Zoeken in deze blog

woensdag 17 april 2019

Tiemke GAUDERIS, Ilse PIERARD en Luc DE MAN bij Galerie Van CAELENBERG (Aalst)



Met de tentoonstelling van Tiemke GAUDERIS en Ilse PIERARD zorgt Bruno Van Caelenberg opnieuw voor een mix van licht en duisternis, vorm en kleur. Twee sterk uiteenlopende oeuvres in verschillende technieken en benaderingen maken deze tentoonstelling voor de bezoeker een feest voor het oog en de geest.
In een paar sculpturen toont Luc DE MAN een eigen gezicht en werpt zich bovendien op als verbindende factor in de 'vormstrijd' van zijn vrouwelijke collega's.

Vergeef me, beste lezer, het onverbloemde enthousiasme dat ik zo meteen liet blijken en dat U normaal gezien in deze blog vooral tussen de lijnen leest. Maar de combinatie van deze werken in deze omgeving werkt gewoon perfect.

We hebben er reeds bij eerdere tentoonstellingen op gewezen dat deze galerie geen 'white box' is, maar een meer huiselijke omgeving met plaats voor de meubelobjecten van Pieter De Bruyne of andere ontwerpers en opmerkelijke designelementen met een hedendaags of vintage karakter, waardoor de tijdelijke tentoonstellingen een extra referentiekader krijgen en vice versa.




Tiemke Gauderis (l) en Ilse Pierard (r)
in de designomgeving van 
Galerie Van Caelenberg



Kijken, waarnemen, vormt de basis van het werk dat Tiemke GAUDERIS maakt. Als 'beelddenker' ontleent ze haar basismateriaal aan de wereld rondom haar: geen wereldschokkende ervaringen, maar eenvoudige vaststellingen waaraan anderen misschien achteloos voorbijlopen.

Licht- en schaduw, reflecties, lijnen en vlakken legt ze vast op foto. Met dit materiaal gaat ze dan verder aan de slag. Ze manipuleert de beelden, maakt combinaties, bewerkt en herwerkt, verknipt, vervormt of verdraait. Daartoe gebruikt ze zowel handmatige als virtuele methodes.

Stilaan groeien vorm en inhoud naar elkaar toe tot het model klaar is voor de echte uitwerking als houtskooltekening, die na afwerking op een houten paneel gelijmd wordt. Door deze 'eenvoudige' presentatie (geen inlijsting achter glas en dus geen extra barrière) kan het werk enkel bogen op zijn eigen intrinsieke waarde, in rechtstreekse confrontatie met de omgeving.

In het werk van Gauderis speelt het element TIJD een belangrijke rol: de tijd tussen oorspronkelijke waarneming en realisatie van het werk, de tijd die ze stilzet, de tijd die de toeschouwer aan het beeld moet besteden om het te ontleden,...
Dit werk zou dan ook perfect thuishoren in de tentoonstelling 'Bientôt déjà hier' die we hier drie dagen geleden bespraken.



© Tiemke Gauderis


***

Wat een wereld van verschil met de hoekige, zwart-wit-grijze wereld van daarnet, vormt het ovale, kleurrijke werk van Ilse PIERARD. Niet meer of minder dan het ontstaan van het leven ligt aan de basis van haar kunst.

"Een ode aan de cel. Aan het begin van Leven. Aan de hoop en de belofte die in de kern van alle leven zit. Onvoorwaardelijk en zonder conditionering van buitenaf. Hoe het zich naar binnen keert en zich dan daat zien in zijn kwetsbare vorm. En aan de enorme kracht die daarin verborgen ligt."

Het is verbazingwekkend hoe Ilse Pierard er met de meest eenvoudige middelen en basisvormen in slaagt een hele wereld tot leven te wekken. Dit is de 'schepping' volgens de methode Pierard.

De cel als basis in een gelaagde ovale vorm: gekleurde, gescheurde, tere bladen  laten onderliggende lagen doorschemeren. Een veelheid aan (artistieke) levensvormen ontstaat uit die ene basisgedachte. Zowel de veelzijdigheid als de kracht en de kwetsbaarheid van het leven worden hier in beeld gebracht.



© Ilse Pierard


***

In het begin van dit artikel omschreven we Luc DE MAN als verbindende factor in de 'vormstrijd' tussen zijn vrouwelijke collega's. Hij combineert de strakke kubusvorm als symbool voor het menselijk streven naar perfectie met een bolvorm die de oerkracht vertegenwoordigt.
Binnen die kubus probeert hij de bolle vorm in bedwang te houden, maar de oerknal kan zich elk moment opnieuw aandienen. De beeldhouwer zorgt wel voor de nodige ademruimte om het evenwicht alsnog te bewaren.



© Luc De Man




Tentoonstelling tot zaterdag 25 mei 2019

vrijdag: 13 tot 10 uur
zaterdag: 10 tot 18 uur
bij
Galerie Van Caelenberg
Dendermondsesteenweg 15 - 17
9300 AALST




© Art Spotter / Waterschoenen






Geen opmerkingen: