Vlakbij het Raveelmuseum ligt Huize De Leeuw.
In de tentoonstelling '20' toont Tom JOORIS een selectie uit twee decennia van zijn schilderkunst.
In WATERSCHOENEN kon U hem vanaf 2010 regelmatig zien opduiken naar aanleiding van groepstentoonstellingen of individuele presentaties. We volgden hem o.a. in Machelen-Zulte, Meigem-Deinze, Watou, Wetteren of Kalken.
In juli 2010 maakte hij indruk met 'Big Bang' in het Raveelmuseum in het kader van de 'Biënnale van de Schilderkunst'.
Later omschreven we zijn werk onder andere als 'een zoektocht naar sporen in bijna verdwenen architectonische plattegronden'.
Nog later zagen we zijn schetsmatige lijnvoering weer evolueren naar meer kleurvlakken.
In de tentoonstelling '20' toont Tom JOORIS een selectie uit twee decennia van zijn schilderkunst.
In WATERSCHOENEN kon U hem vanaf 2010 regelmatig zien opduiken naar aanleiding van groepstentoonstellingen of individuele presentaties. We volgden hem o.a. in Machelen-Zulte, Meigem-Deinze, Watou, Wetteren of Kalken.
In juli 2010 maakte hij indruk met 'Big Bang' in het Raveelmuseum in het kader van de 'Biënnale van de Schilderkunst'.
Later omschreven we zijn werk onder andere als 'een zoektocht naar sporen in bijna verdwenen architectonische plattegronden'.
Nog later zagen we zijn schetsmatige lijnvoering weer evolueren naar meer kleurvlakken.
Tom Jooris, Interieur (herinnering), 2019, 100x80
Aan de basis van elk schilderij ligt telkens een ervaring in de realiteit: soms een interieur, meestal een landschap,...
Maar nadat die ervaring door de artistieke filter van Tom Jooris verwerkt werd, is het een schilderij geworden.
Naar aanleiding van zijn tentoonstelling 'Bellagio' in Kalken (In de Bouw - 2019) kon U in Waterschoenen het volgende lezen.
Tom Jooris valt dan wel terug op het landschap, maar verwacht U vooral niet aan lieflijk aandoende, gedetailleerde landschappen. Wollige kleurvlakken domineren. Hier en daar duikt een contrasterend punt op.
De planmatigheid van weleer is teruggedrongen, maar toch laten bepaalde 'afrasteringen' zich nog voelen als een (weliswaar vager) kader binnen het kader. Het lijkt wel of de kunstenaar twijfelt of hij zich helemaal in het ongewisse mag gooien.
Schilderen is bevrijding, met de herinneringen aan 'Bellagio' in het achterhoofd, schijnbaar uit de losse pols geconstrueerd, weliswaar met oog voor de compositie, maar zonder de behoefte om al te precies 'binnen de lijntjes te kleuren'.
Tom Jooris, Straatje, 1997, 40x30
Op de verdieping van de galerie loopt U recht op dit 'ordelijk' schilderijtje uit 1997, maar in de achterkamer wordt U dan weer volop geconfronteerd met de kleurrijke 'chaos' die blijkbaar tussen tussen 2000 en 2005 in zijn werk heerste.
Terug naar het heden. Cap Griz-Nez, Blanc-Nez of waar dan ook, het wijdse landschap blijft Tom Jooris inspireren: een kaap als punt van waar je moet terugkeren, maar tevens een uitkijkpunt en een plek waarachter een nieuwe wereld ligt...
Tom Jooris, Cap, 2019, 50x40
'20'
Enkel nog te bezoeken op zaterdag 14 en zondag 15 maart
telkens van 11 tot 17 uur
Huis De Leeuw
Machelendorp, 7
9870 MACHELEN - ZULTE
Een kleine catalogus met inleidende tekst van Paul De Moor is beschikbaar.
In het Raveelmusuem kunt U meteen ook naar de tentoonstelling met muurschilderingen van Jana Cordenier, Tatjana Gerhard, Matthieu Ronsse, Koen van den Broek, Carole Vanderlinden, Sophie Whettnall en Roger Raveel.
BESPREKING VOLGT BINNENKORT op WATERSCHOENEN
© Art Spotter / Waterschoenen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten