na afspraak



Galerie De Ziener


Neem ook een kijkje op de verdieping, waar een aantal kunstenaars uit de artistieke stal van De Ziener hun opwachting maken, zoals Jean-Georges Massart, die voor zijn werk ook rechtstreeks uit de natuur put of de uitgebalanceerde, kleurrijke geometrie van Mario De Brabandere. (zie foto's hierna)


Jean-Georges Massart, Teerwilg en bereklauw

Mario De Brabandere, Zonder titel, 2020
Potlood en olieverf op papier


En verder werk van: Stefaan Vermuyten, Jo De Smedt, Elke Van Kerckvoorde, Norman Dilworth, Werner Cuvelier, Paul Morez, Eric De Smet, Raf Thys, Frank Van Hiel, Julien Coulomier en Sjoerd Buisman


© Art Spotter / Waterschoenen




Geen opmerkingen: