Zoeken in deze blog

maandag 12 januari 2015

ORKEST ! of HET OOR WIL OOK WAT in Kunstencentrum NETWERK (Aalst)


 
 De tentoonstelling 'ORKEST !' biedt een mix van beeldende en auditieve elementen, waarbij de geluidsaspecten nu eens een subtiele dan wel overheersende rol spelen.
Het geheel van 8 installaties speelt zich af op de grens van geluid, muziek, harmonie, dissonantie, sculpturale verschijning, video, performance, muziekgeschiedenis, technologie, leegte, interactie,...

Het hele project wordt zoals steeds begeleid door schitterende zaalteksten en een duidelijk plan. Vergeet ook de oorbeschermers niet, tenminste als u rond 15 uur in de buurt bent.

Meteen in de eerste ruimte worden 'de violen gestemd' in STAY TUNED, een geluidsinstallatie voor 8 luidsprekers van Rutger ZUYDERVELDT. Ruim 150 muzikanten en zangers spelen de noot 'la', de stemtoon van een orkest.

Ik flaneer in gedachten weer door Lissabon, waar ik enkele jaren geleden toevallig voorbij het conservatorium (zie onderstaande foto) slenterde en via de open ramen de klanken van verschillende instrumenten opving.

Het orkest is nu klaar!


Lisboa - Rua dos Caetanos - Conservatorio Nacional


Voor we doorgaan naar de rest van de tentoonstelling wijs ik u toch graag op de activiteiten van...

 
ZATERDAG 17.01.2015 20:00Heribert Friedl / Konrad Smolenski /Rutger Zuyderveldt + lokale muzikanten

Opening 'I am not here, but you know it's me! van Heribert Friedl
Heribert Friedl concentreert zich op het ontwikkelen van een artistieke praktijk waarin het concept van “non-visuele-objecten” centraal staat. De voorbije jaren legde hij zich voornamelijk toe op het verkennen van de reukzin, de oneindige olfactorische mogelijkheden, in het ontwerpen van interactieve geurinstallaties. Met een arsenaal aan geurstoffen weet hij in minimaal visuele creaties telkens vernuftig in te spelen op het rijkgeschakeerde verbeeldingsvermogen van iedere tentoonstellingsbezoeker.

+ Geluidsperformance door Heribert Friedl

+ Performance installatie van Konrad Smoleński
Everything Was Forever, Until It Was No More van Konrad Smoleński is een sculpturaal instrument dat dagelijks een muziekstuk speelt, geschreven voor twee bronzen klokken, twee muren van luidsprekers en een resonerend object.

+ Performance door Rutger Zuydervelt + lokale muzikanten
Voor zijn werk in de groepstentoonstelling Orkest! baseerde Rutger Zuydervelt zich op een stemmend orkest. Met een variëteit aan instrumenten, technieken en stijlen maakte hij Stay Tuned, een geluidsinstallatie voor 8 luidsprekers. Meer dan 150 individuele muzikanten en zangers registreerden een A (de noot la), de stemtoon van een orkest. Met de performance Play Tuned wordt de installatie live geactiveerd door lokale muzikanten.

Oproep: Netwerk nodigt u graag uit om deel te nemen aan de performance Play Tuned.

De tentoonstelling 'Orkest!' met Oliver Beer, Rubén D’hers, Nicolas Field, Julian Sartorius, Michael Schmid, Konrad Smoleński en Rutger Zuydervelt is tijdens dit openingsevent doorlopend open.

*
Om de hoek wordt de grote galerie visueel gedomineerd door een installatie 'Everything Was Forever, Until It Was No More' met twee enorme klokken en reusachtige wanden met geluidsboxen. In 2011 zorgde Konrad SMOLENSKI hiermee in het Poolse paviljoen op de Biënnale van Venetië voor auditief vuurwerk. Wanneer in Netwerk om klokslag 15 uur de klokken aan het beieren gaan, kunt u de oorbeschermers maar best bij de hand hebben. In Venetië gebeurde dat overigens om het uur (zie YOUTUBE).
 
  
 
Konrad Smolenski, Eveything Was Forever, Until It Was No More,
2013 (deel van de installatie)
 
 
De video- en geluidsinstallatie 'Schläft ein Lied in allen Dingen' van de percussionist Julian SARTORIUS zorgt voor een een ongelooflijke, vrolijkmakende lichtheid naast de zware klokken. Alledaagsheid en virtuositeit gaan een perfect ritmisch huwelijk aan tegen de romantische achtergrond van een gedicht:
 
Schläft ein Lied in allen Dingen
die da träumen fort und fort,
und die Welt hebt an zu singen,
triffst du nu nur das Zauberwort.
 

Julian Sartorius, Schläft ein Lied in allen Dingen, 2014
 
 
Op weg naar de eerste verdieping worden we reeds op de trap getroffen door dit sobere, bevreemdende beeld uit de quasi onveranderlijke video 'Mum's Continuous Note' van Oliver BEER. "Ze zingt gedurende 3 minuten zonder te ademen de noot la als lofrede op de schoonheid van geluid en harmonie, en de emoties die ze kunnen veroorzaken."
 

Oliver Beer, Mum's Continuous Note, 2011
 
 
 Een verdieping hoger is de sfeer weer helemaal anders.
Rubén D'HERS zorgt met zijn 'Chord Tunnel #1' voor een indrukwekkende sprookjesgrot in de lange, duistere ruimte tegenover de trap. Met 40 akoestische gitaren, evenveel kleine motoren, 800 m speakerkabel, textiel en computer zorgt hij voor een tintelende visuele, auditieve en bewegingservaring.
 
In de andere zaal kunt u de installatie van Michael SCHMID zelf starten door simpelweg de knop PLAY in te drukken. Laat u verrassen...
 

Ruben D'hers, Chords Tunnel # 1, 2014
 
 
 We keren terug naar de eerste verdieping en zoeken langs het NETWERK MUSEUM onze weg naar de grote ZAAL, waar de grote geluidsinstallatie 'Slimmering Beast' van percussionist-componist en beeldend kunstenaar Nicolas FIELD allereerst visueel de show steelt en meteen voor een subtiel klankbeeld zorgt.
 
Tenslotte trekken we naar de STUDIO, die in al zijn witte industriële soberheid het perfecte decor vormt voor de ongeëvenaarde uitvoering van de 'Missa Cuiusvis Toni', gebaseerd op het meesterwerk van de Vlaamse polyfone componist Johannes Ockeghem (15de eeuw).
 
Michael SCHMID & Nicolas FIELD, die in 2014 samen in Netwerk resideerden, presenteren de viertonige uitvoering van dit werk in één mix, via twaalf speakers in deze kale ruimte.
 
Laat u ter plekke inspireren en begeleiden door de zaalteksten van Netwerk.
 

Michael Schmid & Nicolas Field, Missa Cuiusvis, 2014
 
 
 Tot 6 maart 2015
 
in
 
NETWERK
Houtkaai 15
9300 AALST
 
woensdag tot vrijdag: 11 - 17 uur
zaterdag en zondag: 14 - 18 uur
 
Open tijdens events en concerten
 
 
 
 
 
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN


Geen opmerkingen: