Ninove is bijna klaar om de artistieke woestijn te verlaten en de actuele kunst op de kaart te zetten. Ondanks een paar verdienstelijke pogingen in het verleden (o.a. door Jean Van der Schueren) heeft de actuele kunst daar nooit echt voet aan de grond gekregen.
Met Ninove geassocieerde kunstenaars als Luc De Decker (1907-1982), Herman Minner (1924-1984) en Maurits Van Saene (1919-2000) behoren heel duidelijk nog tot vorige generaties.
Jongere generaties verdwenen van het Ninoofse toneel om te studeren en keerden dan meestal niet meer terug omdat ze elders een ruimere omkadering vonden (ateliers, galeries,...). Neem nu Rik De Boe, Rik Moens, Els Van Den Meersch of Ante Timmermans.
Vandaag lijkt de trend een beetje te keren. De afgelopen jaren zijn zelfs enkele jonge kunstenaars in Ninove (of deelgemeenten) komen wonen. Stijn Ank (woont in Aspelare) stelt momenteel in het SMAK tentoon en ook Tamara Van San (woont in Appelterre) is bijzonder actief op nationale en internationale kunstpodia.
In het atelier van Tamara Van San (Foto: Artspotter)
Het is tekenend dat het huidige tentoonstellingsproject precies door een beeldend kunstenaar uit de grond gestampt wordt.
Koen De Decker (°1975) (woont in Outer), zelf opgeleid als graficus in Sint-Lucas te Brussel en de Rijksacademie voor beeldende kunsten te Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren geprofileerd met monumentaal ruimtelijk werk. Vorig jaar ontmoetten we hem met 'Waterschoenen' nog in 'Ename Actueel'.
Voor het project 'Krasj' schoolt hij zich tijdelijk om tot curator vanuit de overtuiging dat Ninove en de jonge beeldende kunstenaars uit het Ninoofse behoefte hebben aan een tentoonstellingsproject met een professionele omkadering en een op zijn minst nationale uitstraling.
Enkele weken geleden zochten we hem op in zijn atelier dat nu ook tijdelijk dienst doet als 'braincenter' en secretariaat van het op handen zijnde 'KRASJ'-project.
Het woord 'KRASJ' vraagt voor niet-Ninovieters wellicht enige duiding en is geenszins te verwarren met het gelijk klinkende 'crash'.
'Krasjel' is het Ninoofse woord voor lucifer en verwijst naar de luciferindustrie in Ninove tussen 1884 en 1974.
'KRASJ' wil ongetwijfeld het vuur aan de hedendaagse artistieke lont steken, in de hoop een blijvende belangstelling te creëren. Deze eerste editie mag hopelijk een en ander op gang trekken. Aan het enthousiasme van de initiatiefnemer (en enkele medewerkers) zal het zeker niet liggen.
(c) Sara Lamens
Het uitgangspunt van het hele project ligt voor Koen De Decker dus bij een aantal jonge Ninoofse kunstenaars die hun vleugels willen uitslaan: Dries van den Bril, Nicolas Keppens, Sara Lamens, Eliza Pepermans, Lynn Hellebuyck, Thomas Maris.
Het is wel de bedoeling het plaatselijke te overstijgen door de talenten van ter plekke te confronteren met (inter)nationale kunstenaars, maar toch het geheel te verankeren in een stedelijk circuit, waarbij hedendaagse artistieke benaderingen, stedelijk patrimonium, historische en fictieve verhalen elkaar vinden.
De geslecteerde locaties bevinden zich allemaal binnen loopafstand in het stadscentrum en laten de bezoeker vrij in het bepalen van een volgorde. Het Oud Stadhuis (Oud Strijdersplein 6) fungeert als centraal informatiepunt. Daar zullen folders met het parcours en een woordje uitleg over de kunstenaars beschikbaar zijn.
Gaan Michael Dans en Selçuk Mutlu op een plastic stoel vastgebonden door de Ninoofse straten 'hoppen'?
Wat is de link tussen Jason Rhodes, Gabriel Lester en Paul McCarthy?
Wat doen de gigantische foto's van Bert Danckaert, Sara Lamens en Hicham Benohoud op onverwachte plekken in het straatbeeld?
Waarom staat het jongetje van Koenraad Tinel in de Kaaischool op zijn handen en plukt Lynn Hellebuyck, net zoals 'klein, klein kleutertje', al de bloemetjes af?
Wat komen de wolven van Sara Lamens en Carlos Amorales of de beren van Michael Dans hier doen?
https://www.facebook.com/pages/Krasj/315542115201593
In september krijgt U nog een verslag van onze wandeling door de tentoonstelling.
Koen De Decker (°1975) (woont in Outer), zelf opgeleid als graficus in Sint-Lucas te Brussel en de Rijksacademie voor beeldende kunsten te Amsterdam heeft zich de afgelopen jaren geprofileerd met monumentaal ruimtelijk werk. Vorig jaar ontmoetten we hem met 'Waterschoenen' nog in 'Ename Actueel'.
Voor het project 'Krasj' schoolt hij zich tijdelijk om tot curator vanuit de overtuiging dat Ninove en de jonge beeldende kunstenaars uit het Ninoofse behoefte hebben aan een tentoonstellingsproject met een professionele omkadering en een op zijn minst nationale uitstraling.
Enkele weken geleden zochten we hem op in zijn atelier dat nu ook tijdelijk dienst doet als 'braincenter' en secretariaat van het op handen zijnde 'KRASJ'-project.
Het woord 'KRASJ' vraagt voor niet-Ninovieters wellicht enige duiding en is geenszins te verwarren met het gelijk klinkende 'crash'.
'Krasjel' is het Ninoofse woord voor lucifer en verwijst naar de luciferindustrie in Ninove tussen 1884 en 1974.
'KRASJ' wil ongetwijfeld het vuur aan de hedendaagse artistieke lont steken, in de hoop een blijvende belangstelling te creëren. Deze eerste editie mag hopelijk een en ander op gang trekken. Aan het enthousiasme van de initiatiefnemer (en enkele medewerkers) zal het zeker niet liggen.
(c) Sara Lamens
Het uitgangspunt van het hele project ligt voor Koen De Decker dus bij een aantal jonge Ninoofse kunstenaars die hun vleugels willen uitslaan: Dries van den Bril, Nicolas Keppens, Sara Lamens, Eliza Pepermans, Lynn Hellebuyck, Thomas Maris.
Het is wel de bedoeling het plaatselijke te overstijgen door de talenten van ter plekke te confronteren met (inter)nationale kunstenaars, maar toch het geheel te verankeren in een stedelijk circuit, waarbij hedendaagse artistieke benaderingen, stedelijk patrimonium, historische en fictieve verhalen elkaar vinden.
De geslecteerde locaties bevinden zich allemaal binnen loopafstand in het stadscentrum en laten de bezoeker vrij in het bepalen van een volgorde. Het Oud Stadhuis (Oud Strijdersplein 6) fungeert als centraal informatiepunt. Daar zullen folders met het parcours en een woordje uitleg over de kunstenaars beschikbaar zijn.
Het atelier van curator Koen De Decker fungeert als 'braincenter'
en secretariaat voor 'Krasj'
(Foto: Artspotter)
De curator gunde ons een blik in de planning, waardoor we nu al een tipje van de sluier kunnen oplichten. Toch lijkt het ons belangrijk af te wachten tot het eerste weekend van september om te kijken naar de verschillen die onvermijdelijk tussen droom en daad opduiken. Pas dan zal voor elke toeschouwer een eigen kijk- en belevingservaring ontstaan en zal duidelijk worden wat kunstenaars, hun werken en bepaalde locaties met elkaar gemeen hebben.
Want waarom heeft Francis Denys zijn 'rode lijn' nu al opgeborgen in het klooster tegenover de Hospitaalkerk?
En wat heeft de 'roze ladder' van Mira Albrecht te maken met de tanden van de Heilige Apollonia?
Francis Denys en zijn 'rode lijn'
(Foto: Artspotter)
Waarom gebruikt Eliza Pepermans zoveel kleur in haar 'rijkgevulde' tekeningen?
Wat hebben wortels, frieten, 'schietgeweren'' en de Koepoort met elkaar gemeen?
En wat gaan de andere kunstenaars ons voorschotelen...?
(c) Eliza Pepermans
Het antwoord op deze en andere vragen kunt U tijdens de eerste drie weekends van september gaan ontdekken in het centrum van Ninove, waar naast de reeds genoemde kunstenaars ook Wendy Busschaert, Harald Thys & Jos De Gruyter, Folkert De Jong, Nicolas Keppens, Bart Jacobs, Herwig Weiser, Jacco Olivier, Michael Van Den Abeele, Dries van den Bril en Leen Voet U opwachten.
KRASJ
opening op 31 augustus 2012 om 19 uur
Achterkant van de Abdijkerk
(Andere locaties in de stad: Oud-Stadhuis, Koepoort, Kaaischool, Hospitaalkerk, Loft 13,...)
VOLG DE MEEST RECENTE INFO OP FACEBOOK VIA DEZE LINK:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten