Zoeken in deze blog

dinsdag 21 mei 2019

DE ULTIEME TENTOONSTELLING... 'BIJ' ... galerie c. de vos (Aalst)



In september/oktober 2018 vierde Catharina De Vos de 25ste verjaardag van haar galerie.

Als kunstliefhebber bezocht ik reeds vroeg de talrijke tentoonstellingen en vanaf 2008 volgde ik met 'Waterschoenen' een heel groot deel van de activiteiten.

Maar na 9 juni 2019 zet galerie c. de vos er een punt achter. 
Eindigen doet ze echter in schoonheid met een tentoonstelling die duidelijk in de lijn ligt van de artistieke kijk die ze heel lang gevolgd heeft.



Een doorkijk die velen zullen missen


'BIJ' 
heet de tentoonstelling en die lettercombinatie bevat de beginletters van 
Bert Van Rossem, Ignace De Vos en Jean De Gryse,

drie kunstenaars die de abstractie elk op hun manier gestalte geven.



© Ignace De Vos


De schilderkunst van Ignace de vos heeft voeling met de werkelijkheid, weliswaar zijn werkelijkheid.
Hij is beeldend kunstenaar, maar ook een gepassioneerd verzamelaar van bijvoorbeeld gitaren of Afrikaanse kunst. De gitaren zagen we reeds vroeger in zijn schilderijen opduiken, maar net zo goed trekt hij zich terug in een schijnbaar aan het niets ontleende artistieke wereld, waar enkel kleur en vorm hem toelaten een (on)zekere orde in de chaos te creëren.

Dat ene kleine schilderij met de kleurrijke cirkels meteen links bij de voordeur lijkt die chaos nog het meest te bedwingen. In de andere werken gebruikt hij een structuur van (meestal) driehoeken om de onderliggende 'realiteit' onder controle te krijgen. Toch blijven zijn schilderijen ook getuigen van een ontzettende speelsheid.

Ignace De Vos dook reeds eerder op in 'WATERSCHOENEN' met onder andere de tentoonstelling 'KIJKEN TOT HET DONKER WORDT' in 2011, of met 'GELEENDE VORMEN/GEONDEN KLEUREN' in 2014 in deze galerie.




© P. B. Van Rossem


Met zijn tegelijk strakke en speelse, tot in de puntjes verzorgde werken weet P.B. VAN ROSSEM telkens weer te verbazen en de toeschouwer tot een intens kijkgedrag aan te zetten. Fijzinnige constructies, dit keer enkel in twee dimensies, in olieverf of collage, staan garant voor een picturaal en cerebraal feest.

Naar aanleiding van een tentoonstelling 'In den Bouw' (Waterschoenen 10 juni 2015) schreven we onder andere het volgende:

"Bert Van Rossem knipt en plakt, tekent en schildert, meet en past, snijdt en zaagt, recycleert en assembleert, kleurt, schaaft, ... met het geduld van een monnik in een scriptorium en steeds in een zoektocht naar een evenwichtige compositie. 

De arbeidsintensiteit waarmee elk werk gemaakt is, trilt zichtbaar na.
Van Rossem opereert vanuit het standpunt van de 'Uomo Universale'. Ook jazz, wereldmuziek en klassieke muziek zijn voor hem bekende en geliefde terreinen.

Toch laat hij de inhoudelijke achtergronden van zijn oeuvre aan de interpretatie van de toeschouwer over. 'Zonder titel' heten zijn werken dan ook, maar ze brengen je wel in talloze werelden."

In de huidige tentoonstelling is P.B. Van Rossem zonder twijfel de meest 'maniëristische', weliswaar in de positieve betekenis van stilistische precisie



© Jean De Gryse


De fijnzinnige, nu eens ingetogen, dan weer scherp gestelde schilderijen van Jean DE GRYSE getuigen van een abstractie pur sang, met de creatie van structuren in rastervorm en geordende herhaling van eenvoudige elementen, meestal in kleur, maar ook in een simpele wisselwerking van zwart en wit.

Zijn ontwerpen vinden ongetwijfeld voor een deel hun oorsprong in de textielwereld, waar De Gryse jarenlang actief was, maar zijn na al die jaren uitgegroeid tot een op zich staand artistiek medium.

Zijn grids en repetitieve elementen suggereren een zoektocht naar orde. Anders dan bij Ignace De Vos houdt hij de onderliggende chaos verborgen achter meer gesloten structuren.



Hierna de gegevens voor uw bezoek...



Beeldende kunst zal ongetwijfeld een belangrijke rol blijven spelen in het leven van deze afscheidnemende galeriehoudster.

Ruim 25 jaar ten dienste van de actuele kunst en de kunstenaars, dat gaat niet zomaar verdwijnen.



© Art Spotter / Waterschoenen



Geen opmerkingen: