Zoeken in deze blog

maandag 2 november 2020

ADRIAN GHENIE ( en Peter Rogiers) bij Tim Van Laere Gallery (Antwerpen)

 

ADRIAN GHENIE 
&

(TVLG_Yard: PETER ROGIERS)



15 OCTOBER - 28 NOVEMBER 2020
verlengd tot 15 januari 2021
@ Tim van Laere Gallery
Jos Smolderenstraat 50
 2000 Antwerpen



Tim Van Laere Gallery presenteert haar vijfde solotentoonstelling van Adrian Ghenie. In deze tentoonstelling toont Ghenie negen nieuwe schilderijen en drie nieuwe houtskooltekeningen. 

Adrian Ghenie is geboren in 1977 in de Roemeense stad Baia Mare. Hij studeerde af van de Kunst en Design Universiteit van Cluj-Napoca en leeft en werkt nu zowel in Berlijn als Cluj. In 2015 werd hij geselecteerd om Roemenië te vertegenwoordigen op de 56ste Biennale van Venetië. Zijn werk maakt deel uit van belangrijke publieke collecties wereldwijd, waaronder: De Hermitage, St.-Petersburg; Museum van Hedendaagse Kunst (M HKA), Antwerpen; S.M.A.K., Gent; Tate Modern, Londen; Centre Pompidou, Parijs; Metropolitan Museum, New York; The Hammer Museum, Los Angeles; Long Museum, Shanghai; SFMOMA; en het Museum of Contemporary Art, Los Angeles.

***

OP 9 december 2010 in het S.M.A.K. en op 3 februari 2011 bij Tim Van Laere.
Op 3 februari 2014 vingen we nog een glimp van zijn werk op in Maison Particulière (Brussel) en op 12 juli 2015 namen we U mee naar de Biënnale van Venetië, waar hij in het Roemeense paviljoen (Giardini) zijn land vertegenwoordigde.

Op 20 oktober 2020 vernoemde ik de huidige presentatie als één van de tentoonstellingen die ik graag in 't echt zou zien. In deze coronatijden dringen zich evenwel enige restricties op. Maar kijk, dank zij Tim van Laere Gallery kunnen we  nu ook een online wandeling door de tentoonstelling maken...





ADRIAN GHENIE 
Untitled (After Henri Rousseau), 2020 
oil on canvas 270 x 300 cm
Courtesy Tim van Laere Gallery


Het werk van Adrian Ghenie kenmerkt zich door een ongeziene rijkdom aan picturale fragmenten met een vloeiende en hallucinerende ruimtelijke ordening die leidt naar een collageachtige samenkomst van verschillende picturale motieven, een hedonistische sensualiteit en een vernieuwende, radicale en eclectische interpretatie van de meest uiteenlopende onderwerpen. Ghenie’s diepgaande kennis van onze geschiedenis in al haar verschillende facetten maakt zich zichtbaar in de verschillende motieven: gaande van obscure verhalen uit de geschiedenis, mystieke verhalen rond profane figuren tot de mythologisering van zijn eigen figuur. Zo combineert hij aspecten uit de geschiedenis van Nazi-Duitsland met Griekse mythologie in Medusa, 2020, verweeft hij zijn eigen figuur met een kunsthistorische lading in Self-Portrait with Picassoesque Background, 2020 en herinterpreteert hij het werk van Henri Rousseau in Untitled (After Henri Rousseau), 2020. Door verschillende historische en artistieke verhalen te onderzoeken en tegelijk te ondermijnen in zijn werk, haalt Ghenie gevoelens van kwetsbaarheid, frustratie of verlangen naar de voorgrond en daagt hij ons collectief geheugen uit om ook na te denken over het menselijke aspect achter deze verhalen.


Zaalzicht Adrian Ghenie @ Tim van Laere


Adrian Ghenie combineert verschillende aspecten van de historische schilderstechnieken. Zo vertoont hij een meesterlijke beheersing van het barokke clair-obscur, maar ook van de expressieve omgang met verf die eigen is aan het abstract expressionisme. Die technische vaardigheden combineert hij met een diepgaande interesse naar de activatie van symbolische betekenissen achter bepaalde beelden. Een conceptueel component die zowel van belang was voor de Dada-beweging, als de Vlaamse primitieven en Vlaamse barokmeesters. Ghenie’s interesse in de Vlaamse geschiedenis van de schilderkunst laat verschillende sporen na in zijn werk waarbij er verschillende referenties worden gemaakt naar Pieter Breughel De Oude, Jan Van Eyck, Peter Paul Rubens, Paul De Vos en Frans Snyders. Zo haalde hij ook inspiratie bij de jachttaferelen van Vlaamse barokschilders voor Park Scene, 2020 en The Hunter 3, 2020. Ghenie heeft dan ook een grote affiniteit met Antwerpen en noemt haar “the battleground of painting”. 


(Tekst: Tim Van Laere Gallery & Art Spotter)


Art Spotter / Waterschoenen


Geen opmerkingen: