De figuren in de schilderijen van Jan STREMES (°1963) lijken uit een andere tijd te komen. Dat zal wel te maken hebben met het feit dat hij oude foto's, gevonden op de rommelmarkt, als uitgangspunt voor zijn werk gebruikt. Maar er is meer aan de hand...
Laat U dus door dat 'ouderwets' karakter niet in de war brengen. De schilder zorgt zelf wel voor voldoende verwarring met zijn meticuleus samengestelde taferelen vol dubbele bodems.
In de vorige bespreking (Tina Gillen) hadden we het over 'Second sight'. Ook bij Jan Stremes mag je je niet door een benadering 'op het eerste gezicht' laten leiden. Een intense blik dringt zich op, want dikwijls schuilt de 'clou' in al dan niet frappante, prettig gestoorde details. Je krijgt dus situaties 'met een hoek af' voorgeschoteld, heel subtiel en virtuoos en in een toch wel onderkoelde tonaliteit in beeld gebracht.
Jan Stremes, WK Aftrekken anno 1930, olieverf op linnen, 2010, 50 x 70 cm
@ Galerie Jan Dhaese
De 'gedemodeerde' personages vertegenwoordigen een wereld van onschuld en (kinderlijke) eenvoud die slechts schijn is. De taferelen krijgen een universeel karakter, vol menselijke gevoelens, angsten en verlangens, passie, afgunst, eer,... kwetsen en gekwetst worden: HURT !
Maar het oeverkoepelende woord is ironie.
Jan Stremes slaagt er meer dan eens in je een g(l)(r)imlach te ontlokken.
Een wandeling door de tentoonstelling zal ongetwijfeld een en ander duidelijk maken.
Meteen bij het binnenkomen sta je oog in oog met het campagnebeeld van de tentoonstelling: 'Confessions'. Een man zit op zijn knieën op de grond en heeft het woord 'confessions' geschreven. Wat valt er te bekennen? En door wie?
De toon is gezet...
Of wat dacht U van het 'WK Aftrekken anno 1930' ? Brueghel revisited...
'Processie' volgt hetzelfde principe van een tafereel in vogelperspectief, maar legt het uitkijkpunt een stuk hoger. Hier krijgt Brueghel het gezelschap van Bosch en is er plaats voor de voyeur in ons. Let op de simpel, maar doeltreffend geschilderde figuurtjes.
Jan Stremes, Avondgebed, olieverf op linnen, 2010, 40 x 50 cm
@ Galerie Jan Dhaese
In de tweede kamer is het ook keer op keer raak. Neem nu 'De schilderijen van de keizerin' of 'Meeting 1 en 2'.
Vooral het weergaloze 'Avondgebed', geassisteerd door het pauselijk onderonsje 'Secret', weet de compiciteit tussen verleden en heden sprekend in beeld te brengen.
'Clothes for children' zet de kinderlijke grenzen fameus op scherp en het familietafereeltje met de kleine Pinnochio in de hoofdrol voorspelt een weinig voorbeeldige toekomst (of is hier nog een ander 'leugentje' aan de orde?). Dat laatste onderwerp keert in de laatste kamer overigens op aandoenlijke wijze terug in 'Lie doll lie'.
Jan Stremes, Pinnochio, olieverf op doek, 2009, 30 x 40 cm
@ Galerie Jan Dhaese
Kinderlijke onschuld, kwetsbaarheid en afhankelijkheid worden gecombineerd in de pal naast elkaar hangende schilderijtjes 'Saint Nicolas' en 'Fever'.
'Power' toont een militair uniform vol medailles. Het doet me denken aan een beeld uit de recente nieuwsberichten over de Russische herdenking van de slag om Stalingrad in de tweede wereldoorlog. Een Russische overlevende soldaat werd geïnterviewd. De oude man droeg zoveel medailles dat er te weinig plaats was op zijn uniform. Op de achtergrond zat zijn vrouw met een gelijkaardig uniform met ook een batterij medailles...: heroes will always be heroes (?)
Jan Stremes
HURT
tot 24 februari 2013
bij
Galerie Jan Dhaese
Ajuinlei 15B
9000 GENT
donderdag t.e.m. zaterdag: 14 - 18 uur
zondag: 11 - 14 uur
*
GALERIE JAN DHAESE GOES INTERNATIONAL
Natuurlijk werkt Jan Dhaese al jaren met nationale en internationale kunstenaars.
De in New York wonende Max RAZDOW is één van die huiskunstenaars.
Nu trekt Jan Dhaese van 7 tot 10 maart 2013 naar New York, waar hij op de kunstbeurs VOLTA een soloproject van Max Razdow zal presenteren.
'Volta' loopt gelijktijdig en in samenwerking met 'The Armory Show'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten