Zaterdag 20 september 2008: opening van een dubbeltentoonstelling bij Netwerk.
Tot het laatste moment hebben kunstenaars en medewerkers met 'de laatste loodjes' gewerkt. De sfeer is nu heerlijk ontspannen.
In afwachting van een rondleiding straks kan iedereen zelf op verkenning gaan. De zaalteksten en plannetjes die hier en daar beschikbaar zijn, tonen je de weg en schetsen de belevingswereld van de kunstenaars.
Opvallend veel jonge gezinnen met kleine kinderen zie je hier verschijnen. Tafels in de cafetaria worden omgebouwd tot speelveld voor playmobil en aanverwanten. Andere tafels gaan één voor één de straat op. Dit is kunst, de kunst van het leven.
Belgium is not a road? O jawel, en nog wel eentje waar de zon schijnt en die bovendien verkeersvrij is...
De tentoonstelling van Neal BEGGS (°1959, Larne / Noord-Ierland) begint van zodra je de gang naar de grote galerie binnekomt. De geluiden die je hoort zijn de opname van de inslagen waarmee hij de muren van de grote galerie rondom beklommen heeft (Beggs als artistieke bergbeklimmer of een klimmende artiest?).
Straks zie je in die grote galerie het resultaat van die hamerinslagen hoog op de muur en die van de voethaken dichter bij de vloer.
Eens die weg afgelegd, kon de verdere artistieke invulling beginnen.
"Belgium is a nation, not a road", zei koning Albert I in 1914 toen de Duitsers ons land als doorgang gebruikten om Frankrijk aan te vallen. Dat het Belgische leger in recordtempo achter de Ijzer teruggedreven werd, is een ander deel van het verhaal.
Albert I was ook de man die als klimmer in 1934 van de rots in Marche-les-Dames naar beneden donderde.
In de uitwerking van de installatie worden de Belgische links duidelijk gelegd: de Belgische kleuren overheersen de ruimte, er wordt gespeeld met de vorm van het land als geheel en in verdeelde vorm. Je gaat onvermijdelijke associaties maken met het huidige politieke klimaat.
Op de tweede verdieping voelt U zich alvast een echte bergbeklimmer wanneer U oog in oog staat met de schuilhut die Beggs hier nagebouwd heeft. Hier wordt verwezen naar 'Le Mont Analogue', een roman van de Franse surrealist René Daumal, waarin een link gelegd wordt tussen kunst en bergbeklimmen.
Vanaf hier stappen we in een andere wereld...
Tussen al dat auditief, picturaal en driedimensionaal geweld dreigt het werk van een stille, ingetogen schilder als Xavier MARTIN totaal verloren te gaan.
Toch houdt Martin stand, mede door de opbouw van de tentoonstelling, waarin de overgang tussen de twee kunstenaars op een uiterst subtiele manier gerealiseerd wordt (zie 2de verdieping: werk nr. 6 van Martin naast werk nr. 26 van Beggs).
Vanaf hier kan Martin zijn eigen ruimtes 'inkleuren', hoewel dat dan grotendeels gebeurt met witte verf, eventueel doorspekt met sporen van kleur.
Xavier Martin werd, toen hij 2 jaar was, geadopteerd door een Belgische familie (als Do Young Il werd hij in Seoul geboren). Zijn artistiek werk is één grote zoektocht naar zichzelf in een beeldtaal die zijn weg zoekt tussen oosterse en westerse elementen.
Op het dak van Netwerk vormen deze gigantische letters: 'BELGIUM IS NOT A ROAD', maar om dat te lezen moet je vanuit de stad gaan kijken. 's Avonds is deze tekst verlicht.
Nog tot 8 november 2008
bij
NETWERK
Houtkaai z/n
9300 AALST
Woensdag tot zaterdag: 14 tot 18 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten