Zoeken in deze blog

vrijdag 22 juli 2011

WATOU 2011: tussen taal en beeld, verzamelde verhalen # 3

Sinds 9 juli wordt het Westvlaamse grensdorp WATOU weer overspoeld door poëzie en beeldende kunst. Het 'Kunstenfestival Watou' is intussen aan zijn derde uitgave toe, maar ligt uiteraard in het verlengde van de 'Poëziezomers' die dichter Gwy Mandelynck er 28 jaar lang organiseerde.

De weergoden zijn Watou dit jaar nog niet zo heel gunstig gezind geweest, maar bij ons bezoek op vrijdag 15 juli was de zon toch onverdeeld van de partij. Dat is uiteraard een troef voor een tentoonstellingsparcours dat een wandeling van een paar kilometers inhoudt. Laat U echter niet afschrikken door een druppeltje regen, want WATOU 2011 is een bezoek meer dan waard.

Het kernwoord van deze editie is HERINNERING.

Watou als een poëtisch-beeldende verkeersdrempel...
(Foto: artspotter)

Het parcours start in het Douviehuis, op de hoek tegenover het dorpsplein en de kerk. Daar kan je terecht voor een toegangskaart, waarmee je op de openvolgende locaties ontvangen wordt door bijzonder vriendelijke en gemotiveerde  suppoosten (waarvoor de organisatie op zoek ging naar taalkundig-literair en artistiek geëngageerde studenten) die je ter plekke ook nog best een woordje uitleg kunnen verschaffen.

Op de achterkant van je toegangskaart staan alle locaties netjes in volgorde en op het dorpsplan aangegeven.


Natasja Lefevre: Hoop, 2010 (200 paar laarsjes in witte klei, binnenin mat geglazuurd)
(Foto: artspotter)

We trekken ons eerst vlakbij terug in het klooster (tijdelijk), waar we uiteraard met onze eigen 'Waterschoenen' in het achterhoofd meteen gegrepen worden door de installatie met tientallen witte keramieken laarsjes van Natasja LEFEVRE. Het contrast tussen het overweldigende wit van het werk en de kamer tegen het kerkhof op de achtergrond, benadrukt de ongelooflijke sterkte van dit werk.

Maar ook de samenwerking tussen Lies VAN GASSE en Peter THEUNYNCK in de beeldende poëziebundel 'Waterdicht' straalt een stevige kracht uit.

De getekende 'Desperate Stories' van Nedko SOLAKOV zijn in hun combinatie van bekoorlijke eenvoud, technische sterkte en zin voor humor in hoge mate aan ons besteed.

Renato Nicolodi: Monuments aux morts, 2011 (detail), Courtesy Ronmandos gallery
(Foto: artspotter)

We nemen U mee naar de kerk, waar we terecht komen in een soort 'uitvaart'. Op de plek waar bij begrafenissen meestal de begroeting plaatsvindt, is een donkere kamer gecreëerd, waarin de video- en geluidsinstallatie van de Thaise Araya RASDJARMREARNSOOK in verschillende simultane scènes rond leven en dood als inspiratie diende voor de architecturale sculpturen van Renato NICOLODI. (Deze sculpturen roepen bij ons een link met het werk van Denis Pondruel op.)
Het geheel zorgt hier voor een indrukwekkende ervaring.

Herinnering aan het 'Jaar van het dorp'...
(Foto: artspotter)

In het gemeentehuis wil men U onderdompelen in het begrip 'taalbad' met een geluidsinstallatie van Ann Veronica JANSSENS en dichter Bart JANSSEN op de eerste verdieping.
Beneden stelt Rozalie HIRS i.s.m. Harm VAN DEN DORPEL haar digitale dichtbundel 'Geluksbrenger' voor.

*
Om de hoek is het kleine huisje 'De rode hoed' het uitgelezen terrein voor de samenwerking tussen Tamara VAN SAN en dichter Erik SPINOY.


Tamara Van San: Ketchup Overdrive, 2011
(Foto: artspotter)

Met haar ingrijpende sculpturale installatie 'Ketchup Overdrive' is Tamara VAN SAN niet aan haar proefstuk toe, al lijkt ze hier meer dan ooit de ruimte in te nemen en natuurlijke grenzen te overschrijden of te doorboren. Haar ingreep doet me onvermijdelijk terugdenken aan het werk van Gordon Matta-Clark (1943-1978).
Bij Tamara Van San heb ik nooit het gevoel dat ik moet zoeken naar wat het nu eigenlijk voorstelt. Het is gewoon wat het is en dat is ruim voldoende.

Erik SPINOY zorgt in de duistere coulissen voor beeldend-poëtisch tegengewicht met zijn installatie 'Amfibisch'.

*
Nu wacht ons een wandeling tot net over de dorpsgrens voor een bezoek aan de Douviehoeve, waar in eerste instantie het literaire aspect van WATOU2011 in de verf gezet wordt.

Gerolf VAN DE PERRE brengt met 'Dichter in de massa' een deel van de (enige) roman van Rainer Maria Rilke in beeld.

Bijzonder indrukwekkend is de samenwerking tussen Hugo CLAUS en Albert PEPERMANS in de grote zaal.

Laat U in de duisternis even verleiden door Hans OP DE BEECK met zijn video 'Staging Silence', waarin hij een schijnbaar eenvoudig spel met decors speelt.

'Herinneringen' in de stal...
(Foto: artspotter)

In de kleine stalletjes achter de vijver wacht ons achtereenvolgens Ulrike HEYDENRICH met 'Through the Looking Glass' (waarmee we haar vorig jaar ook nog bij Galerie Van der Mieden in Antwerpen aan het werk zagen)
Haar buurman Michael DANS kaart met zijn gigantische vogelhuise ('Looping') de idee van multiculturaliteit en ontmoeting aan.
In het laatste stalletje vergast journaliste en 'leesbeest' Annelies BECK ons op 10 bijzondere fragmenten uit de wereldliteratuur, gaande van Paul Auster tot Lewis Caroll.


De tuintafel van Xavier Lust bij de vijver biedt U de kans om even uit te blazen...
(Foto: artspotter)

*
Van hieruit keren we terug richting dorpskern om dan via de Trappistenweg (what's in a name...?) naar het Blauwhuys te stappen.

Hier draait het in eerste instantie rond oorlog. 'War history' van Thomas GALLER is een enorme lijst van verwijzingen die je krijgt als je via Google het zoekwoord 'WAR' intikt.

In de open doorgang hangen twee schommels (Norbert ATTARD), waarvan de zittingen bestaan uit twee met de loop aan elkaar gelaste geweren, waardoor hun oorspronkelijke betekenis teniet gedaan wordt.

Interne oorlog, zelfonderzoek, verminking of kwetsbaarheid komt aan bod bij Yves VELTER, bij wie bovendien de muren oren gekregen hebben.

Elke Andreas Boon: Anna (Rags & Bandages), 2005
(c) Violetta

Kwetsbaarheid, zorgzaamheid en onschuld weet Elke Andreas BOON in haar foto's en installatie te leggen. Let straks vlakbij het huis ook op de grote boom met gaas rond de afgezaagde takken.

Met haar installatie 'Bloedverwanten' met de grote, rode bloemen op de zolder had Maria ROOSEN ons flink te pakken.

In het gebouwtje achteraan op de weide heeft Anno DIJKSTRA een onderkomen gevonden voor zijn prachtig geboetseerde (plasticine) figuurtjes, die ontleend zijn aan beelden uit het nieuws. Ze zijn hier allemaal bedekt met blauwe doeken en we worden als bezoeker vriendelijk aangemoedigd om ze te voorschijn te halen en aandachtig te bekijken.
Dit is een bijzonder indrukwekkende presentatie.

Pure poëzie krijg je hier even verder op de weide op de kleurige schommels of het witte luisterplatform.

Sara Bomans: 'Trio', 2008
in het parochiehuisje
(Foto: artspotter)

Terug naar het dorp houden we in de Blauwhuisstraat halt in het Parochiehuisje, dat volledig het terrein is van Sara BOMANS. In haar artistieke benadering van het (eigen) leven speelt ze een spel met taal en beeld, met passie en obsessie, met begrippen als 'echt' en 'vals', met gevoelens en afstandelijkheid, met realiteit en fictie, met heden en verleden,...
Haar middelen zijn van een ontstellende, maar ingenieuze eenvoud. Zij neemt de 'ruimte' in bezit, maar  laat ook 'ruimte' voor interpretatie. Ze creëert een oorverdovende beeldende stilte.

Het 'echte' leven naast de tuin van het voormalige rusthuis...
(Foto: artspotter)

Via het koertje achter het parochiehuisje komen we in de tuin van het voormalige rusthuis terecht.

Binnen stelt Hilde Teerlinck, directrice van FRAC Nord-Pas de Calais een selectie uit haar collectie voor. Met Joelle TUERLINCK, Dirk BRAECKMAN, David CLAERBOUT, Olivier BLANCKAERT en Berlinde DE BRUYCKERE zit daar een meer dan behoorlijke Belgische bijdrage in, maar bijvoorbeeld de foto's van de Finse Elina  BROTHERUS zijn heel bijzonder in deze presentatie.
De gedateerde ruimte is uiteraard een prachtig decor voor stevige confrontaties. Zo komen de sculptuur van Berlinde De Bruyckere en de fotoreeks 'Le miroir' van Elina Brotherus hier perfect tot leven.

De geest van het voormalige rusthuis...
(Foto: artspotter)

Nu rest ons enkel nog de kelder van de brouwerij waar Anno DIJKSTRA grote beelden toont volgens het principe van de kleintjes in het Blauwhuys. In de met plasticfolie ingedeelde ruimte staat ondermeer het Vietnamese napalmmeisje Kim Phuk. De kwetsbare, vrij duistere omgeving bezorgt de onderwerpen en figuren een extra gevoeligheid.

Op het dorpsplein wacht U nog de poëzieshop in het Douviehuis, tenzij een van de terrasjes U na deze lange wandeling meer aanspreekt.

De geest van Marcel Broodthaers in het voormalige rusthuis...
(Foto: artspotter)


De tentoonstelling loopt tot en met 11 september 2011

maandag en dinsdag gesloten
woensdag, donderdag, vrijdag: 14 - 19 uur
zaterdag, zondag: 11 - 19 uur

Onthaal en tickets in het Douviehuis
(Hoek Markt, Moenaardestraat en Douvieweg)

Meer info:


(c) artspotter voor 'Waterschoenen'


Voor wie de smaak helemaal te pakken heeft...
In Lo-Reninge loopt het project LO10, beeld en poëzie, met beeldend werk van Trees DE MITS, tot 30 september 2011.





Geen opmerkingen: