Jean Marie Bytebier
NATURE IS
-
IMMIGRATION
-
IS NATURE
Wie dezer dagen het woord 'immigration' gebruikt in welke context dan ook, zal zich meteen geconfronteerd zien zowel met positieve als negatieve connotaties, al is onverschilligheid misschien nog het grootste gevaar. Maar in de context van deze tentoonstelling en het werk van Jean-Marie Bytebier krijgt de term een speciale betekenis.
De kunstenaar omschrijft zijn stelling als volgt:
"Alles op aarde is voortdurend in beweging. Niets behoudt er een vaste en onveranderlijke vorm en onze gevoelens, die zich aan uiterlijk zoeken hechten, zullen dus onvermijdelijk eveneens veranderen en verdwijnen."
De 'theoretische' landschappen van Jean-Marie BYTEBIER (°1963) mogen dan al geïnspireerd zijn door de natuur, toch zijn het geenszins bestaande landschappen. Het zijn schilderijen die ons de illusie van een landschap of een bos bezorgen. Toch staan ze symbool voor een levende werkelijkheid.
"Het bos is niet het decor, maar de geschiedenis zelf. Bossen van tijd".
Wat bij het binnenkomen in de galerie wel opvalt is de duisternis in de grote schilderijen. Het lijkt erop dat het licht teruggedrongen wordt naar de uithoeken.
Met dergelijk werk mocht hij de voorbije zomer in het Raveelmuseum het parcours van de 'Biënnale van de Schilderkunst' afsluiten in confrontatie met een 'echt' landschap van Hippolyte Boulenger (1837-1874).
In 2011 beschreven we in Waterschoenen (17 november) zijn tentoonstelling 'Interstice' bij Galerie Van De Weghe - nu (re)D -, waarbij hij in zijn werken meer tussenruimte, doorgang, opening, licht toeliet. Hij maakte centrale openingen in het landschap.
Jean-Marie Bytebier
It's a perfect day tot fly (r), 2018, acrylic on canvas, 180 x 150 cm
A labyrinth of time (l), 2018, acrylic on canvas, 180 x 130 cm
"Schijn en misleiding worden voor de zuiverste waarheid gehouden, terwijl de werkelijkheid fabelachtig is. Als de mensen voortdurend alleen realiteiten konden observeren en zich niet lieten misleiden, zou het leven in vergelijking met de dingen die we kennen als een sprookje zijn, als Duizend en één Nacht."
Henry David Thoreau
In het achterste gedeelte van de galerie hangen kleinere werken waarin de duisternis meestal achterwege blijft en soms plaats maakt voor efemere, maar niettemin getroebleerde 'hemels'.
Jean-Marie Bytebier
A labyrinth of time
2018
Acrylic on canvas mounted on wood
40 x 30 cm
Tot 12 januari 2019
in
(re)D gallery
Mechelsesteenweg 4
2000 ANTWERPEN
donderdag tot zondag: 14 - 18 uur
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten