Prof. Dr. Willem Elias
Luc De Blok
In het kader van de twintigste verjaardag van Cultuurcentrum De Werf in Aalst werd vorige zaterdag de tentoonstelling 'Luc De Blok 1988-2008' geopend.
Luc De Blok (°1949, Aalst) ontwierp in 1988 voor de opening van het Cultuurcentrum het kunstwerk 'Open Boek' dat op de hoek van het gebouw staat en onlangs ingrijpend vernieuwd werd met inachtname van de oorspronkelijke bedoeling. De inhuldiging volgt overigens op 20 september.
Nu zie je dus in de (ook al vernieuwde) tentoonstellingszaal van De Werf een (beperkte) overzichtstentoonstelling van 20 jaar Luc De Blok.
Schepen van Nieuwenborgh zorgde voor de enthousiaste verwelkoming.
Prof. Dr. Willem Elias gaf enige duiding omtrent de kunstenaar en zijn werk.
Een mooie folder-fotocatalogus geeft een schitterend overzicht van de evolutie en verscheidenheid in het werk van deze kunstenaar.
Ook uit deze tentoonstelling blijkt dat Luc De Blok zich niet zomaar op één manier laat vastpinnen. Hij toont zich als schilder, beeldhouwer, tekenaar, antropoloog, sporenzoeker, ambachtsman,... . Hij kiest niet meteen voor de klassieke materialen van het artistieke 'métier', maar zoekt het veeleer in het onverwachte.
Niet helemaal tevreden met de schilderkunst, begaf hij zich al snel op het conceptuele pad.
Reeds vroeg zocht hij als kunstenaar naar 'sporen' die in zijn werk een eigen weg creëerden, soms grafisch en soms wroetend in de materie waarmee hij schilderde.
Milieu en natuur waren ook al vroeg een constante in zijn werk. Reeds in 1981 toonde hij op de Biënnale voor Beeldhouwkunst in het Antwerpse Middelheim-park-museum zijn 'Fossielen in wording': een lange rij auto's die in de bodem verzonken leken
Luc De Blok
In het kader van de twintigste verjaardag van Cultuurcentrum De Werf in Aalst werd vorige zaterdag de tentoonstelling 'Luc De Blok 1988-2008' geopend.
Luc De Blok (°1949, Aalst) ontwierp in 1988 voor de opening van het Cultuurcentrum het kunstwerk 'Open Boek' dat op de hoek van het gebouw staat en onlangs ingrijpend vernieuwd werd met inachtname van de oorspronkelijke bedoeling. De inhuldiging volgt overigens op 20 september.
Nu zie je dus in de (ook al vernieuwde) tentoonstellingszaal van De Werf een (beperkte) overzichtstentoonstelling van 20 jaar Luc De Blok.
Schepen van Nieuwenborgh zorgde voor de enthousiaste verwelkoming.
Prof. Dr. Willem Elias gaf enige duiding omtrent de kunstenaar en zijn werk.
Een mooie folder-fotocatalogus geeft een schitterend overzicht van de evolutie en verscheidenheid in het werk van deze kunstenaar.
Ook uit deze tentoonstelling blijkt dat Luc De Blok zich niet zomaar op één manier laat vastpinnen. Hij toont zich als schilder, beeldhouwer, tekenaar, antropoloog, sporenzoeker, ambachtsman,... . Hij kiest niet meteen voor de klassieke materialen van het artistieke 'métier', maar zoekt het veeleer in het onverwachte.
Niet helemaal tevreden met de schilderkunst, begaf hij zich al snel op het conceptuele pad.
Reeds vroeg zocht hij als kunstenaar naar 'sporen' die in zijn werk een eigen weg creëerden, soms grafisch en soms wroetend in de materie waarmee hij schilderde.
Milieu en natuur waren ook al vroeg een constante in zijn werk. Reeds in 1981 toonde hij op de Biënnale voor Beeldhouwkunst in het Antwerpse Middelheim-park-museum zijn 'Fossielen in wording': een lange rij auto's die in de bodem verzonken leken
(zie de fotocatalogus bij deze tentoonstelling).
Toen hij in de tweede helft van de jaren '80 het Afrikaanse continent ontdekte, kreeg zijn wereld, zijn artistiek vocabularium en instrumentarium een nieuwe dimensie.
In Afrika werd hij de 'betrokken antropoloog', die zich verdiept in de tekens van de andere cultuur en de grote verbondenheid met de natuur. De meelzakkken uit Togo werden dragers voor zijn schilderijen van tekens die hij ontleende aan de plaatselijke medicijnmannen. Deze tentoonstelling toont een indrukwekkende wand met deze schilderijen (zie foto op 'aalstdailyphoto': http://aalstdailyphoto.blogspot.com/2008/09/artistiek-weekend.html
Een andere Afrikaanse drager voor zijn werk is de 'orobugo', gemaakt uit de schors van de Matoeba-boom.
Voor zijn bronzen beelden ontdekte hij zowat 10 jaar geleden een heel eigen techniek, aanvankelijk door het aan elkaar lassen van de bronzen gietkanalen van andere beelden. Hiermee creëert hij organische vormen, meestal aangevuld met andere objecten (zoals ook toegepast in het 'Open Boek').
Voor wie het werk van Luc De Blok niet kent is dit overzicht een schitterende kennismaking. Wie er reeds langer mee vertrouwd is, staat ook heel wat 'aha-erlebnis' te wachten.
Nog tot 25 september te bezoeken:
maandag tot vrijdag van 10 tot 18 uur
zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur
Toen hij in de tweede helft van de jaren '80 het Afrikaanse continent ontdekte, kreeg zijn wereld, zijn artistiek vocabularium en instrumentarium een nieuwe dimensie.
In Afrika werd hij de 'betrokken antropoloog', die zich verdiept in de tekens van de andere cultuur en de grote verbondenheid met de natuur. De meelzakkken uit Togo werden dragers voor zijn schilderijen van tekens die hij ontleende aan de plaatselijke medicijnmannen. Deze tentoonstelling toont een indrukwekkende wand met deze schilderijen (zie foto op 'aalstdailyphoto': http://aalstdailyphoto.blogspot.com/2008/09/artistiek-weekend.html
Een andere Afrikaanse drager voor zijn werk is de 'orobugo', gemaakt uit de schors van de Matoeba-boom.
Voor zijn bronzen beelden ontdekte hij zowat 10 jaar geleden een heel eigen techniek, aanvankelijk door het aan elkaar lassen van de bronzen gietkanalen van andere beelden. Hiermee creëert hij organische vormen, meestal aangevuld met andere objecten (zoals ook toegepast in het 'Open Boek').
Voor wie het werk van Luc De Blok niet kent is dit overzicht een schitterende kennismaking. Wie er reeds langer mee vertrouwd is, staat ook heel wat 'aha-erlebnis' te wachten.
Nog tot 25 september te bezoeken:
maandag tot vrijdag van 10 tot 18 uur
zaterdag en zondag van 14 tot 17 uur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten