Toen Nicolas VANDER BIEST begin 2018 definitief naar Mexico City verhuisde, was dat meteen het signaal om zijn activiteiten als zelfstandig decorbouwer en art director achter zich te laten en volop te focussen op zijn artistieke activiteiten.
In ons artikel van 28 augustus 2018 (Nicolas Vander Biest en de onbegrensde beeldtaal) schetsten we u reeds een uitgebreid beeld van deze ommekeer naast de artistieke evolutie die hij tot dan had doorgemaakt.
Intussen was zijn werk steeds meer in de conceptuele richting geëvolueerd. Met 'A certain amount of uncertainties' dook hij in de herfst van 2018 op in het Stadsfestival Damme. Wat een uiterlijke soberheid toonde dat werk in vergelijking met de 'verhalen' van vroeger en tegelijk stelde de kunstenaar het kunstgebeuren en zijn eigen artistieke praktijk in vraag.
Van een klein land naar een miljoenenstad was heus geen klein stapje, maar hij ging bijzonder hard aan de slag. De nieuwe omgeving zorgde voor nieuwe impulsen en onverwachte invalshoeken.
Van een klein land naar een miljoenenstad was heus geen klein stapje, maar hij ging bijzonder hard aan de slag. De nieuwe omgeving zorgde voor nieuwe impulsen en onverwachte invalshoeken.
Al snel wist hij een aantal contacten te leggen en kunstgerelateerde kanalen aan te boren. Via 'Julia & Renata' (Juadelajara) en 'Not a Sunday' vond hij in terugkerende groepstentoonstellingen, zowel in real time als online de weg naar een publiek. Ook bij 'Centro Cultural Minero' (Mexico City) maakte hij een opgemerkte passage.
En sinds vorige vrijdag heeft hij nu ook zijn eerste soloshow in Mexico City.
DESERT WALL GALLERY
is een initiatief van het onderzoeksbureau
TRENDS Lab.
'El primer Lab de tendencias e innovación en México'
Nicolas Vander Biest
Also paint on wood, 50 X 70
Art criticism, 2 X 50 X 70
De tentoonstellingsruimte lijkt precies op maat van de kunstenaar gemaakt, zoals we tijdens ons bezoek een week voor de opening konden vaststellen.
Dat taal een steeds grotere rol speelt in zijn werk zal snel duidelijk worden. Welkom in de wereld van uitgepuurde vormen en onderliggende betekenissen. Een eerste kennismaking met de teksten zal je wel eens op het verkeerde been zetten of je de wenkbrauwen laten fronsen, maar dan staat de kunstenaar klaar om je op zijn website de nodige achtergrondinformatie te bezorgen.
Laten we beginnen met de twee grote werken op de Mexicaanse cactuswand. Op zichzelf beschouwd lijken ze een vreemde, grofgebekte boodschap te verkondigen, maar wanneer de kunstenaar je meeneemt achter de schermen om je de ontstaansgeschiedenis te schetsen, valt een en ander in de juiste plooi.
Nicolas Vander Biest
Art criticism 1/2
Mixed media 50 x 70
"I found this text as a reaction on an instagram post about an exhibition of the belgian painter Walter Swennen, which i admire a lot. Nevertheless, the text about the exhibition was a bit too much for me too. Gallery owners have a tendency to over-explain the work to maybe justify the price they are asking for it. This self-taught art critic didn’t agree at all and was very clear about it. I was struck by his baldness. He had a doubtable profile and few time after his ‘art critic’ had been removed, I was even unable to find his profile back."
Nicolas Vander Biest
Art criticism 2/2
Mixed media 50 x 70
"Because of the strong linguistic difference i chose to seperate the quotes of the self-taught art critic. I will forever remind ‘underwhelmed’ wich is one of the most interesting words i heard lately."
Nicolas Vander Biest
Look, 10 good reasons to make art
Acrylic and embroidery on cotton
10 X 30 X 40
Nicolas VANDER BIEST kent zijn klassiekers. Hij past de technieken van de conceptuele kunst feilloos toe, benadrukt ernst waar nodig maar laat inhoudelijk flink wat ruimte voor humor en (zelf)relativering.
Dat liet de combinatie 'Art criticism' al zien, maar de reeks hierboven is op dat punt ook bijzonder duidelijk. In 'Look, 10 good reasons to make art' presenteert hij 10 quotes, gaande van 'Look, I made this for you to match your couch', 'Look, I made this for you as an investment', 'Look, I made this because I needed the money' tot 'Look, my bad youth lead me to this'.
Desert Wall Gallery (detail)
Uit de serie 'One Word Paintings' komen deze twee kleine schilderijen.
De kunstenaar omschrijft hun oorsprong zelf als volgt:
"I always had an ambiguous feeling with the german language. Although my own mothertongue is very related to german, i never fancied the hard sound of it. 'Fleischfarbe' ( skincolour) is probably the most ugly word to describe a color. On the other hand ‘Tiefschwarz’ (deep black) is by far the most beautiful word to describe a colour. Both paintings are part of a series of ‘one word’ paintings."
Nicolas Vander Biest
'Fleischfarbe' & 'Tiefschwarz'
from the series 'One Word Paintings'
2 X 20 X 30
In diezelfde 'One Word Paintings' wijs ik U ook graag op 'AWE', een ander kleinood in deze tentoonstelling.
Wanneer ik voor het driedelige werk 'THE SAME' sta, duikt onvermijdelijk de gedachte aan 'One and Three Chairs' van Joseph Kosuth in mijn achterhoofd op. Toch blijft de benadering weer typisch Nicolas Vander Biest: ernst gekoppeld aan die 'twist' waarmee hij een en ander flink in vraag stelt.
THE SAME als schilderij op houten paneel: more expensive.
THE SAME geborduurd op katoen: cheaper.
THE SAME in een set van 100 portkaarten: for free.
Nicolas Vander Biest
‘The same’ is a series of three.
A painting (more expensive), an embroidery (cheaper) and a set of 100 postcards (for free)
Painting : acrylic on wood 40 x 60 cm
Embroidery : 30 x 40 cm on 100% cotton
Postcards: 100 pcs. in postcardholder (numbered and signed)
Eén van de meest recente werken in deze tentoonstelling is onderstaande editie
THE DEEPER MEANING
The deeper meaning
digital printing on canvas
80 X 120
1/10 - 10/10
In de achtergrond van onderstaande foto hangt het tweedelige werk 'TO BE AN ART COLLECTOR ONE NEEDS AT LEAST' ... '2 PAINTINGS'.
To be an art collector... @ Desert Wall Gallery
Onthou verder ook nog
'ETERNAL IS THE NEW TEMPORARY'
en
'TEMPORARY IS THE NEW ETERNAL'
Of wat dacht u van
'EMBRACED FAILURE'
een gesloten canvaszak met lederen handvat,
waarin 8 incognito portretten zitten.
Meer info over alle werken op de website van de kunstenaar
Tot 11 augustus 2019
in
Edificio Humboldt
Calle Articulo 123
n° 116 , dep. 104
Col. Centro
CDMX
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten