Zoeken in deze blog

woensdag 18 november 2020

TATJANA GERHARD met een editie bij de Vrienden van het S.M.A.K.


Op 19 maart 2020 namen we u in WATERSCHOENEN mee naar het Raveelmuseum voor de tentoonstelling met muurschilderingen van verschillende kunstenaars, waaronder Tatjana GERHARD

Die vernissage was doorgegaan op zondag 8 maart en nog geen week later gingen we voor het eerst in lockdown.

NU presenteert Tatjana GERHARD bij de Vrienden van het S.M.A.K. onderstaande editie.

Gerhard, Tatjana | V.W.P., 2020 
24 x 32cm, inkjetprint op Hahnemuhle Fine Art Museum Etching 350g
15 + 2 a.p.
Prijs: 225 euro | 175 euro (leden)
Reserveer uw exemplaar: info@vriendensmak.be.



In de schilderijen van Tatjana Gerhard (°1974 Zürich) staat de menselijke figuur centraal. Haar werk is bevreemdend en herkenbaar tegelijk. Het trekt aan en stoot af. De kunstenaar is niet geïnteresseerd in de perfecte, aangename buitenkant maar in wat eronder schuilgaat. Wat gaat er om in ons hoofd? En waarom gedragen we ons anders naargelang de context? Olieverf is voor Gerhard het perfecte materiaal om met deze vragen aan de slag te gaan. Haar werk ontstaat heel organisch, zonder dat ze goed weet waar het naartoe zal leiden. Soms zijn haar schilderijen speels en vol plezier, soms hebben ze eerder het karakter van een nachtmerrie.

Deze editie is gebaseerd op een originele aquareltekening. Tatjana's aquareltekening werd hoogtechnologisch ingescand en geprint op Hahnemuhle papier, op een oplage van 17 exemplaren.

De voorbije jaren heeft het medium 'aquarel' een grotere autonomie gekregen in het atelier van de kunstenaar.


De kunstenaar woont en werkt in Gent en heeft een paar werken in de S.M.A.K. collectie, zoals 'Ohne Titel’. 




2018 olieverf op doek h. 100cm x b. 81cm 2019 schenking

Het werk balanceert tussen figuratie en abstractie. De achtergrond van dit schilderij is lastig te omschrijven. Op de voorgrond kan je een gezicht herkennen, maar het valt bijna uit elkaar. Gerhard laat de natuurlijke samenhang van de verschillende lichaamsonderdelen los, om ze vervolgens samen te voegen tot een dynamisch, ietwat chaotisch geheel. Ze is geïnteresseerd in de manier waarop we beelden lezen. Wat hebben we nodig om bv. een neus als neus te herkennen? Gerhard beschouwt de menselijke figuur als vergankelijk materiaal dat vele vormen kan aannemen. De kunstenaar is niet op zoek naar een makkelijke verklaring of naar harmonie. Ze voegt bewust expliciet storende elementen toe om net spanning in haar beelden te brengen. Ze brengt ons graag in verwarring. Gerhard schildert de twijfelende mens, inclusief zijn onrust en angsten, in wilde, expressieve olieverflagen. 



Art Spotter / Waterschoenen





Geen opmerkingen: