In het midden van de jaren '90 schakelde de Duitse kunstenaar Thomas MÜLLER (°1959) over van schilderen naar tekenen.
In 2012 was hij vertegenwoordigd in de openingstentoonstelling '(It) Works on Paper' bij Kristof De Clercq Gallery.
Nu is hij dus terug met een individuele presentatie (overigens zijn eerste in België), waarin naast kleine tekeningen, gepresenteerd in een soort dambordpatroon, ook enkele oudere, 'wollige' werken (in de kleine galerieruimte) en bovendien een aantal zeer grote tekeningen die allemaal samen blijk geven van het onuitputtelijke tekenplezier van deze kunstenaar.
In 2012 was hij vertegenwoordigd in de openingstentoonstelling '(It) Works on Paper' bij Kristof De Clercq Gallery.
Nu is hij dus terug met een individuele presentatie (overigens zijn eerste in België), waarin naast kleine tekeningen, gepresenteerd in een soort dambordpatroon, ook enkele oudere, 'wollige' werken (in de kleine galerieruimte) en bovendien een aantal zeer grote tekeningen die allemaal samen blijk geven van het onuitputtelijke tekenplezier van deze kunstenaar.
Thomas Müller, Z.T., 2005 - 2013, diverse technieken op papier, 29,7 x 21 cm
Courtesy Kristof De Clercq Gallery, Gent
De ophanging van de kleine werken in horizontale, evenwijdige banen met ruimte voor invulling maakt wezenlijk deel uit van het proces. Die 'invulling' kan perfect in de hoofden van de toeschouwers plaatsvinden, voortbordurend op de gepresenteerde tekeningen.
Sommige bladen zitten zo boordevol getekend dat ze behoefte hebben aan wat openheid rondom zich of een tegenhanger die een ode aan de leegte lijkt.
Slechts af en toe krijg je de indruk dat een herkenbare realiteit weergegeven wordt, maar meestal is een tekening 'gewoon' een tekening, samengesteld met lijnen, vlakken en eventueel wat kleur.
Achter elk van deze werken schuilt slechts één bekommernis: een tekening creëren met de meest elementaire middelen. Soms resulteert dat in een minutieus uitgewerkt geheel. Een andere keer volstaan enkele minuscule lijnen en een streepje kleur.
Thomas Müller, Z.T., 29,7 x 21 cm
Courtesy Kristof De Clercq Gallery, Gent
In de openingstentoonstelling van vorig jaar (zie foto daar) hing onder andere een kleine, paarse lijntekening. Vandaag keert datzelfde procedé in groot formaat terug (zie foto hieronder). Met behulp van een mal, die telkens heel lichtjes verschoven wordt, zet Thomas Müller honderden lijnen in kleurpotlood naast elkaar. Het resultaat van deze quasi eindeloze oefening is alvast indrukwekkend.
Thomas Müller, Zonder titel, kleurpotlood (op Fabriano papier), 2013,
196 x 140 cm
Courtesy Kristof De Clercq Gallery, Gent
In de grote, groene tekening aan de overkant laat hij zich blijkbaar uit de losse pols, maar geconcentreerd gaan, met olieverftubes rechtstreeks op het blad.
Alle technieken zijn goed voor hem, alleen of gecombineerd: potlood, kleurpotlood, inkt, balpen, verf,...
Gekoppeld aan de herhaling van lijnen en vormen creëert hij nieuwe structuren die zich soms organisch, dan wel als evoluerende of gesloten ruimtes presenteren.
Elke tekening is wat ze is en wil zich ook niet beter voordoen dan ze is. Voor Thomas Müller is de tekening echter geen schets, maar 'the real stuff'.
Thomas Müller
tot 27 oktober 2013
bij
Kristof De Clercq Gallery
Tichelrei 82
9000 GENT
vrijdag - zaterdag - zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten