GALERIE EL
Drieselken 40
9473 WELLE
ERIC DE SMET
SE FRAYER UN CHEMIN
05.09 — 26.09.2021
zaterdag & zondag
15 tot 18 uur
of na afspraak:
Eric De Smet, Installatie 'Se frayer un chemin', 1990 - 2021,
hout, hardhout, staal,acrylic one
Met 'Waterschoenen' volgen we Eric DE SMET (°1947) al sinds 2008 in 'zijn zoektocht naar het ware geluk als mens en kunstenaar'.
Zijn uitgangspunten Noodzaak, Toeval en Verlangen werden in 2014 gebundeld in het gelijknamige boek. Het draagt zijn hele levensfilosofie.
In talrijke artikels probeerden we doorheen de jaren zijn visie te benaderen en te ontrafelen. (Noteer 'Eric De Smet' in de zoekbalk van Waterschoenen voor een overzicht.)
Poëtische en beeldende taal vormen bij de kunstenaar één geheel.
Inkjet - Hahnemuehle
ingekaderd - artglass
54 x 39 cm
Voor deze tentoonstelling, waarin hij zich nog steeds een weg baant door het leven, gekapseld in het parcours van de voorbije twintig jaar, laten we hem graag zelf aan het woord:
"Doorheen het structureren van de natuur belandt Piet Mondriaan uiteindelijk in de absoluut ideële abstractie. Vanaf dat moment maakt hij composities met geometrische vormen zonder enige verwijzing naar de natuur. Zijn werkwijze wordt een zichzelf genererend ideël systeem. In wezen is het dit soort proces dat door Husserl beschreven wordt in 'Over de Oorsprong van de Meetkunde'. Het meten maakt zich in Egypte los van zijn concrete functie - het opnieuw vastleggen van de grenzen van de rijstvelden - om een abstract systeem te worden. Voor Husserl is deze losmaking uit de concrete realisteit de oorzaak van de crisis waarin het Europese denken is beland. Husserl constateert een vervreemding van ons denken, het heeft nog slechts een instrumenterende functie. Dat het westers wetenschappelijk-economisch denken in crisis verkeert valt in tijden van klimaatopwarming moeilijk te loochenen. Deze analytisch rationele benadering van de realiteit is ontstaan bij Descartes.
Descartes was er van overtuigd dat dank zij de analytische methode alles rationeel te verklaren is. Daardoor wordt de mens op zich een te bestuderen object. Tot ontzetting van de radicaal rationalisten blijft er toch nog altijd een moeilijk te analyseren subject, een weerstand biedende rest waar de ratio geen vat op krijgt. De mens heeft ziel. Dat de mens een verlangend wezen is, zich bewust van zijn sterfelijkheid en de absurditeit van deze conditie blijft moeilijk rationeel te verklaren, laat staan te bemeesteren.
Maar ook op het vlak van de taal is deze problematiek niet ver weg. Mallermé maakte reeds onderscheid tussen een voor de gewone communicatie te hanteren taal en de poëtische taal, een taal die in staat is doorheen haar kieren en spleten de onzegbaarheid te pareren. Een gedicht schrijven -net als eender welke tekst- is een praktijk. Een proces waarbij de schrijver bij zichzelf inhouden naar boven haalt die anders onbewust of zijn minst sluimerend waren gebleven.
Ook de beeldende kunst heeft dat vermogen. In mijn beeldende praktijk genereer ik beelden die mij toegang verschaffen tot mijn eigen wereld -ik ga tekenend in communicatie met mezelf- maar doorheen die concrete beelden komt er ook een communicatie met de ander op gang."
Eric De Smet
Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten