Het was vorige zondag al snel bijzonder druk op de vernissage van Galerie De Ziener in Asse. Een groepstentoonstelling met als titel "All together now" is natuurlijk al een flinke aanzet. Wanneer de galeriehouder ook nog eens 60 wordt (en dus trakteert), krijg je helemaal een feest.
Tussen en na het feestgedruis is er natuurlijk ook nog de tentoonstelling zelf. Een groepsexpo met gemiddeld 2 werken van 18 kunstenaars, waarin iedereen toch de nodige ruimte krijgt, is niet bepaald vanzelfsprekend in een kleine galerie. Bovendien werd terdege rekening gehouden met de mogelijke interactie tussen de verschillende kunstwerken.
We nemen U even mee op een 'wandeling' door de collectie.
Meteen links bij de deur worden we begroet door twee klassiekers van fotograaf Julien COULOMMIER ('Le pneu au clair de lune' uit 1956 zagen we overigens ook in de tentoonstelling 'Flash B(l)ack' in CC Strombeek)
We staan nu oog in oog met het schilderij van Stefaan VERMUYTEN, 'Don't look at me': doe het toch maar, want het is indrukwekkend.
Rechts in de hoek groeten we Mario DE BRABANDERE met twee schitterend-sobere 'stillevens' op papier. Hij krijgt het gezelschap van Philippe VANDENBERG met o.a. een schilderij uit de cyclus 'Exil de peintre'.
Achteraan links heeft Marc MAET een plaats gekregen (Herinner U ook zijn opstelling tijdens 'Van Stof tot Asse 2008' in de kapel van het Cultureel Centrum).
De bovenverdieping (normaal gezien gereserveerd voor de vaste collectie) speelt nu een prominente rol in het 'All together-verhaal'.
De bovenverdieping (normaal gezien gereserveerd voor de vaste collectie) speelt nu een prominente rol in het 'All together-verhaal'.
In de eerste ruimte is het meteen raak. Tussen de werken van Maurice WYCKAERT, LMG PLOEM (Willy Peters) en Ignace DE VOS ontstaat een wonderlijke, artistieke dialoog.
Jean-Georges MASSART (met zijn subtiel-minimalistisch, natuurlijk wandobject), Jo DE SMEDT (met een typische grafiettekening) en Karel DE MEESTER (met zijn duistere wereld) zoeken voorzichtig naar raakpunten in de kleine kamer die ze delen.
Het achterkamertje is in hoofdzaak voor Patrick LEBRET, met o.a. de ontwerptekening voor zijn recente installatie in het tuinpaviljoen. Ook Marcel CARDON heeft zich hier met een grafiettekening een plaats verworven.
Over de binnenkoer (let op de minimale leisteen-sculptuur van Jean-Georges MASSART en 'Ear-Eye' van Patrick MERCKAERT) gaan we naar het tuinpaviljoen.
Daar wacht ons o.a. nog de 'Chromatische fantasie' van Werner CUVELIER, de in brons gegoten natuur van Sjoerd BUISMAN, de perfect berekende geometrische symmetrie van Norman DILWORTH en de immer 'onaffe' perfectie van Raphaël BUEDTS.
Jean-Georges MASSART (met zijn subtiel-minimalistisch, natuurlijk wandobject), Jo DE SMEDT (met een typische grafiettekening) en Karel DE MEESTER (met zijn duistere wereld) zoeken voorzichtig naar raakpunten in de kleine kamer die ze delen.
Het achterkamertje is in hoofdzaak voor Patrick LEBRET, met o.a. de ontwerptekening voor zijn recente installatie in het tuinpaviljoen. Ook Marcel CARDON heeft zich hier met een grafiettekening een plaats verworven.
Over de binnenkoer (let op de minimale leisteen-sculptuur van Jean-Georges MASSART en 'Ear-Eye' van Patrick MERCKAERT) gaan we naar het tuinpaviljoen.
Daar wacht ons o.a. nog de 'Chromatische fantasie' van Werner CUVELIER, de in brons gegoten natuur van Sjoerd BUISMAN, de perfect berekende geometrische symmetrie van Norman DILWORTH en de immer 'onaffe' perfectie van Raphaël BUEDTS.
in
GALERIE DE ZIENER
Stationsstraat 55
1730 ASSE
tot en met 8 maart 2009
vrijdag-zaterdag-zondag
15 tot 18 uur
(c) artspotter voor Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten