Zoeken in deze blog

woensdag 15 september 2021

Jacques CHARLIER met 'HYBRID PAINTINGS' in Gallery Sofie VAN DEN BUSSCHE (Brussel)

 

In maart van dit jaar bezochten we Gallery Sofie Van den Bussche nog in de Rivoli Building voor een tentoonstelling van Yves Velter  (Waterschoenen 24 maart 2021).

Intussen is ze, in haar zoektocht naar een grotere ruimte, geland in de Barthélemylaan 22 (1000 Brussel) langs het kanaal en met de Dansaertstraat net om de hoek.


Gallery Sofie Van den Bussche
Barthélemylaan 22
1000 BRUSSEL

Als kind groeide ze op in een wereld van beeldende kunsten. Aan de hand van haar vader (Willy Van den Bussche) maakte ze (soms nog onbewust) kennis met kunstenaars die ze pas later zelf zou ontdekken en waarderen.

Dat ze voor de eerste tentoonstelling in haar nieuwe ruimte Jacques CHARLIER uitnodigde, is dan ook geen toeval.

Op haar website formuleert ze haar uitgangspunten als volgt:

"Gallery Sofie Van den Bussche is een galerie voor Belgische en internationale hedendaagse kunst in Brussel die zich volledig toelegt op het promoten van zowel opkomende als gerenommeerde kunstenaars die mij nauw aan het hart liggen.
Elke tentoonstelling is verschillend en toont een ander perspectief op onze hedendaagse kunst. Van abstract tot figuratief, van schilderkunst tot beeldhouwkunst."

Met de komst van Jacques CHARLIER kan ze dat laatste allemaal tegelijk realiseren.


Jacques Charlier, Curvilinear painting with fly, 2019,

Acrylics on canvas, 80x100 cm



Jacques CHARLIER (Luik, °1939) woont en werkt nog steeds in zijn geboortestad en is al sinds het begin van de jaren '60 actief als beeldend kunstenaar. Al die tijd is hij een buitenbeentje gebleven. Hij schildert maar maakte ook talloze uitstapjes in andere disciplines als muziek, film,... alles vanuit zijn autodidactische achtergrond.

De laatste twee jaar heeft hij zich sterk geconcentreerd op het schilderen en het resultaat toont hij nu onder de titel 'HYBRID PAINTINGS’. Maar er komt ook vroeger werk aan bod. Straks scrollen we even door de werken.

Maar eerst probeer ik het fenomeen Jacques Charlier wat beter te belichten.

In het jaar 2000 schreef ik het volgende portret (7 jaar vóór 'WATERSCHOENEN' van start ging), in de marge van een tocht langs circa 50 Belgische musea en stichtingen, waarbij ik ook Jacques Charlier in verschillende collecties ontdekte.


CHARLIER Jacques (°1939)

"Jacques Charlier is de Luikse duizendpoot van de Belgische kunst. Met een gedegen kunsthistorische kennis, een absolute zin voor ironie en zonder enige schrik om heilige huisjes te slopen, baant hij zich sinds de jaren '60 een weg door de kunstwereld. Geen enkel medium is hem vreemd: schilderijen, foto's, performances, muziek,...

Telkens levert hij met zijn werken commentaar op de kunstwereld met zijn 'iconen' en ongerijmdheden. De geest van Marcel Broodthaers is hem ongetwijfeld niet vreemd.
Maar, meer nog dan Broodthaers beschikt hij over technische-artistieke kennis om zijn ideeën kracht bij te zetten. Hij kan een kubistisch schilderij maken of werken in de trant van Magritte of Schwitters. Hij kan met verve de rol spelen van meester-vervalser, maar vertelt er dan wel meteen bij dat het vervalsingen zijn.
Zo stelde hij ooit tentoon in de voormalige Beaux-Arts galerie van Marie-Puck Broodthaers (dochter van...) met een reeks assemblages van zogenaamd verschillende kunstenaars in de trant van Schwitters.
Zijn eerste stappen in de galeriewereld zette hij trouwens via zijn 'compagnon de route' Marcel Broodthaers.

Eén van zijn projecten draaide rond de figuur van Noël Godin, de 'taartengooier' die ondermeer Bill Gates bij een bezoek aan België de volle laag bezorgde. Dat is Charlier ten voeten uit. Onder de titel 'The most wanted man' brengt hij een hommage aan deze rebel en geeft meteen een knipoog naar de 'Thirteen most wanted men' van Andy Warhol en de relatie tussen kunst en commercie.

Maar met Charlier weet je toch nooit, want "Niets is minder zeker dan het onzekere".


Art Spotter, 2000

(Kunst van 1850 tot heden in Belgische Musea, 
een wandeling door 47 collecties)



Jacques Charlier

Twintig jaar later is Jacques Charlier nog steeds 'alive and kicking'.

Hij kent de kunstgeschiedenis en kan die perfect toepassen, maar blijft nog steeds kunst en maatschappij in vraag stellen.

In de huidige tentoonstelling pakt hij onder de uitgebreide titel 'HYBRIDE SCHILDERIJEN, BINAIRE HANDELINGEN, MET VLIEG, TRANS-KUBISTISCHE BEELDEN EN ANDERE...' uit met een collectie die een volle eeuw kunstrichtingen combineert met een flinke dosis humor en een meer dan behoorlijk historisch besef.

Jacques Charlier weigert nog steeds pertinent zicht te laten opsluiten in een bepaald stramien of beeldende formule.


Jacques Charlier, Fractale courbe, 2018,

Acrylic on canvas, 40x45 cm



Laten we toch nog even een paar tipjes van de sluier oplichten zodat U straks klaar bent om één en ander zelf te gaan ontdekken.

Zoals reeds vermeld dateren de meeste werken uit 2020 en 2021. Maar ook uit de voorbij 20 jaar werden werken geselecteerd. Meteen vooraan rechts staat een 'kubistische' sculptuur uit 2001 die rechtstreeks inspeelt op de actualiteit van toen en nu: 11 september. Vlakbij hangt het wonderlijk blauwe 'Fractale Courbe' (2018).
Met 'Modes en cours'' (2021) transponeert hij het kubisme van ruim 100 jaar geleden naar hedendaagse thema's.


Jacques Charlier, Modes en cours, 2021,

Acrylic on canvas, 100x120 cm



Net zo goed laat hij 'met verve' het expressionisme de revue passeren, al gaat dat ook hier niet zonder Charlier-twist: 'Peinture inexpressioniste'.

Enig Belgische surrealisme is hem uiteraard ook al niet vreemd. Neem nu de leeuw in de dubbele kooi ('Separatisme', 2004) of zijn schilderij 'Atomic Beach' (2007).

En ook nog dit: hier en daar zie je een vlieg op een schilderij opduiken, een detail dat de aandacht opeist en meteen de hele context beïnvloedt. Neem nu het schilderij 'Abstraite à la mouche' (2020) vooraan links in de galerie.

En er is natuurlijk meer, veel meer...

Maar ga toch vooral zelf kijken, want het werk van Charlier geeft zich pas echt in de directe confrontatie bloot.



Jacques Charlier, Inexpressionniste, 2020, Acrylic on canvas, 90x70 xm

Jacques Charlier, Inexpression, 2020, Acrylic on canvas, 55X65 cm



Tot en met zondag 24 oktober 2021

donderdag, vrijdag, zaterdag: 14 - 18 uur


Gallery Sofie Van den Bussche
Barthélemylaan 22
1000 BRUSSEL



© Art Spotter / Waterschoenen




Geen opmerkingen: