Zoeken in deze blog

maandag 21 januari 2013

Sex, Money and Power in Maison Particulière (Brussel)

In de Brusselse Kasteleinstraat, een zijstraat van de Louisalaan, staat een bijzonder huis waar hedendaagse kunst al dan niet met klassieke artistieke objecten geconfronteerd wordt.
'Maison Particulière' is niet toevallig de naam van dit bijzondere, private kunsthuis, want alle kenmerken van de omschijving zijn in het initiatief aanwezig.
 
Maison Particulière werd door het Franse, maar al lang in België wonende echtpaar Amaury en Myriam De Solages in 2010 geopend. Met dit initiatief wilden ze de ruimte creëren waar ze hun artistieke passie kunnen delen met andere verzamelaars, kunstenaars en gepassioneerde kunstliefhebbers.
 
 
Kendell Geers, T.W. Batons (Hexagram) II, 1994 (links) en
Dirty Balls, 2006 (hangend), Courtesy of the artist 
 
Het huis combineert de warmte van een luxueuze woonomgeving met de ruimtelijke en technische faciliteiten van een museale instelling. Een persoonlijke ontvangst benadrukt de huiselijke, ongedwongen sfeer. Toch is Maison Particulière geen woonhuis en geen kunstgalerie, maar een huis voor artistieke ontmoetingen.
 
Sinds april 2011 worden hier drie keer per jaar tentoonstellingen rond een bepaald thema georganiseerd. Met 'Sex, Money and Power' is de instelling aan haar zesde realisatie toe.
 
In samenwerking met een partner voor wooninrichting (instore) is het huis voorzien van schitterende designmeubelen. U herkent ongetwijfeld de staande kapstokken en de metalen banken van Xavier Lust. In de bibliotheek zorgt boekenpartner Tropismes voor referentiewerken bij de diverse tentoonstellingen.
 
Naast de oprichters houdt een kleine ploeg van drie medewerkers het huis draaiende.
Een wandeling door de voortreffelijke, drietalige (NL, F, EN) website zal U in dit verband heel wat duidelijkheid verschaffen, maar ook inzake de kunstenaars die in de huidige of vorige tentoonstellingen vertegenwoordigd zijn of waren.
 

 Kendell Geers, Dirty Balls, 2006 en Le Viol, 2006, Courtesy of the artist
 
De tentoonstelling wordt begeleid door een gedrukte gids met plannen van de verschillende verdiepingen en kamers. Bovendien zijn telkens mappen met begeleidende teksten omtrent kunstenaars en kunstwerken aanwezig.
 
*
 
Sex, geld en macht zijn sinds mensenheugenis belangrijke drijfveren in de samenleving en dus ook in de beeldende kunst.
Amaury en Myriam De Solages gingen in hun eigen collectie op zoek naar werken die het thema perfect konden illustreren en vroegen aan enkele bevriende verzamelaars om hetzelfde te doen. Daarnaast nodigden zij beeldend kunstenaar Kendell GEERS uit om zijn visie op deze thematische driehoeksverhouding te geven.
Het resultaat is een bijzonder uitgebreide (ruim 100 werken), gevarieerde, maar niettemin coherente tentoonstelling die je als bezoeker met sprekend gemak in de ban houdt.
 
Hedendaagse kunst wordt hier ook getoetst aan een collectie Afrikaanse beelden, wat niet alleen verrassende dialogen oplevert, maar ook voor bijzonder sterke individuele presentaties zorgt en bovendien het hele verhaal meteen ook in historisch en universeel perspectief plaatst.

Mondongo, Calavera 9, 2011, Plasticine on wood, Private collection 
 
Loopt U even mee? We zetten U op weg, maar laten U graag het grootste deel ter plaatse ontdekken.
Bij het binnenkomen in de grote salon op het gelijkvloers is het meteen raak met de grote 'spiegelkast' van het Argentijnse collectief MONDONGO, waaraan ook de titel van de tentoonstelling ontleend is. Let op de weerspiegeling van een typische foto van ARAKI en een installatie met getransformeerde wapenstokken door Kendell GEERS.
Centraal op het voorhoofd in de grote kast staat een ode aan 'L'origine du monde' van Courbet, maar laat U verder verleiden door dit gigantisch, geboetseerd hoofd met talloze taferelen uit de kunstgeschiedens en tegelijk een soort wandeling à la Jeroen Bosch doorheen de menselijke driften en verlangens.
 
Kendell GEERS onderzoekt machtsverhoudingen en machtssymbolen, zoals in de reeds vermelde installatie 'Hexagram' met wapenstokken, maar ook in 'Dirty Balls', waarin hij de wisselwerking blootlegt tussen voetbal en politiek, spel en macht, sex en macht,... 
 

 Dany Danino, Les Amants, 2008, Blue ballpoint pen, Private collection
 
 
 In de kleine salon zorgt Dany DANINO voor een schijnbaar rustpunt met 'Les Amants', een groot dyptiek met twee figuren in blauwe bic op schilderslinnen en waarin een hele wereld schuilgaat.
 
Op weg naar de bibliotheek kunnen we niet zomaar voorbij de karakteristieke, maar o zo bevreemdende wereld van Pierre KLOSSOWSKI.
Meteen rechts in de bibliotheek wacht ons de geactualiseerde kijk van Mel RAMOS op een aloude mythe.
 
Volg rustig het uitgestippelde parcours. Achter elke hoek duiken weer onvermoede werken op of leert U 'geld witwassen'.
 
Op de eerste verdieping sta je meteen oog in oog met het grote schilderij van Zhang HAIYING, geflankeerd door een 'Fetish-beeld' van Kendell GEERS en een antieke Congolese sculptuur. 'Brick' (1988) , een baksteen met tekst van Kendell GEERS, verwijst naar de (toenmalige) penibele levenssituatie van de zwarte meerderheid in zijn thuisland Zuid-Afika.
 

 Alison Jackson, Prince Philip at the Art Gallery, 1999, photograph, Collection Francès
Arman, Vénus aux billets de banque, 1995, Money paper and resin, Private collection
 
 De foto van Alison JACKSON, waarin de Britse prins Philip en Marilyn Monroe een hoofdrol spelen, willen we U niet onthouden. ARMAN mag hen met zijn 'Vénus aux billets de banque' gezelschap houden in deze wereld van sex, geld en macht.
 
Op de tweede verdieping volgen de visuele prikkels elkaar in sneltempo op. Meteen rechts eisen foto's van Nan GOLDIN en Tracey EMIN onze aandacht op. Kendell GEERS gaat met zijn zelfportret (een afgebroken hals van een flesje Heineken als verwijzing naar de dominantie van zijn Zuidafrikaanse voorvaderen... de 'Boeren') de conceptuele toer op.
 
Twee foto's, 'Teenage lust' van Larry CLARCK en 'Le rendez-vous' van Marcel MARIËN houden elkaar gezelschap.
 
Om het hoekje in Salon Louise hangt een portret van George Bush jr, als collage samengesteld met stukjes foto uit pornografische tijdschiften (Jonathan YEO).
 

Kongo, Democratic Republic of Congo - 18th-19th century,
ivory, iron, lead, Private collection 
 
 
 In de glazen kast tussen dit salonnetje en de hall staat een Congolese sabel als een schitterende sculptuur in een perfecte setting en bewaakt er de ingang van de donkere kamer, waar de pornografische X-rays van Wim DELVOYE extra belicht worden door Kendell GEERS met zijn 'Fragments d'un discours amoureux' en de show ongetwijfeld mee gestolen wordt door een (alweer schitterend gepresenteerd) Congolees beeldje.
 
In de grote salon aan de tuinzijde schreeuwen hedendaags en Afrikaans afwisselend om aandacht. We vermelden hier enkel Monica MACHADO met haar 'Belle Marquise vos beaux yeux me font mourir d'amour' (foto onder), maar U legt ongetwijfeld nog andere accenten.
 
Een uitgebreid bezoek dringt zich hoe dan ook op.
 

 Monica Machado, Belle Marquise vos beaux yeux me font mourir d'amour,
2006-2007, mixed media, Private collection
 
 
 
Gelet op bepaalde expliciete beelden richt de presentatie zich op een publiek '+18'.
 
 
SEX, MONEY and POWER
 
tot 24 maart 2013
dinsdag t.e.m. zondag: 11 tot 18 uur
donderdag: tot 19.30 uur
in
Maison Particulière vzw
Kasteleinstraat 49
1050 BRUSSEL
 
 
Toegangsprijs: 10 Euro
 
Voor voorwaarden en voordelen van lidmaatschap: zie de website
 
© Tekst en foto's: Artspotter voor Waterschoenen


Geen opmerkingen: