Ik vind het altijd weer prettig om naar 'Centre de la Gravure et de l'image imprimée' in La Louvière te komen. We werden hier eerder al rondgeleid door Pierre Alechinsky (2017), Luc Tuymans (2015) of Franck Bordas (2014), maar dit keer nam directrice Catherine De Braekeleer de honneurs waar, al kwamen ook enkele van de deelnemende kunstenaars aan het woord.
In de voetsporen van deze enthousiaste dame krijgt de tentoonstelling een extra dimensie.
YOUTUBE TEASER
- BIENTÔT DÉJÀ HIER -
MÉTAMORPHOSES ET ÉCOULEMENT DU TEMPS
"Les choses apparaissent, naissent, changent, se transforment, se corrompent, disparaissent...Hier n'est que le souvenir d'aujourd'hui et demain est son rêve."
(Khalil Gabran)
Met zowat 250 werken (uit de eigen collectie van Centre de la Gravure) van meer dan 30 kunstenaars strekt de tentoonstelling zich uit over de gelijkvloerse en eerste verdieping.
- Bientôt déjà hier -
met o.a. werk van Thierry Wesel
De aanleiding tot deze tentoonstelling ligt bij een serie van 50 zelfportretten die Roman OPALKA tussen 1965 en 2010 realiseerde en die voor de collectie van het Centre verworven werd door de stad La Louvière.
Alleen al voor deze serie mag U best naar La Louvière gaan: VAUT LE DÉTOUR !
Alleen al voor deze serie mag U best naar La Louvière gaan: VAUT LE DÉTOUR !
Een betere illustratie van de onomkeerbare tijd kon als startpunt van deze tentoonstelling wellicht moeilijk gevonden worden. Door de hele reeks in een lange rij op te hangen, wordt het tijdsverloop nog eens extra duidelijk gemaakt.
U kent OPALKA ongetwijfeld van zijn schilderijen met steeds oplopende getallen die hij vanaf 1965 begon te maken. Telkens wanneer een schilderij klaar was nam hij een foto van zichzelf voor dat werk met daarbij het laatst bereikte getal. Zo ging hij door tot enige tijd voor zijn dood in 2011.
Roman Opalka, OPALKA / 1965/1 - ∞, 2010,
portfolio 50 offsets en biochromie, 153/298,
Editions Bernard Chauveau, Nantes, France
Roman Opalka,
de laatste drie bladen uit de portfolio
Het zal U doorheen de tentoonstelling opvallen hoeveel werken in serie of met een zekere opeenvolging hier vertegenwoordigd zijn. De grafische technieken zijn per definitie geschikt voor dit soort seriële productie en presentatie. Daardoor alleen al krijgt het tijdsverloop een extra dimensie.
Het productieproces via diverse grafische technieken neemt heel wat tijd in beslag, maar staat door de intensiteit van het werk blijkbaar boven het begrip 'tijd'. Door het afdrukken wordt het beeld in de tijd stilgezet, maar door het creëren van reeksen ontstaat dan weer een dynamiek.
De tijd gaat onherroepelijk voorbij, de tijd wordt stilgezet, de tijd wordt vertraagd of versneld, de tijd laat sporen na, de tijd wist uit, de tijd herstelt, de tijd verdraait de feiten, de tijd brengt raad...
De overblijfselen van de tijd werden door deze kunstenaars vastgelegd: the remains of the day, het moment, de seconde, de geschiedenis, de passage,...
Het begrip 'tijd' kent zoveel verschijningsvormen. Verleden tijd, tegenwoordige tijd of toekomstige tijd laten zich in al onze activiteiten 'vervoegen'. We waren, we zijn of we zullen zijn. We droomden, we dromen en we zullen dromen. We dachten, we denken en we zullen denken.
Er is de 'objectieve' tijd, maar ook de 'subjectieve' tijdsbeleving.
En sinds Einstein ten tonele verscheen zijn we nog verder van huis.
Wat is dat toch met DE TIJD?
De meeste kunstenaars in deze tentoonstelling benaderen het onderwerp vanuit een persoonlijke, betrokken invalshoek.
Werk van deze kunstenaars:
Christiane BAUMGARTNER // Carole BENZAKEN // Edouard BOYER // Kévin BRITTE // Pierre BURAGLIO // Balthasar BURKHARD // Sophie CALLE // Sylvie CANONNE // Christian CAREZ // Jean CLAREBOUDT // Kikie CRÊVECŒUR // Anne DE GELAS // David DE TSCHARNER // Jean DUBUFFET // Susumu ENDO // Michel FRANÇOIS // Carsten HÖLLER // Christian JACCARD // Ingrid LEDENT // Urs LÜTHI // Takesada MATSUTANI // Agathe MAY // Muriel MOREAU // Tetsuya NODA // Marc OCTAVE // Roman OPAłKA // Anne-Emilie PHILIPPE // Sandra PLANTIVEAU // José Maria SICILIA // Maja SPASOVA // Luc TUYMANS // Thierry WESEL
Catherine De Braekeleer bij het werk van Ingrid Ledent
Het drieluik van Ingrid LEDENT (The continuous living of a memory which proceeds the past into the present II, Lithographie et impression numérique, 2003) trekt letterlijk de lijn van het verleden, over het heden en de toekomst door naar het oneindige.
Het drieluik van Ingrid LEDENT (The continuous living of a memory which proceeds the past into the present II, Lithographie et impression numérique, 2003) trekt letterlijk de lijn van het verleden, over het heden en de toekomst door naar het oneindige.
Christiane Baumgartner, 1 Sekunde,
25 houtgravures, 2004
Verandereningen van het landschap in beelden van 1 seconde vastgelegd in subtiele houtgravures met enkel horizontale lijnen door Christiane BAUMGARTNER.
Thierry Wesel, La minerai de la tristesse,
zeefdruk, 2005
In zijn reeks 'Les Usines à penser des choses tristes' gaat Thierry WESEL op zoek naar de ondergang en het verval van industriële sites.
Kikie Crêvecoeur, 2012/1 (detail), gravure met gom
Kikie CRÊVECOEUR graveert op kleine gommen die ze apart afdrukt of samenstelt tot heuse dagboeken of kalenders.
Ze dook reeds eerder in WATERSCHOENEN (27 april 2010) op naar aanleiding van een tentoonstelling in de Brussels Botanique in het gezelschap van Pierre Alechinsky.
Anne De Gelas,
Sur l'intimité... qui m'inquiète,
offsetdruk-collage-foto, 2005
De titel van bovenstaand werk (detail) liegt er niet om. De intieme 'dagboeken' en en 'beeldlijnen' van Anne De De Gelas leggen ingrijpende ervaringen uit haar persoonlijke levenssfeer bloot.
Testuya Noda, Diary ; Aug. 11th. '78,
houtgravure en zeefdruk
Een breed aanbod uit het grafische oeuvre van Testuya NODA zorgt voor een aparte kijk op het vastleggen van de tijd in dat ene moment. In elk beeld lijken heden en verleden samen te vallen, met een zekere nostalgie én oog voor de realiteit.
Tot daar slechts enkele namen en werken uit deze tentoonstelling. We laten U graag op stap gaan voor een eigen ontdekkingstocht, met tot slot nog deze tips: Agathe MAY achteraan in de benedenzaal, Muriel MOREAU met drie rode 'groeiringen', Maya SPASOVA met een dubbele 'Voyage romantique sur la Seine' (ik loop graag op mijn waterschoenen mee), Kevin BRITTE met zijn indrukwekkende serie 'Erosion' (grote gravures op basis van zinken drukplaaten die aan natuurlijk stromend water blootgesteld zijn), David DE TSCHARNER met 'La nature des choses', Anne-Emilie PHILIPPE met een spons in bordkrijt en uiteraard Luc TUYMANS (waarnaar we reeds in het begin van dit artikel verwezen).
En natuurlijk is er meer...
Bientôt déjà hier
tot 8 september 2019
in
Centre de la Gravure
rue des Amours, 10
7100 La Louvière
elke dag van 10 tot 18 uur
maandag gesloten
gratis toegang elke eerste zondag van de maand
***
Op de tweede verdieping vindt U het overzicht van de tweejaarlijkse
'Concours d'images numériques'
Concours d' images numériques
7 ième édition
LE TRANSHUMANISME
L'humain augmenté ou inégalitiés extrêmes ?
Eerste laureaat in de leeftijdscategorie 19-25
DUFOUR Brieuc
***
le 05/05 et le 01/09
Visite guidée pour individuels de 11h à 12h
de l'exposition "Bientôt déjà hier".
"Bientôt déjà hier"...
L’exposition en quelques mots :
Le concept du temps et de son empreinte sont abordés au travers de près de 250 œuvres de 32 artistes. Cette exposition trouve son origine dans l’acquisition par la Ville de La Louvière pour la collection du Centre de la Gravure d’un portfolio de Roman Opałka comprenant cinquante autoportraits de l’artiste réalisés selon un protocole immuable depuis 1965 jusqu’à son décès en 2011. Ce protocole visait à inscrire la trace d’un temps irréversible.
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten