Zoeken in deze blog

dinsdag 7 december 2021

ROGER RAVEEL & REIN DUFAIT in het RAVEELMUSEUM

 

(Het is verre van ideaal voor een Art Spotter die normaal gezien op Waterschoenen door het kunstenlandschap flaneert, maar de komende tijd bekijk ik een en ander vanuit de coulissen. Ook zonder echte bezoeken wil ik toch nog wel wat interessante  artistieke initiatieven voorstellen.)


Kom door het venster kijken

Roger Raveel in de jaren 1970 en 1980

Roger Raveel, Kom door het venster kijken (3), 1974

Collectie Roger Raveel Museum / Vlaamse Gemeenschap


In de jaren 1970 en 1980 borduurt Roger Raveel (1921-2013) verder op zijn Nieuwe Visie: een vervlechting van geest en materie, het ‘picturale gebeuren’ van het schilderij dat dichter staat dan ooit bij het leven zelf. De belangrijkste inspiratiebron van de schilder is zijn directe omgeving. De indrukken die hij opdoet in het atelier, thuis en in het dorp vertaalt hij op hoogst eigen wijze in een kleurenpalet dat steeds feller wordt. We herkennen de betonnen paaltjes en muren, de velden, de kat, Raveels echtgenote Zulma en zijn vader Gustaaf die protagonisten zijn in composities die gewaagder en helderder worden; ook de formaten van de schilderijen groeien.


In een poging de grens tussen het geschilderde universum en het de concrete werkelijkheid te dichten, experimenteert Raveel verder met de integratie van voorwerpen in of op het schilderij: stukken hout, kippengaas, zijn schoenen maar ook spiegels waarin de bezoeker zichzelf kan waarnemen als deel van het kunstwerk. Typerend voor de jaren 1970 en 1980 is ook het terugkijken op het eigen oeuvre. Vaak kopieert Raveel zijn eigen werk en herhaalt hij motieven die hij reeds decennia lang aanwendt. Hij combineert doorgaans ook verschillende stijlvormen. Een realisme in het schilderen of tekenen van handen, luchtpartijen en (zelf)portretten staat in contrast met abstractere zones en motieven, expressief en vaak pasteus geschilderd.


Het Karretje om de hemel te vervoeren (1968) vormt een voorafspiegeling van de jaren 1970 en 1980 waarin het kunstwerk zelf de realiteit zal betreden. In 1971 laat Raveel een vlot met schilderij over de Leie trekken in een poging het dempen van de oude Leiearmen te voorkomen. In datzelfde jaar installeert hij beschilderde houten zwanen in de Brugse reien in het kader van de Triënnale, wat onvoorzien maar terecht de aandacht vestigt op het sterk vervuilde water. Raveel wil aantonen dat kunst een waardevolle plaats inneemt binnen de maatschappij en een rol vervult. In diezelfde periode start hij met de productie van grafiek, een medium dat mogelijk maakt dat zijn werk op bredere schaal verspreid kan worden.

De tentoonstelling Kom door het venster kijken omvat schilderijen, objecten en tekeningen uit de collectie van het Roger Raveel Museum, aangevuld met enkele langdurige bruiklenen, waaronder ook grafisch werk, uit private collecties.


Strompelvast

Rein Dufait

Rein Dufait, Zeedeur, 2021


Het Roger Raveel Museum nodigde Rein Dufait (1990, Oostende) uit tot een solotentoonstelling in de nieuwe vleugel van het gebouw. Het werk van deze kunstenaar laat zich typeren door een uitgesproken procesmatige werkwijze waarbij het ene werk een volgende voortbrengt. Elk kunstwerk vormt een schakel in de poëtische keten van vormelijke en praktische ‘problemen’ waar Dufait een ‘oplossing’ voor verzint.
Dufait creëert kunstwerken die het midden houden tussen sculpturen, assemblagen, installaties en schilderijen. Hij gaat aan de slag met de meest uiteenlopende materialen, van karton en zand tot planken, metaaldraad, plexiglas en acrylverf. Volgens een hoogst eigen logica assembleert en combineert hij deze bouwstenen op intuïtieve wijze. De kunstenaar laat zich hierbij inspireren door structuren, materialen, kleuren en constructies die hij in zijn directe omgeving aantreft.
Strompelvast brengt een reeks werken samen die grotendeels in 2021 gecreëerd werden en om die reden ook op subtiele of minder subtiele wijze met elkaar verbonden zijn. De hoeksteen van deze tentoonstelling vormt Marine, een werk uit 2020 dat een synthese biedt van een aantal belangrijke kunstwerken uit het oeuvre van Dufait. Ook in Strompelvast kijkt de kunstenaar terug op zijn eigen creaties en praktijk en daagt hij zichzelf uit nieuwe proporties en combinaties uit te proberen.

Eind november verscheen een publicatie naar aanleiding van deze tentoonstelling waarin de kunstenaar in gesprek gaat met Anny De Decker en Melanie Deboutte over de Marine en de voorbereidingen van de nieuwe tentoonstelling. Het boek kan via e-mail besteld worden.


MEER INFO VIA

Roger Raveel, het Raveelmuseum en Rein Dufait verschenen de voorbije jaren meermaals in WATERSCHOENEN. Tik de naam in de ZOEKBALK van Waterschoenen voor meer informatie.



Art Spotter / Waterschoenen



Geen opmerkingen: