Zoeken in deze blog

zondag 28 februari 2010

KUNST MET GAATJES: Johan De Wilde bij Galerie Tatjana Pieters

Johan De Wilde (°1964) is een tekenaar pur sang. Reeds jaren dompelt hij zich met groot genoegen onder in deze discipline. Laag na laag bouwt hij zijn tekeningen op.
In de reeks 'TIR' die hij bij Tatjana Pieters toont, gebruikt hij perfect getekende rastermotieven bij de thema's die hij, dikwijls als schaduwbeelden, ten tonele voert. De reeks bevat nu twaalf tekeningen met onderwerpen als Cowboy Sunset, Egmont (beeld), Dom (Keulen), Elg (eland),... en uiteraard Target.
Dat laatste thema is letterlijk heel belangrijk in deze reeks. Tijdens de vernissage konden de toeschouwers, zoals op de kermis, met loden kogeltjes op de bladen schieten. De tekeningen zijn nu ingelijst en vertonen kogelgaatjes en soms zelfs nog de loden kogeltjes.
Een beetje gek... hoor ik sommigen onder u denken. Integendeel! Hier speelt een overtuiging van de kunstenaar dat zijn tekeningen pas hun definitieve vorm krijgen als ze door de toeschouwers bekeken worden. Door de mogelijkheid van het beschieten aan te bieden, stelt de kunstenaar zijn publiek voor een keuze. Ga je als toeschouwer al of niet op het aanbod in? Om welke redenen neem je die beslissing?
Ook wie beslist niet te schieten, "verandert door die beslissing één van de mogelijkheden van de tekening, met name hoe ze had kunnen zijn mocht hij/zij wél geschoten hebben".
(c) Johan De Wilde

Johan De Wilde: "Door delen weg te nemen voegt de bezoeker gaten toe. Die zijn zichtbaar en bijgevolg bepalend voor het beeld. Het is dus niet zo dat het beeld wordt beschadigd, wordt vernietigd of dat de vernietiging wordt ingezet. Wel integendeel."

"De tekeningen zijn kwetsbaar. Veel dingen zijn kwetsbaar. De mens is ook kwetsbaar. Toch zijn er mensen die op andere mensen schieten. Je kan dat vaststellen."

Naast de 'TIR'-reeks in de Studio, biedt de grote galerieruimte een gevarieerd overzicht.

Bijzonder sterk vond ik de 'Olympics'-reeks met een hallucinant kleur- en vormgebruik in een historisch kader.

En denk erom: 'Fernand est mort'.

(c) Johan De Wilde

Naast het beeld is Johan De Wilde inderdaad ook een man van het woord.
In de dubbele foto van mensen in een stadion gaat hij via de titels de perceptie door de toeschouwer beïnvloeden. De ene combinatie noemt hij 'The killing' en de andere noemt hij 'The Parade', waardoor je ze (ook al zijn ze perfect identiek) toch met heel andere ogen bekijkt.
Maar het woord gaat ook verder in zijn werk. Zo was er in 2006 zijn boek 'Particles' en volgt op 7 maart de voorstelling van zijn nieuwe boek in het SMAK: 'Tot nu toe was alles in orde" : brieven van Johan De Wilde aan Hans Theys.
Ieder werk van Johan De Wilde vraagt om inbreng van de 'toeschouwer' onder het motto:
"Ik wil bekeken (gelezen) worden"
*
Tot 21 maart 2010
bij Galerie Tatjana Pieters
Burggravenlaan 40
2de verdieping
9000 GENT
woe t/m zo: 14 - 18 uur

Geen opmerkingen: