Zoeken in deze blog

zaterdag 7 februari 2009

Nicoline Van Stapele in de Zebrastraat in Gent

In de ontmoetingsruimte van het woon- en cultuurcomplex ZEBRASTRAAT stelt Nicoline Van Stapele gedurende de hele maand februari tentoon.


In het zaaltje rechts van de bar toont ze, naast een origineel gepresenteerde portfolio van haar werk, ook vier grote tweedimensionale wandobjecten. Voor één ervan gebruikt ze het haar vertrouwde rubber. Voor de andere drie heeft ze een nieuw materiaal ontdekt: vilt!
Hiermee sluit ze zich meteen aan bij een paar grote namen uit de recente kunstgeschiedenis. Voor Joseph BEUYS had vilt een praktisch-symbolische betekenis, terwijl het voor Robert MORRIS, theoreticus en beoefenaar van de 'minimal art' een schitterend (banaal) materiaal was, dat hem in staat stelde om twee en drie dimensies in de beeldende kunst met elkaar te verzoenen.
Terwijl Morris ten volle de wetten van de zwaartekracht laat spelen om zijn vlakke creaties tot ruimtelijke objecten te laten groeien, wil Nicoline VAN STAPELE haar zuiver geometrisch versneden vilten oppervlakken in hun tweedimensionaliteit bewaren.
Ze wil ze graag (zo) strak (mogelijk) tegen de muur zien hangen. Met de restricties inzake muurbevestiging in deze ruimte is dat niet echt vanzelfsprekend.
Ik ben heel benieuwd of ze zichzelf in de toekomst de vrijheid zal gunnen om dit materiaal op een 'lossere' manier te benaderen. Het ziet er en elk geval naar uit dat vilt een duidelijk potentieel bezit voor haar vormentaal. Ze heeft er blijkbaar nu al veel plezier aan beleefd.

Vergeet ook de kleinere werken in de andere ruimte niet en bedenk samen met Robert Morris: "Symplicity of form is not necessarily symplicity of experience"
Over de Zebrastraat...
Het merkwaardige woon- en cultuurcomplex in de Gentse Zebrastraat (vlakbij het Zuidpark) was oorspronkelijk ook al een woonproject, dat in het begin van de vorige eeuw getekend werd door de toenmalige stadsarchitect Charles Van Rysselberghe, als reactie op de bijzonder slechte woonomstandigheden van de arbeiders in het industriële Gent van einde 19de - begin 20ste eeuw.
Charles Van Rysselberghe (broer van de schilder Theo Van Rysselberghe) ontwierp overigens ook het Gentse Museum voor Schone Kunsten in het Citadelpark.
Het gebouw stond vroeger bekend als de 'Cirk' omwille van de opbouw rond het ovale binnenplein. Het aantal wooneenheden is van de oorspronkelijke 101 naar 72 teruggebracht. De huizen langs de Zebrastraat zijn omgevormd tot ontmoetings- of tentoonstellingsruimte en plaats voor vergaderingen.
Het hele project werd verwezenlijkt door de Stichting Liedts-Meesen. Na jaren van verval zorgden zij voor de huidige schitterend mix van wonen, cultuur, ontmoeting en uitwisseling.



(c) artspotter voor 'Waterschoenen'


Geen opmerkingen: