In de herfst van 2008 liep in het MUHKA in Antwerpen 'De orde der dingen', een tentoonstelling met werk van 26 kunstenaars die allen bezig zijn met een zekere classificatie van beeldmateriaal of het onderzoek van de relatie tussen woord en beeld.
In die tentoonstelling zou het werk van Ria VERHAEGHE (°1950) in geen geval misstaan hebben.
Waar in het MUHKA de digitale beeldbank van de Canadese kunstenaar Roy ARDEN het uitgangspunt vormde, gebruikt Ria Verhaeghe voor haar artistiek discours een zelf samengesteld beeldarchief, opgebouwd volgens een totaal eigen indelingssysteem.
Sinds jaren verzamelt en catalogeert ze beeldmateriaal uit kranten en tijdschriften, rekening houdend met een aantal thema's, onderwerpen, doelstellingen,... . Via haar systeem bouwt ze (beperkende) regels in: ze verzamelt niet zomaar om het even wat!
Maar is het niet precies in de beperking dat de meester zich toont? ("In der Beschränkung zeigt sich der Meister", wist Goethe al)
Ria Verhaeghe verzamelt met voorbedachten rade. Nadien licht ze verschillende beelden uit haar archief om ze, in combinatie met andere foto's, tekeningen, prints, draden (als letterlijk of getekend verbindingsmateriaal) een autonoom karakter als kunstwerk te geven.
In galerie c. de vos toont ze op de bovenverdieping een klein deel van haar 'papieren' archief (de zogenaamde BUNDELS) en kan je ook 'surfen' door haar digitale beeldverzameling, uiteindelijk de kern en de bron van haar artistiek werk.
De kamers op het gelijkvloers bieden plaats aan het tastbare, autonome werk. Helemaal vooraan vind je bijvoorbeeld een serie schitterende collages-tekeningen (met echte of getekende draden die verbanden leggen tussen de verschillende onderdelen).
De tuinkamer biedt dan weer plaats voor de 'glenden' of toevallige dubbelbeelden die er als zwarte prints op transparanten tussen glasplaten gepresenteerd worden. (In de lichtbak vind je ook enkele gekleurde exemplaren)
Het is aan de toeschouwer om de beeldverbanden te ontdekken of zelf toe te kennen, want uiteindelijk is ook dit werk geen exacte wetenschap en kan de kijker hoe dan ook voor een eigen interpretatie zorgen
De kamers op het gelijkvloers bieden plaats aan het tastbare, autonome werk. Helemaal vooraan vind je bijvoorbeeld een serie schitterende collages-tekeningen (met echte of getekende draden die verbanden leggen tussen de verschillende onderdelen).
De tuinkamer biedt dan weer plaats voor de 'glenden' of toevallige dubbelbeelden die er als zwarte prints op transparanten tussen glasplaten gepresenteerd worden. (In de lichtbak vind je ook enkele gekleurde exemplaren)
Het is aan de toeschouwer om de beeldverbanden te ontdekken of zelf toe te kennen, want uiteindelijk is ook dit werk geen exacte wetenschap en kan de kijker hoe dan ook voor een eigen interpretatie zorgen
De tentoonstelling loopt tot 11 april 2009
in
galerie c. de vos
Oude Gentbaan 295-297
9300 AALST
vr-za: 14 - 18 uur
zo: 10.30 - 13.30 uur
INFO GALERIE
Geen opmerkingen:
Een reactie posten