Karel DE MEESTER (°1955) was één van de eersten die in Galerie De Ziener tentoonstelden. Vanaf 1986 dook hij regelmatig op voor soloshows en was hij vertegenwoordigd in groepstentoonstellingen in de galerie of bij 'Van Stof tot Asse'. Tijdens de meest recente editie van die laatste was hij overigens 'monumentaal' aanwezig met zijn zwarte zuil (Uma moederhuis) in de kapel van het klooster Walfergem. Uma is in de Indische mythologie de godin van de zelfopoffering en de liefde.
India en meditatie zijn basisbegrippen in het leven van Karel De Meester. Sinds jaar en dag is India zijn geestelijke en gedurende grote delen van het jaar ook werkelijke thuis. Karel De Meester (what's in a name) is niet zomaar een meerwaardezoeker, die in India de in onze westerse wereld grotendeels verloren gegane waarden wil terugvinden. Hij is een (levens-) kunstenaar 'pur sang'.
Zijn artistieke discours is de uitdrukking van zijn geestelijke instelling. Als mens staat hij met twee voeten in de wereld, maar tegelijk is hij zich intens bewust van de immense kosmos. De drang naar het 'hogere' en de versmelting met het 'alledaagse' vertalen zich bij hem het duidelijkst in het kruis met gelijke benen. Daarin houden transcendentie en alledaagsheid elkaar perfect in evenwicht.
(c) Karel De Meester
Maar het menselijke levenspatroon verloopt niet steeds in die perfecte harmonie. Onzekerheid en chaos dringen zich op, ook in de tekeningen van Karel De Meester. Met zwarte verf, inkt, teer, vernis,... creëert hij hier op papier toch een zeer gestructureerd beeld. Door het consequent toepassen van het vierkant als drager voor zijn werken, wordt de chaos ingekapseld en de kruisstructuur extra benadrukt.
Het afbakenen en indelen van de ruimte in twee of meer dimensies is voor Karel De Meester wellicht DE essentie.
In de bespreking van zijn tentoonstelling bij 'Strictly Rabbit' in oktober 2010 probeerde ik die (toen meer-dimensionale) benadering te verduidelijken. Net zoals bij het 'Uma moederhuis' creëerde hij een ruimte binnen de ruimte, met een dialoog tussen beide tot gevolg.
(c) Karel De Meester
De titel 'A leap of faith' durf ik vertalen als 'een sprong (vol vertrouwen) in het ongewisse'. Anderen noemen het misschien 'geloven in' of 'aanvaarden van' een werkelijkheid die niet te bewijzen valt.
Tot 26 februari 2012
in Galerie De Ziener
Stationsstraat 55
1730 ASSE
vrijdag, zaterdag, zondag: van 15 - 18 uur
P.S.: Vorige jaar heeft Sofie Muller ons reeds dezelfde titel gepresenteerd. Bij haar sculptuur 'A leap of faith' (vlakbij het kasteel van Laarne) is dat het vertrouwen van de 'kinderlijke onschuld'..., maar zoals steeds bij Sofie Muller is er dat 'angeltje' of dat 'addertje onder het gras', waardoor vertrouwen toch steeds bestookt wordt door wantrouwen...
Niets menselijks is ons vreemd !
Geen opmerkingen:
Een reactie posten