Zoeken in deze blog

woensdag 20 februari 2013

Yaakov Israel met 'The Quest for the Man on the White Donkey' in Fifty One Gallery (Antwerpen)


Wanneer ik voor het eerst de foto's van Yaakov ISRAEL (°1974) op de benedenverdieping van Fifty One Gallery zie, heb ik gevoel tussen zowel weidse als bevreemdende Amerikaanse landschappen te staan. Nu en dan duiken schijnbaar achteloos poserende figuren of verlaten architectonische elementen op.

Elk van deze foto's is nochtans in Israël gemaakt. De fotograaf, Yaakov Israel (what's in a name ?) trekt met zijn grootbeeldcamera door zijn land. In de keuze van zijn onderwerpen en de manier van fotograferen heeft hij ongetwijfeld inspiratie gevonden bij een paar Amerikaanse pioniers van de artistieke kleurenfotografie: Joel Sternfeld en Stephen Shore.
Nogal wat jonge fotografen hier bij ons zijn momenteel ook met deze benadering begaan.

In tegenstelling tot zijn Amerikaanse voorbeelden, die met een gigantisch continent geconfronteerd worden, kan Yaakov Israel zich snel van grens tot grens bewegen in een land dat zelfs nog heel wat kleiner is dan België. 
 
 
Yaakov Israel, Kalia Beach - Dead Sea, QMWD, 2006, 50 x 40 cm
Archival Inkjet prints on Hahnemühle fine art paper
@ Fifty One Gallery
 
In deze tijden van snelle fotografie gaat Yaakov Israel echter wel op een trage, ambachtelijke wijze aan de slag met zijn grootbeeldcamera op statief, als een soort rondtrekkende fotograaf uit een andere tijd. Hij observeert het landschap, registreert verrassende omgevingen en situaties, ontmoet onverwachte personages die voor hem poseren en bouwt zo langzaam aan een album van de Israëlische identiteit.
 
In de benedenzaal hangt ondermeer het campagnebeeld waaraan de tentoonstelling haar titel te danken heeft. Op één van zijn fotografische ontdekkingstochten ontmoette Yaakov Israel toevallig een Palestijnse boer op een witte ezel. Volgens de Joods-orthodoxe leer zal de Messias op een witte ezel terugkeren. De schijnbare banaliteit van het tafereel op de foto bloeit open in een kluwen van betekenissen.
 
Het lijkt me alsof de fotograaf op zijn tochten door het land bewust op zoek gaat naar plekken die de sporen van het modernisme negeren, proberen toe te dekken of in al hun desolate zinloosheid bevestigen. Ik denk hier aan de schitterende foto 'Kalia Beach, Dead Sea' (zie hierboven) met dat stukje straat dat in het niets lijkt te verdwijnen of te pletter loopt tegen die immer aanwezige afsluiting.
 
 Of neem nu die foto van het vreemd belichte tankstation dat een quasi buitenaardse sfeer uitstraalt.

Yaakov Israel, Nili asleep - Nebi Musa, QMWD, 2010, 106 x 84 cm
Archival Inkjet Prints on Hahnemühle fine art paper
@ Fifty One Gallery

Zelfs het portret van het slapende meisje 'Nili asleep', lijkt in al zijn hedendaagsheid toch de incarnatie van een bijbels tafereel. Ik denk ook onwillekeurig aan het schilderij van Douanier Rouseau: 'Le Gitan endormi' (1897). Maar het echte verhaal achter deze foto is ongetwijfeld het mooiste. Yaakov Israel neemt zijn studenten ook wel eens mee voor lessen 'op het terrein'. Maar blijkbaar waren die lessen nogal saai (dixit Y I zelf) want Nili (het vriendinnetje van één van zijn studenten) was in slaap gevallen. Hij vond dit tafereel zo aandoenlijk dat hij het niet kon laten passeren. We zijn het volkomen eens met zijn keuze!

In een land waar de spanningen van het dagelijks (samen) leven telkens weer op excessieve wijze in onze massamedia opgevoerd worden, weet Yaakov Israel een envenwichtig en rustig beeld te scheppen, zonder evenwel de onderhuidse spanning te negeren.

Achter het beeld van de landschappelijke en sociaal-documentaire fotografie schuilt mijns inziens een volbloed romanticus.

De tentoonstelling omvat uiteraard slechts een keuze uit de complete reeks. Het boek met 64 foto's is een uitgave van Schilt Publishing (Amsterdam). Het is beschikbaar in de galerie.


Yaakov Israel

'The Quest for the Man on th White Donkey'

tot
30 maart 2013
in
FIFTY ONE GALLERY
fine art photography
Zirkstraat 20
2000 ANTWERPEN

dinsdag t.e.m. zaterdag: 13 - 18 uur

www.gallery51.com

© Artspotter voor WATERSCHOENEN
 


Geen opmerkingen: