Wie vandaag bij Galerie EL binnenkomt, zou bij de eerste aanblik wel eens aan een (mini) installatie van Guillaume Bijl kunnen denken. Het 'Sportraam' en de 'Mat' van Francis DENYS (°1964) bepalen in eerste instantie het blikveld van de toeschouwer.
Misschien roept die eerste kennismaking ook de naam op van Marcel Duchamp, die in 1917 met zijn urinoir het begrip ready-made in de beeldende kunst introduceerde. Maar bij Francis Denys is hier bij nader inzien meer aan de hand. Terwijl Duchamp zijn urinoir zonder enige ingreep presenteerde (hij gaf het als kunstwerk wel een nieuwe naam: 'Fountain'), gaat Francis Denys zijn sportraam en mat bewerken tot sculpturen.
Het sportraam wordt letterlijk gesculpteerd, waardoor de oorspronkelijke functie in feite verloren gaat. Maar de titel van de ontstane sculptuur blijft 'Sportraam'. De denkwijze van Duchamp wordt hier eigenlijk op haar kop gezet. De oorspronkelijk glanzende mat werd tot een mat oppervlak geschuurd, waardoor de titel 'Mat' een dubbele betekenis krijgt.
De kunstenaar werkt overigens graag met taal zoals de surrealisten of conceptuelen.
Francis Denys kent, met een opleiding als kunsthistoricus, duidelijk zijn klassiekers, maar hij weet ze ook te adapteren, vanuit een nieuwe hoek te bekijken, te transformeren vanuit zijn eigen artistieke invalshoek (opleiding HISK).
(c) Francis Denys
Bij zijn sculptuur 'For Hanging Baskets' (in de hal) mag U zich even verplaatsen naar de wereld van de nep-smeedijzeren hangende bloemenmanden.
Laat U ook verleiden door zijn grafisch werk op de mezzanine, waar de combinatie van beeld en taal uitdrukkelijk aanwezig is.
Neem eens een kijkje op zijn BLOG voor meer beelden en heel wat 'quotes' ter illustratie van zijn bijzondere taalgevoel. (bvb. 'wereldvreemde talen', 'schildvraag - schuldklier', 'een plaats in de menigte bezetten zodat zij vol wordt',...)
*
*
Stefano CALLIGARO (°1976), een Italiaan die in Rotterdam woont en werkt, hanteert in zijn 'sculpturale installaties' een aantal extreme regels, o.a. aangaande het driedimensionale karakter.
Met slechts drie werken, waarvan het kleinste 'Crumpled' misschien het meest essentiële is, zorgt hij voor het perfecte tegengewicht in deze dubbeltentoonstelling. (Galeriehouder Eric De Smet heeft deze twee natuurlijk niet zomaar samengebracht.)
Ook Calligaro werkt met 'ready-made'-voorwerpen, maar fixeert zich in zijn composities vooral op de artistiek-technische begrippen. Wanneer gaan twee dimensies over naar drie? Welke rol speelt symmetrie in een compositie? Hoe verhouden de maten van de verschillende onderdelen zich ten opzichte van elkaar? Hoe verhoudt zich de sculptuur tot de omgeving?
(c) Stefano Calligaro
Het 'verhaal' is vrij voor interpretatie, maar de betekenis ligt vooral in de fysieke aanwezigheid ten opzichte van de omgeving.
Vergeet 'Crumpled' niet !
Tot 28 maart 2010
bij Galerie EL
Drieselken 38
9473 WELLE
vr - za - zo: 14 - 18 uur
www.galerie-el.be
Geen opmerkingen:
Een reactie posten