Zoeken in deze blog

donderdag 14 mei 2020

TENTOONSTELLING 'NOTITIES VAN EEN FLANEUR' door Gustaaf VANDER BIEST



Zonder de coronacrisis was 
Galerie/Estaminet 'IN DEN BOUW'
(Zomerstraat 85 - Kalken)


 vorige zondag 
de ontmoetingsplek geweest voor de vernissage van 

'NOTITIES VAN EEN FLANEUR'
een tentoonstelling met 
collages, aquarellen, schilderijen, assemblages

door
Gustaaf VANDER BIEST



Het heeft niet mogen zijn.
Bijgevolg verplaatsen we de geplande tentoonstelling naar de virtuele wereld @home en mag ik het in deze blog ook eens over mijn eigen werk hebben.

*

De flaneur begeeft zich 'doelloos’ in de coulissen van de stad, de eigen  gedachten of de fantasie. De flaneur beweegt zich traag langs de achterkant van het decor, gaat niet voor de grote historische mo(nu)menten, maar voor het kleine gebaar, het ogenblik dat voor de meeste anderen onopgemerkt blijft.

De flaneur zoekt niet, maar ontdekt.


"FLANEREN is zonder twijfel wat ik al jaren (zo niet een heel leven) doe, ontdekkend en zonodig beschrijvend in woord en beeld. 

Als Art Spotter bespreek ik sinds oktober 2007 het werk van andere kunstenaars in waterschoenen.blogspot.com

Als beeldend kunstenaar Gustaaf Vander Biest ben ik sinds de jaren ’70 aan het werk. 

Mijn omzwervingen als FLANEUR brengen me langs schijnbaar onooglijke ‘plaatsen’ of details uit de architecturale omgeving, van mijn woonplaats Aalst over Tenerife, Venetië, Lissabon,...

Als artistiek archeoloog noteer ik die scènes in kleine aquarellen (10x15) of schilderijen (18x24). Door sterk in te zoomen op mijn onderwerpen laveer ik tussen nauwgezette realistische en abstracte weergave.



Message on a wall in Venice, aquarel


Message on a window, acryl op doek




Maar flaneren doe je niet noodzakelijk alleen maar in de echte wereld. Het kan ook in gedachten of bij het doorbladeren van boeken, tijdschriften, foto's,...


De collages flirten met de avonturen of relaties van mensen doorheen de tijd, de geschiedenis, heden versus verleden, taal en literatuur versus beeld,…


Attenzione, collage


Assemblages combineren diverse voorwerpen en technieken in ‘speelse’ voorstellingen."

Want 'spelen' is zonder enige twijfel een ernstige activiteit. 



Test tube ladies, mixed media


DE KOMENDE DAGEN EN WEKEN NEMEN WE U REGELMATIG MEE NAAR TALRIJKE WERKEN UIT WAT EEN TENTOONSTELLING 'IN DEN BOUW' HAD MOETEN ZIJN... NU ONLINE VANUIT HET ATELIER.

We tonen u achtereenvolgens aquarellen en schilderijen (17/5), collages (20/5), assemblages (23/5) en edities (26/5).

U BENT VAN HARTE WELKOM.

WATERSCHOENEN is 7/7 en 24/24 OPEN.


Toch liever een en ander 'in het echt' zien? 
Zodra het mogelijk is...

Afspreken via onderstaande link:
https://artspotterstudio.wordpress.com/contact/

of via onze andere kanalen op FB of Instagram 
(zie MIJN ANDERE SITES in de rechterkolom van WATERSCHOENEN)



© Art Spotter / Waterschoenen


Geen opmerkingen: