Galerie Van De Weghe pakt uit met een dubbeltentoonstelling van twee uiteenlopende oeuvres.
Dejan KALUDJEROVIC (° Belgrado, 1972, woont en werkt in Wenen) presenteert een onschuldig ogende kinderwereld, die echter vol angels blijkt te zitten, met andere woorden een regelrechte 'sprookjeswereld'.
Daartoe maakt hij in deze tentoonstelling een totaalinstallatie met elementen uit verschillende projecten van de afgelopen jaren. Het is zijn eerste passage in deze galerie.
Centraal in de tentoonstelling staat de installatie met de uit kartonnen dozen samengestelde 'Tin Man' uit 'The Wizard of Oz'. Aan zijn ene arm hangt een schommel, aan de andere een kartonnen scherm waar op de achterkant de video 'Keine Angst vor kleinen Tiere' geprojecteerd wordt. In die film spelen drie kinderen een scene na uit een reclameposter voor kinderkleding van begin jaren '80. De kinderen op de poster zijn gekleed als kat, konijn en hond en de jongen stopt een wortel in de mond van het zittende meisje. De onschuldige presentatie uit die tijd krijgt in het huidige tijdsbestek een totaal andere connotatie als gevolg van een gewijzigde symboliek.
Dejan KALUDJEROVIC (° Belgrado, 1972, woont en werkt in Wenen) presenteert een onschuldig ogende kinderwereld, die echter vol angels blijkt te zitten, met andere woorden een regelrechte 'sprookjeswereld'.
Daartoe maakt hij in deze tentoonstelling een totaalinstallatie met elementen uit verschillende projecten van de afgelopen jaren. Het is zijn eerste passage in deze galerie.
Centraal in de tentoonstelling staat de installatie met de uit kartonnen dozen samengestelde 'Tin Man' uit 'The Wizard of Oz'. Aan zijn ene arm hangt een schommel, aan de andere een kartonnen scherm waar op de achterkant de video 'Keine Angst vor kleinen Tiere' geprojecteerd wordt. In die film spelen drie kinderen een scene na uit een reclameposter voor kinderkleding van begin jaren '80. De kinderen op de poster zijn gekleed als kat, konijn en hond en de jongen stopt een wortel in de mond van het zittende meisje. De onschuldige presentatie uit die tijd krijgt in het huidige tijdsbestek een totaal andere connotatie als gevolg van een gewijzigde symboliek.
Dejan Kaludjerovic, Tin Man, 2013, cardboard boxes, inkjet prints
includes Keine Angst vor kleinen Tieren, video 1' 20" looped, 2004
Love and Rockets (from the series Can I change my career for a Little Fun?), 2007,
Acrylic and carbon paper on canvas, 200 x 160 cm (rechts achter)
Maar de zoektocht naar een verloren kinderlijke wereld start al meteen bij het binnenkomen. Getuigen zijn de twee iele tekeningen uit de serie 'Children's Playgrounds - The Monuments of a Void Childhood' (2010).
Het hele oeuvre is doordrongen van de onmogelijkheid om de kinderlijke onschuld vast te houden.
Ook 'The Future Belongs to Us ?' krijgt een onvermijdelijk vraagteken. Het wrange spel met toekomst en verleden is een constante bij Kaludjerovic.
De poster 'What Did Tomorrow Bring Us?' kan U hier overigens gratis meenemen.
Dejan Kaludjerovic, Je Suis Malade, Australian Version - feat. Kip,
Audio/Video installation (2012-2013)
Enkele dagen geleden hadden we hier in WATERSCHOENEN nog over 'Dreaming of the South' bij buurgalerie Marion De Cannière. Ook daar gaat het over aanpassing aan een veranderende wereld, waarvan we de dominante touwtjes niet zelf in handen hebben, maar gestuuurd worden door ideologische en economische krachten.
Ik moet U nog wijzen op de video op de zwarte muur links van 'Tim Man': 'Je suis Malade'.
Samen met Kaludjerovic heb ik me ooit wel eens afgevraagd: 'Can I change my career for a Little Fun?'
*
Stijn COLE (°1978) mag in de kelderverdieping uitpakken met werk dat we enige tijd geleden ook in Be-Part te Waregem van hem te zien kregen in het kader van het project 'Façades'.
De twee grote potloodtekeningen van bomen kaderen in een grotere serie , ontstaan naar aanleiding van de expeditie tussen Texel (NL) en Bialowieza (PL), van het waddeneiland tot diep in de Poolse oerbossen. Midden op dat traject ligt Branitz, een aangelegd 19de eeuws park. Hier maakte Cole foto's, zette twee stappen opzij en drukte weer af.
Stijn Cole, Two Steps Aside - Branitz, 2012, potlood op papier, 2 x 180 x 123 cm
Colorscape, 2013, olie op glas, 132 x 120 cm (links)
Een aantal van die foto's zijn als basis gebruikt voor de monumentale potloodtekeningen, die steeds paarsgewijs en met twee stappen tussen de centrale assen gepresenteerd worden, net zoals in de oorspronkelijke fotografische waarneming.
Deze gigantische, gedetailleerde potloodtekeningen zijn één benaderingswijze van het landschap, maar steeds gaat het over een weergave van de realiteit en niet over de realiteit zelf.
Stijn Cole kan een landschap net zo goed omzetten in een digitale kleurensamenstelling die dan resulteert in grote rasters van gekleurde vierkanten. De 'colorscapes' vormen een eigen realiteit.
Op 23 februari 2013 wordt in Be-Part (Waregem) het boek 'Two Steps aside' voorgesteld.
Stijn Cole & Dejan Kaludjerovic
tot 2 maart 2013
bij
Galerie Van De Weghe
Pourbusstraat 5
2000 Antwerpen
woensdag t.e.m. zaterdag: 14 - 18 uur
© Artspotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten