Zoeken in deze blog

woensdag 30 september 2009

'Time as Activity' in Kunstencentrum Netwerk (Aalst)

'Netwerk' pakt uit met een tentoonstelling, samengesteld door Marie-Josée JEAN, artistiek diecteur van het centrum VOX in Montréal (Canada).
Met een titel die ontleend werd aan het werk van deelnemend kunstenaar David LAMELAS, wordt een tijdslijn getrokken tussen de activiteit van conceptuele kunstenaars van eind jaren 60, begin jaren 70 naar de beleving van het tijdselement bij de hedendaagse artistieke generatie.
'Historische' conceptuelen als John BALDESSARI (°1931), Ian WALLACE (°1943) of Rodney GRAHAM (°1949) krijgen bijgevolg een plaats naast werk van jongere kunstenaars: Kelly MARK (°1967), Claire SAVOIE (°1957), Hans BRYSSINCK (°1977) en
Diederik PEETERS (°1973).
Het is een tegelijk sobere, maar ingenieus opgestelde tentoonstelling geworden. Zoals steeds bij Netwerk zijn er verhelderende zaalplannen en -teksten beschikbaar.
In 'Time as Activity' registreren de deelnemende kunstenaars de voorbijglijdende tijd, dikwijls in bewegende beelden (waarin ze al dan niet zelf de hoofdrol spelen), soms ook in installaties als gevolg van hun activiteiten.

In de gang naar de Galerie heeft Ian WALLACE (in het kleine 'huisje') een schitterende plaats gekregen voor zijn video 'At Work' uit 1983, de videoregistratie van een leesperformance in een galerie.
De hoek om naar de Galerie zie je op de muur achteraan de tekstneerslag van een 'Tentative d'épuisement d'un lieu parisien' door Georges PEREC in 1974.
In de grote galerie zelf ontmoeten we eerst Rober RACINE met een verslag van zijn performance 'Salammbô' uit 1980.
En dan gaat onze blik onvermijdelijk naar de fles (vodka) in de vitrinekast, onderdeel van de performance die in de achterliggende 'donkere kamer' getoond wordt. In 'Lobbing Potatoes at a Gong' (1969) gooit Rodney GRAHAM (°1949) inderdaad met aardappelen naar een gong. Aardappelen die de gong raken, worden achteraf tot vodka gedistilleerd... (Het nuttigheidprincipe al of niet in vraag gesteld zoals bij de 'Gebottelde gedichten' van Marcel van Maele of 'Pense-bête' van Marcel Broodthaers...?)
De projectie uit de reeks 'Time as Activity (Warsaw)' (2006) van David LAMELAS (°1946) toont, in tegenstelling tot wat de titel suggereert, zeer weinig zichtbare activiteit. Volgens Lamelas is tijd overigens een fictie en is enkel ruimte een werkelijkheid.

In de Studio op de eerste verdieping worden we allereerst weer verrast door het schitterende licht.
Hier ligt het perfecte decor voor het werk van Kelly MARK (°1967). De installatie 'In & Out' is als registratie van haar artistieke activiteit gestart in 1997 en de kunstenares wil ermee doorgaan tot 2032 (haar wettelijke pensioenleeftijd). De verwijzing naar bepaalde werken van On Kawara ('I got up at...') is hier zeker op zijn plaats.
Let in elk geval ook op de enorme esthetische kwaliteiten van deze presentatie!
We ontmoeten opnieuw Rober RACINE, nu met het verslag van de performance 'Vexations' (1978). Hij speelde toen het gelijknamige pianostuk van Eric Satie, een melodie van amper één minuut, maar volgens de letterlijke aanwijzingen van de componist 'Pour se jouer 840 fois'..., wat voor Racine (en enkele dapperen uit het publiek) resulteerde in een voorstelling van meer dan 14 uur!

Rober RACINE: 'Vexations'

Op verdieping +2 ontmoeten we Claire SAVOIE (°1957) met een esthetisch en technisch schitterend opgestelde video-installatie, waarin ook weer de geest van On Kawara een duidelijke rol speelt.
Met 'Aujourd'hui, dates-vidéos' brengt ze sinds 2006 via installaties en videowerk een beeld van de haar omringende wereld. Hier krijg je zowel fragmenten van haar Canadese leefwereld als de onmiddellijke omgeving van Netwerk, waar ze zeer recent een tijd als 'artist in residence' verbleef.

Claire SAVOIE: detail

Op verdieping +3 razen we simultaan op twee opeenvolgende vrijdagen door Mexico City, samen met de twee jonge Vlaamse kunstenaars Hans BRYSSINCK (°1977) en Diederik PEETERS (°1973): 'Los Viernes'(2003), een opwindende en tegelijk bevreemdende, natuurlijke EN geregisseerde ervaring.

U ontmoet ook nog werk van John Baldessari, Bill Vazan, Etienne Chambaud, Nelson Hendricks en Chris Lloyd.

De tentoonstelling loop tot 7 november 2009, van woensdag tot en met zaterdag: 14 tot 18 uur.

INFO
www.netwerk-art.be




Geen opmerkingen: