Zoeken in deze blog

dinsdag 1 oktober 2013

Karin Borghouts met 'Het Huis' bij Villa De Olmen (Wieze)

 
 Villa De Olmen is niet voor elke kunstenaar een gemakkelijke ruimte om werken te presenteren. Toch hebben we er al heel wat schitterende presentaties gezien.
Het is zeker geen white cube, maar integendeel een 'stilgezet' woonhuis.

Rekening houdend met het parcours dat fotografe Karin BORGHOUTS reeds afgelegd heeft en de onderwerpen die ze al die jaren in beeld bracht, moet het voor haar een vorm van 'thuiskomen' geweest zijn toen ze voor het eerst de hal van Villa De Olmen betrad.
 
 
Binnenkomen in Villa De Olmen
 
 
Deze ruimte zou een onderwerp kunnen zijn zoals ze dat in haar bekende, schijnbaar afstandelijke stijl weergeeft, een 'rijke' architecturale binnenruimte die door haar als een soort stilleven in beeld wordt gebracht. Dikwijls wordt ze daarin gedreven door een sterk gevoel voor symmetrie. Mensen of dieren komen niet voor, hoewel ze in haar recente serie omtrent de verbouwing van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen toch wel een aantal schitterende uitzonderingen maakt (arbeiders 'caught in the act').
Toch blijft ze zich vooral profileren als de fotografe van de 'rijke' leegte. Het laat de kijker toe zich te verdiepen in de weergegeven omgeving, op zoek te gaan naar elementen die zich wellicht niet meteen laten kennen.
 

 Karin Borghouts, Zelfportret, archival pigment print
op mat Fine art paper, 100 x 80 cm
 
 
 Het woord 'thuiskomen' dat ik daarstraks gebruikte is in het kader van de huidige tentoonstelling wellicht een begrip dat een zekere tegenstrijdigheid inhoudt.
 
Op 13 maart 2012 stond Karin Borghouts in haar ouderlijk huis dat zopas door brand vernield was. Alles was zwartgeblakerd, materiële herinneringen waren vernield, maar niemand werd gewond. De 'thuis' van haar jeugd was plots veranderd in 'Het Huis'. De fotografe voelde zich verplicht om deze transformatie vast te leggen. De innerlijke strijd tussen persoonlijke betrokkenheid en professionele afstandelijkheid leidde tot een onwaarschijnlijke reeks 'portretten' van een zwart interieur.
 
Het zal u straks mondjesmaat duidelijk worden dat het hier om kleurenfoto's gaat.
 

 Karin Borghouts, Slaapkamer, archival pigment print
op mat Fine art paper, 65 x 52 cm
 
Toen ik in Villa De Olmen binnenkwam, leek mij een gebluste brandgeur tegemoet te komen. Toch vermoed ik dat het inbeelding was, ondanks de aanwezigheid van een aantal zwart gerookte voorwerpen uit het huis in deze tentoonstelling.
 
De ontvangstruimte introduceert ons op bijzonder sobere wijze in de wereld van 'Het Huis', met enkel een foto van de verbrande living tegenover een zwartgeblakerde lijst uit het huis. Om de hoek bij de trap krijgen we het interieur van voor de brand te zien.
 
De uitgekiende accrochage, in dialoog met de verschillende kamers en hoeken van de villa, zorgt overigens voor verschillende sublieme momenten doorheen de tentoonstelling.
 
In de salon aan de tuinzijde worden we allereerst aangetrokken door het verrassende, gespiegelde zelfportret van de fotografe, tegenover de foto van de pronkkast met tinnen borden en kandelaars vol roet. Er wachten ons nog wel meer stillevens.
 

 Karin Borghouts, Gang met trap, archival pigment print
op mat Fine art paper, 65 x 52 cm
 
 
 Bijzonder indrukwekkend is de gigantische foto van een zwart bord in de Speelkamer: een quasi abstract statement.
 
In de grote kelder toont Karin Borghouts het expansieve herstelvermogen van de natuur in een foto van de tuin 3 maanden na de brand.
In de kleine kelder helemaal achteraan verrassen en boeien de wazige en gekraste foto's, gemaakt in het huis (1999, toen Karin Borghouts net de switch naar de fotografie maakte) met een minuscule pinhole-camera: herinnering versus nieuwe realiteit.
 
In deze tentoonstelling hangt geen foto te veel of te weinig, zeker ook niet de familiemoto's in de Groene kamer of die ene foto waar de gevel van het woonhuis de zon vangt (in de Kinderkamer).
 
Maar laat u zeker verleiden door de foto van de 'Slaapkamer' naast de spiegelkast of de 'Gang met trap' op het roze bloemetjesbehang van de logeerkamer. Een absoluut juweel is bovendien de foto met de twee badjassen in de badkamer.
 

Karin Borghouts, Spiegel slaapkamer,
archival pigment print op mat Fine art paper, 65 x 42 cm
 
 Neem de tijd, want zoals reeds eerder vermeld laten deze foto's zich niet zomaar met één blik vangen.
 
Wees er bovendien snel bij, want deze tentoonstelling loopt enkel nog komend weekend, zaterdag 5 en zondag 6 oktober 2013, telkens van 11 tot 18 uur.
Op zondag wacht u vanaf 15 uur de finissage met muziek van Dirk Veulemans.
 
 
VILLA DE OLMEN
Nieuwstraat 83
9280 WIEZE
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: