Kunstencentrum NETWERK was vorige zaterdagavond grotendeels een 'donkere kamer' met flitsende schermen en bevreemdende geluiden. Maar er was ook ruimte voor onverwachte beweging binnen een soms streng geometrisch of een reeds chaotisch aandoend kader.
Uitgangspunt van deze tentoonstelling is het belang van accidentele veranderingen in zogenaamde NIEUWE MEDIA.
Analoge en digitale werelden komen met elkaar in botsing, stoorzenders creëren onvoorziene reacties, natuurlijke factoren beïnvloeden het technologisch proces.
De zaalteksten brengen de bezoeker, zoals gewoonlijk, een heel eind op weg doorheen de 'geheimen' van deze kunstwerken. Maar vergeet vooral niet Uw ogen en oren te volgen.
Meteen in de hal toont het kunstenaarsduo 'Semiconductor' een desoriënterende digitale omgeving waarbij geluid het beeld manipuleert.
De artistieke hapjes ... van het huis... waren echt (en lekker).
In de kleine projectiezaal rechts wordt de 'Magnetic Movie' (een speels-magische visualisatie van elektromagnetische turbulenties rondom de zon) van Semiconductor geprojecteerd.
In de gang naar links...
Frederik DE WILDE (°Aalst, 1975) is dikwijls op zoek naar de 'interactie tussen mens, technologie en natuur...'.
In 'EODO4' staat de gevoeligheid van bio-elektrische vissen voor vervuiling centraal (meteen een test voor de kwaliteit van het Denderwater).
In 'As in (a) but not in (b)' kan de toeschouwer meespelen in het artistiek- technologische verhaal van beeld en geluid.
De grote tentoonstellingsruimte achteraan is één grote 'darkroom' waarin de schermen van Kjell BJORGEENGEN (°1951, Oslo) hun onophoudelijke beeld- en geluidssignalen de wereld inflitsen.
We gaan naar verdieping +2 voor de wereld van Doris KUWERT (°1952, Büchburg). Zij onderzoekt hier de invloed van magnetische velden op de beweging en het geluid van kleine objecten.
Prettig detail: de objecten mogen aangeraakt worden...
Van een totaal andere orde is de 'beweging' bij Bram VREVEN (°1973, Gent). Vertrekkend van een streng geometisch basiswerk, regisseert hij een 'bewegingsorgie' die moeiteloos het publiek in de ban houdt.
Waar je bij KUWERT herinnerd wordt aan het werk van BURY en TINGUELY, denk je bij VREVEN onvermijdelijk aan LEBLANC en SOTO. Maar dat zijn slechts 'kunsthistorische' verwijzingen, gezien de origineel-persoonlijke aanpak van zowel Kuwert als Vreven.
Elders in huis dwaalt hier overigens ook de geest van videopionier Nam June PAIK rond.
In de kleine projectiezaal rechts wordt de 'Magnetic Movie' (een speels-magische visualisatie van elektromagnetische turbulenties rondom de zon) van Semiconductor geprojecteerd.
In de gang naar links...
Frederik DE WILDE (°Aalst, 1975) is dikwijls op zoek naar de 'interactie tussen mens, technologie en natuur...'.
In 'EODO4' staat de gevoeligheid van bio-elektrische vissen voor vervuiling centraal (meteen een test voor de kwaliteit van het Denderwater).
In 'As in (a) but not in (b)' kan de toeschouwer meespelen in het artistiek- technologische verhaal van beeld en geluid.
De grote tentoonstellingsruimte achteraan is één grote 'darkroom' waarin de schermen van Kjell BJORGEENGEN (°1951, Oslo) hun onophoudelijke beeld- en geluidssignalen de wereld inflitsen.
We gaan naar verdieping +2 voor de wereld van Doris KUWERT (°1952, Büchburg). Zij onderzoekt hier de invloed van magnetische velden op de beweging en het geluid van kleine objecten.
Prettig detail: de objecten mogen aangeraakt worden...
Van een totaal andere orde is de 'beweging' bij Bram VREVEN (°1973, Gent). Vertrekkend van een streng geometisch basiswerk, regisseert hij een 'bewegingsorgie' die moeiteloos het publiek in de ban houdt.
Waar je bij KUWERT herinnerd wordt aan het werk van BURY en TINGUELY, denk je bij VREVEN onvermijdelijk aan LEBLANC en SOTO. Maar dat zijn slechts 'kunsthistorische' verwijzingen, gezien de origineel-persoonlijke aanpak van zowel Kuwert als Vreven.
Elders in huis dwaalt hier overigens ook de geest van videopionier Nam June PAIK rond.
Op de derde verdieping wacht ons nogmaals Frederik DE WILDE met het prototype van zijn 'Geheimschreiber', een robotje dat zwarte lijnen tekent en zich op die manier een weg baant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten