Roger Raveel, Kom door het venster kijken (3), 1974
Collectie Roger Raveel Museum / Vlaamse Gemeenschap
In de jaren 1970 en 1980 borduurt Roger Raveel (1921-2013) verder op zijn Nieuwe Visie: een vervlechting van geest en materie, het ‘picturale gebeuren’ van het schilderij dat dichter staat dan ooit bij het leven zelf. De belangrijkste inspiratiebron van de schilder is zijn directe omgeving. De indrukken die hij opdoet in het atelier, thuis en in het dorp vertaalt hij op hoogst eigen wijze in een kleurenpalet dat steeds feller wordt. We herkennen de betonnen paaltjes en muren, de velden, de kat, Raveels echtgenote Zulma en zijn vader Gustaaf die protagonisten zijn in composities die gewaagder en helderder worden; ook de formaten van de schilderijen groeien.
In een poging de grens tussen het geschilderde universum en het de concrete werkelijkheid te dichten, experimenteert Raveel verder met de integratie van voorwerpen in of op het schilderij: stukken hout, kippengaas, zijn schoenen maar ook spiegels waarin de bezoeker zichzelf kan waarnemen als deel van het kunstwerk. Typerend voor de jaren 1970 en 1980 is ook het terugkijken op het eigen oeuvre. Vaak kopieert Raveel zijn eigen werk en herhaalt hij motieven die hij reeds decennia lang aanwendt. Hij combineert doorgaans ook verschillende stijlvormen. Een realisme in het schilderen of tekenen van handen, luchtpartijen en (zelf)portretten staat in contrast met abstractere zones en motieven, expressief en vaak pasteus geschilderd.
Het Karretje om de hemel te vervoeren (1968) vormt een voorafspiegeling van de jaren 1970 en 1980 waarin het kunstwerk zelf de realiteit zal betreden. In 1971 laat Raveel een vlot met schilderij over de Leie trekken in een poging het dempen van de oude Leiearmen te voorkomen. In datzelfde jaar installeert hij beschilderde houten zwanen in de Brugse reien in het kader van de Triënnale, wat onvoorzien maar terecht de aandacht vestigt op het sterk vervuilde water. Raveel wil aantonen dat kunst een waardevolle plaats inneemt binnen de maatschappij en een rol vervult. In diezelfde periode start hij met de productie van grafiek, een medium dat mogelijk maakt dat zijn werk op bredere schaal verspreid kan worden.
De tentoonstelling Kom door het venster kijken omvat schilderijen, objecten en tekeningen uit de collectie van het Roger Raveel Museum, aangevuld met enkele langdurige bruiklenen, waaronder ook grafisch werk, uit private collecties.
Rein Dufait
Geen opmerkingen:
Een reactie posten