Onder de titel
'CONSTANT ERUPTIONS'
presenteert
HOPSTREET Gallery
werk van
Sara BJARLAND
(°1981, Helsinki)
(woont en werkt in Amsterdam)
(woont en werkt in Amsterdam)
In 2013 maakte ze deel uit van de Laureaten van het HISK (o.a. ook met Meggy Rustamova en Patrick Wokmeni) en kwam ik in de tentoonstelling 'Portrait of the Artist' voor het eerst in contact met haar artistieke visie.
Het artikel in Waterschoenen begon toen als volgt:
'Portrait of the Artist' is niet alleen een tentoonstelling waarin de nieuwe Laureaten van het Hoger Instituut voor Schone Kunsten hun visitekaartje afleveren, maar tegelijk een dubbele catalogus die je in één deel onderdompelt in (de context van) de beeldende wereld van deze kunstenaars en je in een tweede boekje via gesprekken en biografische gegevens kennis laat maken met hun achtergronden en evolutie.
In een gesprek met Roel Arkestijn liet Sara Bjarland toen ondermeer het volgende optekenen:
" I'm exploring the relationship between nature and culture in a mundane, everyday context, sometimes in the urban or domestic sphere, sometimes on a personal, psychological level. "
" I often turn my attention to the miniscule or overlooked: waste materials and discarded objects I find on the streets; objects generally considered 'unimportant'; things that are forgotten in a corner or at the margin of our lives, which reveal a lot about who we are as a society. "
Ik herinner me foto's van verdroogde en/of in plastic verpakte planten of tot sculptuur getransformeerde lamellen.
In essentie is de interessesfeer van de kunstenares dezelfde gebleven. Wel zijn de expressiemiddelen geëvolueerd.
Zo krijgen we in 'Constant Eruptions' een sculpturale presentatie in een mix van gerecupereerde materialen in combinatie met naar de natuur gevormde bronzen en keramische elementen.
Natuur en Cultuur worden in evenwicht gebracht door afval en natuurlijke elementen op te waarderen als sculpturale gegevens. Symboliek en esthetica vormen een perfect huwelijk.
Zo wordt een afgedankt droogrekje gecombineerd met een bronzen takje tot een uitgebalanceerde sculptuur.
" I'm exploring the relationship between nature and culture in a mundane, everyday context, sometimes in the urban or domestic sphere, sometimes on a personal, psychological level. "
" I often turn my attention to the miniscule or overlooked: waste materials and discarded objects I find on the streets; objects generally considered 'unimportant'; things that are forgotten in a corner or at the margin of our lives, which reveal a lot about who we are as a society. "
Ik herinner me foto's van verdroogde en/of in plastic verpakte planten of tot sculptuur getransformeerde lamellen.
In essentie is de interessesfeer van de kunstenares dezelfde gebleven. Wel zijn de expressiemiddelen geëvolueerd.
Zo krijgen we in 'Constant Eruptions' een sculpturale presentatie in een mix van gerecupereerde materialen in combinatie met naar de natuur gevormde bronzen en keramische elementen.
Natuur en Cultuur worden in evenwicht gebracht door afval en natuurlijke elementen op te waarderen als sculpturale gegevens. Symboliek en esthetica vormen een perfect huwelijk.
Zo wordt een afgedankt droogrekje gecombineerd met een bronzen takje tot een uitgebalanceerde sculptuur.
Tangled II, 2020, found object, bronze,
57x54x26 cm, unique
Courtesy The Artist & Hopstreet Gallery
Constant Eruptions is de derde solo-tentoonstelling van Bjarland in Hopstreet Gallery. De titel van de tentoonstelling is geïnspireerd op de stad Leonia in Italo Calvino’s boek Invisible Cities, waar de stad zichzelf en al haar materialen elke dag vernieuwt met als gevolg groeiende afvalbergen in haar periferie. Leonia is in veel opzichten een weerspiegeling van elke westerse, op consumptie gerichte stad waar de cyclus van het kopen van nieuwe dingen en het weggooien van andere dingen even constant lijkt als een natuurkracht.
Een stapeling van gevonden isolatiemateriaal doet dienst als sokkel voor een bronzen draadsculptuur en een gevonden rubberen band wordt 'opperhuid'.
Drained Down, 2020, bronze, found objects, 130x70x60 cm, unique
(R) Epidermis (2), 2019, foud object, 135x30x15 cm, unique
Courtesy The Artist & Hopstreet Gallery
Stukken van rubberbanden zijn nu keramische sculpturen op een sokkel van gestripte autozetels.
(L) Sof Blowout, 2019, unglazed ceramic, found object, 37x77x52 cm, unique
(M) Post-Blowout (Good Year), 2019, unglazed ceramic, found object, 90x90x15 cm, ed. 2 + 1 ap
(R) Soft Blowout, 2019, unglazed ceramic, found object, 40x81x42 cm, unique
Courtesy The Artist & Hopstreet Gallery
Detail uit een gevonden object
Detail uit: Untitled, 2020, found object, 85x154x23 cm, unique
Courtesy The Artist & Hopstreet Gallery
Bij het zien van deze werken denk ik (gezien de relatie natuur/cultuur) onvermijdelijk terug aan een tentoonstelling die ik enkele maanden geleden in het TEA (Tenerife Espacio de las Artes) in Santa Cruz de Tenerife bezocht: ESTAR AQUI ES TODO van Gonzalo GONZALEZ.
© Gonzalo Gonzales
*
In de vitrine aan de achterkant van de galerie (in de Rivoli Building) bouwt Egon VAN HERREWEGHE verder op de lijn van de 'High Fidelity'. Vorige keer toonde hij hier de 'Marshall' bluetooth speaker en nu is het de beurt aan de 'Bose' draadloze hoofdtelefoon.
'The stupidity of the naked object'.
Bij Van Herreweghe ben je "on the verge to see (or hear) more than you were hoping for!".
© Egon Van Herreweghe
TOT 22 FEBRUARI 2020
Donderdag/Vrijdag/Zaterdag
13 tot 18 uur
HOPSTREET GALLERY
Sint-Jorisstraat 109
1050 Brussels
hop@hopstreet.be
+32 496 54 44 54
©Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten