Zoeken in deze blog

dinsdag 3 juli 2018

RUBENS en ERWIN OLAF in Kasteel van GAASBEEK






Het Kasteel van Gaasbeek trekt, na de succesvolle voorjaarsexpo Vanity Fair met werk van Thomas Lerooy en Félicien Rops, de vanitas-lijn door. Niets vergankelijker dan het leven. Dat wist ook de Vlaamse barokschilder Pieter Paul Rubens (1577-1640). Hij liet zijn cruciale wensen en belangen over zijn leven voor en na zijn dood minutieus vastleggen.

In dit project staan twee topstukken uit het kasteelarchief in de kijker: het huwelijkscontract en het laatste testament van Rubens. Storytelling agency Shaved Monkey creëerde speciaal voor deze tentoonstelling ‘De geheime kluis van Rubens’. Dit multimediale project brengt beide uitzonderlijke manuscripten tot leven. Details uit de sleuteldocumenten worden uitvergroot en zorgen voor een bijzondere, audiovisuele ervaring. De bezoeker krijgt een unieke inkijk in het persoonlijke leven van de grote Vlaamse meester.



P.P. Rubens




Uittreksel testament van Rubens, 1640, 

Kasteel van Gaasbeek, 
©Foto Lukas - Art in Flanders VZW (www.lukasweb.be)



*



EXPO Exquisite Corpses 


De dood was alomtegenwoordig in de geschiedenis van het Kasteel van Gaasbeek. Maar de een zijn dood was de ander zijn brood. Het kasteel herrees telkens als een feniks uit zijn as. Deze vanitas of vergankelijkheid van het leven op het kasteel werd in 2012 door de Nederlandse meesterfotograaf Erwin Olaf (°1959) treffend in beeld gebracht. Hij maakte foto’s geïnspireerd op het schilderij ‘De laatste hulde aan de graven van Egmond en Hoorn’ (1851) van Louis Gallait, dat de overleden graaf van Egmond (1522-1568), een van de meest markante voormalige kasteelbewoners, in beeld brengt.

Speciaal voor dit vanitas-jaar herneemt het Kasteel van Gaasbeek deze expositie. De monumentale foto’s tonen de entourage van Egmond en de Brabantse adel die hem een laatste groet brengt. Olaf voegde enkele opvallende vrouwelijke figuren toe, met een knipoog naar markiezin Arconati Visconti, de laatste eigenares van het kasteel. Daarnaast integreerde hij in het hoofdtafereel en de afgeleide portretten Belgische mode (met accessoires van o.a. Delvaux, Ann Demeulemeester, Jean-Paul Knott, Jean-Paul Lespagnard, Elvis Pompilio, Kaat Tilley, Dries Van Noten, Wouters & Hendrix, ...). Kers op de taart is de monumentale foto van een ‘echte’ vanitas, opgebouwd rond het hart van Egmond, dat bewaard wordt in een loden doosje.

Op 

Praktische informatie / van zondag 1 juli tot en met zondag 26 augustus 2018, dagelijks open van 10 tot 18 u. (laatste toegang om 17 u.), maandag gesloten, open op feestdagen. Tickets kosten € 12,




Erwin Olaf, Exquisite Corpses, Interpretatie Johanna, 
dochter van de graaf van Egmond, 2012, 
in opdracht van het Kasteel van Gaasbeek








Geen opmerkingen: