Binnenkomen in Galerie EL geeft me meer dan ooit de indruk een meditatieve ruimte te betreden. Het hoge asymmetrische dak met bovenlicht zorgt voor een versterking van de ruimtelijke ervaring. Bovendien is er steeds de beschutting van grotendeels gesloten wanden. Deze omgeving lijkt voor reflectie geschapen.
Het is ongetwijfeld zo dat de huidige tentoonstelling deze indruk nog verstevigt.
De vier kunstenaars die momenteel de benedenruimte delen onder de titel 'Abulafia etcetera' zijn voor Waterschoenen geen onbekenden. Norman DILWORTH, Werner CUVELIER, Lore VANELSLANDE en Dirk VERHAEGEN doken hier reeds eerder op.
De overkoepelende titel vraagt uiteraard enige verduidelijking. Deelnemend kunstenaar Dirk Verhaegen heeft er overigens een beschouwende tekst aan gewijd.
'Abulafia' verwijst naar 'Abraham Abulafia', de middeleeuwse grondlegger van de 'profetische kabbala'. Daarmee duiken we in de wereld van de Joodse mystiek. De volledige tekst kunt u vooraf raadplegen bij Dirk VERHAEGEN.
De link met de kabbala wordt door Verhaegen echter ook in vraag gesteld: "Is datgene wat hier tentoongesteld wordt een vorm van neo-kabbalistiek? Dat zou erg misleidend zijn want het gaat hier slechts om een glimp van verre verwantschap. Wellicht hebben de kunstenaars die hier vertegenwoordigd zijn heel andere achtergronden..."
Dirk Verhaegen, Gravitationele accrochage, 1982, gematteerde lak
op hardboard, breedte 112 cm
Norman Dilworth, Equel Volumes, 2014, Corten steel, 240 x 170 cm
Laten we als bezoeker dus in eerste instantie KIJKEN, een uitgangspunt dat we bij Waterschoenen steeds gehanteerd hebben.
Het eerste wat opvalt is de esthetische presentatie, een vaststelling die ons als vaste bezoeker van deze galerie geenszins verwondert, maar die nu meer dan ooit frappeert.
We betreden een wereld van poëtische, geometrische mathematica waarin de individuele inbreng van de aparte kunstenaars ruimte krijgt, maar tegelijk een onmiskenbare samenwerking tussen verschillende vormen, materialen, kleuren en symbolen ontstaat.
Soberheid en intensiteit zijn begrippen die zich in deze context geenszins als tegenpolen opstellen.
Ook al opereren de deelnemende kunstenaars vanuit verschillende artistieke contexten en labels, toch maken ze werk dat in staat is tot een intense dialoog. Misschien mag ik in deze nog eens verwijzen naar de begeleidende tekst van Dirk Verhaegen: "Wat zij gemeen hebben is dat zij een beeldtaal creëren vertrekkend vanuit het elementaire, dat zij generatieve systemen ontwikkelen, dat zij werk tonen dat zich in veelvouden laat begrijpen en dat zij intensief op verkenning gaan via combinatorische mogelijkheden".
Deze kunstenaars presenteren zich onder een gemeenschappelijke noemer, maar tegelijk zijn het individuen die elk vanuit hun eigen artistieke insteek een beeldtaal ontwikkelen op basis van een eigen woordenschat en grammatica.
KIJKEN naar de complexe eenvoud van het werk is hier dus meer dan ooit aan de orde.
Zaalzicht rechts met vlnr Norman Dilworth, Werner Cuvelier,
Lore Vanelslande en Dirk Verhaegen
Zowel Norman DILWORTH als Werner CUVELIER zijn in deze blog nog heel recent aan bod gekomen.
Via de links bij bovenstaande namen komt u meer te weten over eerdere besprekingen in deze blog en krijgt u verdere verwijzingen naar hun andere tentoonstellingen die we voor u volgden.
Zo kwam Norman Dilworth vorig jaar nog uitgebreid aan bod in 'Van Sof tot Asse 2014', met een link naar zijn tentoonstelling van 2012 in galerie De Ziener (Asse), terwijl we voor Werner Cuvelier de link leggen naar één van de overzichten voor 30 jaar 'In den Bouw' (Kalken) en van daaruit ondermeer verwijzen naar de dubbeltentoonstelling waarmeer hij einde 2013 te gast was in zowel galerie EL als De Ziener.
In de huidige tentoonstelling toont Norman Dilworth twee kleine driedimensionale en twee wandsculpturen.
Werner Cuvelier toont één sculptuur en een serie mixed media op paneel, waarin hij elementaire vormstudies koppelt aan een getemperd kleurenpalet dat flink contrasteert met zijn vivante kleurstudies die we tijdens vorige tentoonstellingen mochten ontdekken. Maak ook kennis met de zeer recente boeken, waarvoor Mevrouw Cuvelier de ambachtelijke boekbinderskant voor haar rekening neemt.
Dat Dirk VERHAEGEN hier verschijnt met werken uit 1979, 1982 en 1986 mag als bewijs gelden voor de onverwoestbare kracht van zijn artistieke benadering waarvan de begrippen geometrisch, mathematisch en poëtisch de basis vormen.
In 2009 zagen we hem hier voor het eerst in galerie EL en in maart 2012 verscheen hij ook in 'Thread 1'. Maar raadpleeg voor een intense kennismaking vooral zijn blog via de link op zijn naam hierboven.
Ruim 5 jaar geleden dook Lore VANELSLANDE voor het eerst op in Galerie EL en in Waterschoenen. Toen reeds schreven we: "Lore Vanelslande is vanuit haar opleiding Textielontwerp vertrouwd met patronen, repetitieve motieven en uiterste precisie". Reeds tijdens haar opleiding richtte ze zich meer op het autonome tekenen.
Ze opereert binnen geometrische grenzen die elkaar beïnvloeden en via quasi oneindige overlappingen en verbindingen in nieuwe, intense structuren resulteren.
Meer dan potlood, inkt en aquarel heeft ze niet nodig om haar bladen tot leven te wekken.
Al haar tekeningen in deze tentoonstelling heten 'Navigating Density', een serie patronen en vormen uit haar onderzoek naar abstracte kunststromingen uit de 20e eeuw. Met deze serie stelt ze momenteel ook tentoon in het Baker Museum (Naples - Florida - USA)
Al haar werk kadert in een zoektocht naar een universele, abstracte taal die chaos ombuigt in harmonie. In haar tekeningen laat de link met voorbeelden uit de 'kabbala' zich wellicht het beste leggen. Vormgeving en methodiek sijpelen door.
Dirk Slootmaekers, Licht wordt door buizen getransporteerd van
A naar B en vice versa
Met zijn installatie 'A phone call for Youssouf. "Where is Youssouf? I am not Youssouf". op de zolderverdieping van de galerie lijkt Dirk SLOOTMAEKERS ons binnen te leiden in een soort absurd theater. Acteurs zijn er vervangen door (combinaties van) DINGEN.
Maar precies in die DINGEN manifesteert zich de artistieke praktijk die Dirk SLOOTMAEKERS aanhangt. Hij wil ons op een andere manier naar de dingen doen kijken, los van vervorming door de menselijke logica.
De begeleidende tekst bij de presentatie is dan ook niet toevallig een uittreksel uit 'Over fenomenen en existenties nr 2' van Daniil CHARMS.
In zijn eerder gepubliceerd boek (2013) 'THINGS MADE VISIBLE' bundelde Slootmaekers zijn werken van 2011 - 2013.
Neem de tijd om de 'dingen' te laten spreken.
Tot 15 februari 2015
in
galerie EL
Drieselken 40
9473 WELLE
vrijdag, zaterdag en zondag: 15 - 18 uur
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
Geen opmerkingen:
Een reactie posten