Zoeken in deze blog

vrijdag 14 juni 2019

Tom JOORIS met 'Bellagio' bij Estaminet-galerie 'IN DEN BOUW' (Kalken)




Terugkeren naar Estaminet 'IN DEN BOUW' (ook al is het een tijd geleden) is altijd een beetje thuiskomen. (The green green grass of home...)

Het café, de tuin en de galerieruimte liggen er als vanouds bij. Na al die jaren is het huisje op de dries langs de Zomerstraat in Kalken nog steeds een soort oase vol ongepolijste charme, waar de bezoeker de kans krijgt om de tijd stil te zetten of op zijn minst een nieuw ritme te vinden.

Vorige zondag gingen we er kennis maken met de nieuwe schilderijen van 

Tom JOORIS



De eerste ruimte van de galerie


We vonden het werk van Tom JOORIS hier niet voor het eerst. In mei 2011 nam WATERSCHOENEN U reeds mee naar zijn tentoonstelling bij 'In den Bouw'. Toen vroeg ik mij af of schilderkunst bij Tom Jooris een manier was om 'stoom' af te laten of frisse lucht toe te laten. Hij gebruikte toen ondermeer fietsbanden (zelfs met ventiel) om schilderijen te omlijsten.

Maar de eerste confrontatie met zijn werk was hier reeds in juli 2010 verschenen. Naar aanleiding van 'Het sublieme in de schilderkunst' zorgde hij in het Raveelmuseum met 'BIG BANG' voor vuurwerk in combinatie met de rustige landschappen van Roger Raveel, Albijn Van den Abeele en Valerius De Saedeleer.

Even later dook hij ook op in 'Frightening Facts' (Loods 12), waar ik zijn schilderijen bekeek als een zoektocht naar sporen in bijna verdwenen architectonische plattegronden.

In juli 2012 waren vader en zoon (Roland & Tom) JOORIS op de afspraak in Watou. Toen noteerde ik: "Vader en zoon spreken een gelijkaardige, uitgepuurde, afgeschuurde, tot de essentie gereduceerde taal in woord of beeld, afhankelijk vanhun discipline: poëzie of schilderkunst."

In september 2014 verscheen hij met Raf Buedts en Geert Koekoeckx in D'Apostrof (Meigem-Deinze) onder de titel 'Nature is us'. Hier tekenden we in zijn grotere doeken reeds een gewijzigde strategie op met meer kleurvlakken.



A room with a view bij 'In den Bouw'


In de huidige presentatie wordt die strategie verder uitgewerkt. 

De aanzet tot deze tentoonstelling ligt bij de herinneringen aan een fietsvakantie rond Bellagio aan het Comomeer. De landschappen waren blijkbaar  op het netvlies blijven plakken en hebben hun weg naar de doeken van de kunstenaar gevonden.

Tom Jooris valt dan wel terug op het landschap, maar verwacht U vooral niet aan lieflijk aandoende, gedetailleerde landschappen. Wollige kleurvlakken domineren. Hier en daar duikt een contrasterend punt op.
De planmatigheid van weleer is teruggedrongen, maar toch laten bepaalde 'afrasteringen' zich nog voelen als een (weliswaar vager) kader binnen het kader. Het lijkt wel of de kunstenaar twijfelt of hij zich helemaal in het ongewisse mag gooien.

Schilderen is bevrijding, met de herinneringen aan 'Bellagio' in het achterhoofd, schijnbaar uit de losse pols geconstrueerd, weliswaar met oog voor de compositie, maar zonder de behoefte om al te precies 'binnen de lijntjes te kleuren'.




Uit de serie 'Bellagio'
© Tom Jooris



Uit de reeks 'Bellagio'
© Tom Jooris



tot 30 juni 2019

Zomerstraat 85
9270 KALKEN

zaterdag vanaf 14 uur
zondag vanaf 11 uur



© Art Spotter / Waterschoenen



Geen opmerkingen: